جهانگیری از مدیران صنعت نفت قدردانی کرد

تهران (پانا) -معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مدیران صنعت نفت در واکنش به گزارش ارائه‌شده درباره فعالیت‌ها و اولویت‌های اکتشافی صنعت نفت می‌گوید اقدام‌های بخش اکتشاف صنعت نفت در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۳۴۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری از مدیران صنعت نفت قدردانی کرد

به گزارش شانا،اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به گزارش ارائه‌شده درباره فعالیت‌ها و اولویت‌های اکتشافی صنعت نفت و کسب رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۹ نوشت:‌ «جناب آقای مهندس زنگنه، با تشکر از اقدام‌های ارزشمند جنابعالی و مدیران ریسک‌پذیر صنعت نفت، خصوصاً بخش اکتشاف، قطعاً این اقدام‌های ارزشمند در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.»

در گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت به حسن روحانی، رئیس جمهوری آمده است:‌

همانگونه که مستحضرید، استمرار فعالیت‌های اکتشافی صنعت نفت که همواره مورد اهتمام ویژه این وزارتخانه بوده، پشتوانه اساسی تولید نفت و گاز و زمینه‌ساز استمرار پویایی این صنعت است. این توجه سبب شده با وجود گذشت بیش از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تولید، مصرف و صادرات مستمر نفت و گاز در این مدت، ذخایر قابل استحصال نفت بدون تغییر باقی بماند و در بخش گاز نیز این ذخایر هفت برابر شود. با مجموعه اقدام‌های انجام شده در این دولت، از سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد ۲۴ مورد اکتشاف با مجموع ۱۴.۳ میلیارد بشکه معادل نفت قابل استحصال کشف شده است که میدان گازی ارم و لایه مخزنی نفتی نام‌آوران از آن جمله است.

بر اساس گزارش و ارزیابی مؤسسه معتبر بین‌المللی وود مکنزی، این دو میدان به ترتیب نخستین و سومین کشف بزرگ صنعت نفت جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی هستند و ایران در مجموع با کشف ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال با اختلاف قابل ملاحظه‌ای رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۹ را به دست آورده است.

این موفقیت در حالی است که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، رقابت برای اکتشاف منابع هیدروکربوری جدید در فضایی کاملاً نابرابر صورت می‌پذیرد و رتبه‌های بعدی به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه، انگلیس، آمریکا و چین است.

شایان ذکر است که با توجه به نیاز آینده کشور به منابع هیدروکربوری، همه پهنه‌های ایران اسلامی اولویت‌بندی شده و پروژه‌های متعدد زمین‌شناسی، عملیات گسترده ژئوفیزیکی و حفاری چاه‌های اکتشافی و تحدیدی در چارچوب نقشه راه حوضه‌های رسوبی تا افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا هستند.

در این برنامه‌ها قرار است مناطق کاملاً بکر کشور مانند کویر مرکزی ایران، جازموریان و آذربایجان شرقی بررسی شده و مناطقی چون دشت گرگان و دشت مغان به دلیل اهمیت راهبردی در تأمین انرژی کشور در اولویت حفاری اکتشافی قرار گرفتند. علاوه بر این، بهره‌گیری از ایده جمع‌سپاری و تشکیل صندوق‌های جسورانه برای تأمین مالی و توسعه فعالیت‌های اکتشافی با تکیه بر جمع‌آوری نقدینگی موجود در جامعه نیز توسط این وزارتخانه در دست طراحی است.

این پیام از سوی کاظم دلگشا، رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری برای وزیر نفت ارسال شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار