حاجی میرزایی در افتتاحیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان خبرداد

پوشش تمام دانش‌آموزان در «کوچ»

بین نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص کشورها را پدیده چاقی هدر می‌دهد /هزینه درمان خانواده‌هایی که با افراد چاق روبرو هستند ۳۷ درصد بیشتر از سایر است/۶۰ درصد موارد ابتلا به دیابت و ۱۸ درصد بیماری قلبی عروقی ناشی از اضافه وزن است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در سند تحول بنیادین تربیت متوازن تربیتی است که در کنار توجه به تقویت قوای ذهنی سلامت آنان را تحت مراقبت قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
پوشش تمام دانش‌آموزان در «کوچ»

محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان و افتتاح نمایشگاه آن به صورت ویدئو کنفرانس اظهار کرد: 2 تا ۹ درصد هزینه های سلامت، صرف پیامدهای چاقی می‌شود که در دهه‌های اخیر افزایش یافته و بیش از 2 برابر شده است؛ بین نیم تا 1.7 درصد از تولید ناخالص کشورها را پدیده چاقی هدر می‌دهد و هزینه درمان خانواده‌هایی که با افراد چاق روبرو هستند 37 درصد بیشتر از سایر خانواده‌ها است.

باید برای تامین سلامت دانش‌آموزان برنامه ریزی کنیم

وی با بیان اینکه 60 درصد موارد ابتلا به دیابت و 18 درصد بیماری قلبی عروقی ناشی از اضافه وزن است افزود: افراد چاق 2 برابر بیشتر دارو مصرف و یک و نیم برابر بیشتر به پزشک مراجعه می‌کنند. میزان بستری آنها بیشتر و میزان از کارافتادگی آنان 2 برابر بیشتر است. همچنین امید به زندگی شان 4 تا ۱۰ سال کمتر از سایرین است و این آمارها نشان می‌دهد با پدیده بزرگ و خطرناکی روبرو هستیم که باید برای آن تدبیر کرد. باید برای تامین سلامت دانش‌آموزان برنامه ریزی کنیم تربیت متوازن تربیتی است که در کنار توجه به تقویت قوای ذهنی سلامت آنان را تحت مراقبت قرار می‌دهد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه این مشکل محصول سبک زندگی ماست که بر میزان تحرک و پویایی افراد اثر گذاشته است. در این میان کرونا بر کم تحرکی جمعی افزوده و خانه نشینی و کم تحرکی به شیوع بیشتر پدیده چاقی کمک کرده است اشاره کرد: همه دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی تحت غربالگری قرار می‌گیرند، میزان توده بدنی آنان روشن می‌شود و هدفگذاری لازم صورت می‌گیرد؛ ما در دایره نیازهای خود به مواردی برای سلامت جسمی و روحی خود نیازمندیم.

دایره نیازها و خواسته‌ها برهم منطبق شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برابر این موارد خواسته‌هایی داریم که برای تحقق آن باید تلاش کنیم؛ وضعیت مطلوب وضعیتی است که دایره نیازها و خواسته‌ها برهم منطبق شود. اینکه چگونه می‌توان نیازهای فرد را در سبد تقاضا قرار دهیم فرایند خلاقانه و پیچیده ای است.

وی همچنین اضافه کرد مسئولیت دینی، شرعی و اجتماعی همه ما اقتضا می‌کند که در این دوران با تمام توان برای آموزش، پرورش و سلامت دانش‌آموزان تدبیر کنیم و در میدان حضور داشته باشیم. این مهم نیازمند وجود نیروهای خستگی ناپذیر است که توانایی لازم را برای برقراری ارتباط صمیمانه با دانش‌آموزان را دارا هستند و خلاقیت و توانمندی دارند.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای متعارف اقدامات محدودکننده است اما با یک پدیده لحظه ای روبرو نیستیم ما نیازمند به شکل گیری یک اراده جدی هستیم این اراده وقتی شکل می‌گیرد که نیاز را به خواسته تبدیل کنیم. من به معلم رفسنجانی افتخار می‌کنم عملکرد خانم محمدی حجتی برای تمام ماست او امکاناتی از جایی نگرفت، براساس یک تشخیص دست به کار شد و منشا یک خدمت شد باید تمام تلاش را به کار بگیریم تا بتوانیم نقش‌های خود را بهتر انجام دهیم.

تاثیراتی که در این دوره از زندگی ایجاد می‌کنیم پایدار خواهد بود

حاجی میرزایی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری فعالیت‌های ما به نوعی در معرض آسیب قرار گرفته است ادامه داد: باید با درک صحیح از شرایط پیش رویم. امیدوارم در اسفندماه به هدفی که تعیین کردیم برسیم و حتی از آن پیشی بگیریم. تاثیراتی که در این دوره از زندگی ایجاد می‌کنیم پایدار خواهد بود اگر توانستیم الگویی به انسان‌ها برای سالم تر زندگی کردن بدهیم این الگو در سراسر زندگیشان جریان پیدا خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح آمده تا به افراد مجال یک انتخاب تاثیرگذار دهد عنوان کرد: اینکه چطور می‌توانیم به افراد آموزش دهیم سبک دیگری از زندگی را انتخاب کنند مهم است همچنین رفتار خانواده در این بین بسیار موثر است. همین که خانواده الگوی تغذیه داشته باشد بر روی رفتار فرزندان تاثیر می‌گذارد.

وی اشاره کرد اجازه ندهیم آموزش غیرحضوری مانع از اجرای شایسته این طرح شود؛ فرد مسئول باید دانش‌آموزان را هرهفته کنترل کند. ما مسیری را می‌رفتیم که مسدود شده اما اهدافمان تعطیل نشده است باید تمام خلاقیت خود را به کار بگیریم تا مسیر ناشناخته ما را از مسیر دور نکند.

پیگیر تمام دانش‌آموزان باشیم تا همه آنان تحت این طرح قرار گیرند

حاجی میرزایی از مسئولان اجرای این طرح خواست پیگیر تمام دانش‌آموزان باشند تا همه آنان تحت این طرح قرار گیرند. وی اضافه کرد که ما زمانی می‌توانیم خود را برای تحقق سند شایسته بدانیم که بتوانیم نتایج سند را در مدرسه و در سطح دانش‌آموزان ببینیم و این طرح یکی از این موارد است که به ما در این زمینه کمک می‌کند.

در پایان این مراسم نمایشگاه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان از سوی وزیر آموزش و پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت و مدیران کل این معاونت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار