کشف حجاب،متفاوت بودن و لایک‌ گرفتن ، به چه قیمتی؟

کمال مقدم: شاخ‌های اینستاگرام بهترین فیلمنامه نویس‌ها هستند

تهران (پانا) - کمال مقدم کارگردان فیلم «کادون» معتقد است در تمام دنیا اینستاگرامر ها دنبال حرکاتی هستند که بتوانند خود را به جامعه هدفشان نشان دهند و به نوعی حرکت جذاب‌تری برای رو کردن داشته باشد اما در ایران افراد با کشف حجاب به راحتی مطرح می‌شوند و دنبال‌کنندگان میلیونی جذب می‌کنند،البته آنها در ادامه برای کارهای دیگرشان فیلم نامه و سناریو می نویسند و در فضای مجازی بهترین فیلم نامه نویس هستند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کمال مقدم:  شاخ‌های اینستاگرام بهترین فیلمنامه نویس‌ها هستند

این روزها فضای مجازی به شیوه ای برای گذران زندگی، اوقات فراغت و ... تبدیل شده است، از این رو بسیاری از مردم شغل و پیشه خود را در اینستاگرام، تلگرام و شبکه های اجتماعی معرفی می کنند اما در کنار این موضوع شاهد پدیده دیگری به نام اینستاگرامر و توییت بازها و .... در فضای مجازی هستیم آنها برای خود برنامه‌ریزهای بسیاری دارند که چگونه بتوانند به علاقه مندان خود فالور اضافه کنند. شاید در ابتدا فکر کنیم این اتفاق یک بحث گذرا است و در برهه‌ای از زمان برخی از انسانها به دنبال آن می روند و در ادامه آن را فراموش می کنند اما اتفاقات نامیمون سال‌های گذشته نشان داده است، ایستاگرامر شدن به هدفی برای نسل جوان تبدیل شده است و در این راه بسیاری از آنها حتی دیگر به خط قرمزهای جامعه نیز توجهی ندارند و برای دیده شدن دست به هر اقدام نسنجیده می زنند . فیلم «کادون» به کارگردانی کمال مقدم سعی دارد معضلات این شیوه از زندگی که پس از شیوع کرونا رشد روز افزونی در جامعه داشته را به شیوه غیر مستقیم و ساخت یک فیلم بیان کند. نشست نقد و اکران فیلم سینمایی «کادون» به کارگردانی «کمال مقدم» 5 آبان‌ماه باحضور عوامل این فیلم در خبرگزاری پانا برگزار شد.

حامد صلح‌میرزایی تهیه‌کننده، در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع فیلم سینمایی «کادون» گفت: «این فیلم کمدی است و به معضلات نوجوانان می‌پردازد. مدت‌هاست اینستاگرام راه خود را به خانه‌ها پیدا کرده و ذهن و فکر مردم تمام دنیا را به خود درگیر کرده است. در «کادون» می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و خوبی‌ها و بدی‌های استفاده از فضای مجازی را نشان بدهیم.»

او با اشاره به بازیگران این فیلم عنوان کرد: «میرطاهر مظلومی، بهنوش بختیاری، مریم مومن، شهین تسلیمی، مهیار حسن، یاسین بهبودی، راضیه دهقان، مهسا مرادعلی، فرانک رضایی، ایلیا مولایی، لیلا حسینی، محمدرضا شیرخانلو، مهدی نامداری در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.»

تاثیر بد فعالان مجازی بر تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی

کمال مقدم کارگردان فیلم سینمایی «کادون» عنوان کرد: «در اینستاگرام به‌خاطر حضور آدم‌هایی که شناخته شده‌هستند اما هیچ سواد یا هنر خاصی ندارند، بچه‌های کشور ما حاضرند مانند آنها هرکاری انجام بدهند تا معروف بشوند. این آدم‌ها جای کسانی که درس خوانده‌اند و زحمت کشیده‌اند تا جلوی دوربین بروند را می‌گیرند حتی کارگردان‌های سینما برای فروش گیشه از این اشخاص برای حضور در فیلم‌هایشان دعوت می‌کنند.»

او ادامه داد: «بعضی از همین افراد به اصطلاح «شاخ‌های اینستاگرامی» حاضرند هر کاری برای پول و شهرت بیشتر انجام بدهند، هدف اصلی این افراد پول است. گاهی از خودم بدم می‌آید که در فضای مجازی این اشخاص را می‌بینم اما آنقدر بازدید و مخاطب این افراد بالا است که از همه طرف مطالبی که مربوط به آنهاست دیده می‌شود. یکی از مسائلی که در فیلم «کادون» مطرح می‌شود این است که اگر زمانی برنامه‌های مجازی فیلتر شوند این افراد که هیچ هنری ندارند چه کاری می‌خواهند انجام بدهند، حتی کاراکتر پسربچه ما که «محمدرضا شیرخانلو» آن را بازی می‌کند برای جمع‌کردن دنبال‌کنندگان بیشتر مادربزرگش را تا حد مرگ می‌ترساند که این کار برای او مخاطب و بازدیدهای بیشتری فراهم می‌کند.»

این کارگردان ادامه داد: « فیلم «کادون» را برای پخش در تلویزیون و سامانه خانگی آماده کرده‌ایم، متاسفانه این فیلم به جشنواره کودک و نوجوان نرسید، اکنون تدوین آن به پایان رسیده اما هنوز بخش‌هایی از موسیقی‌متن فیلم باقی مانده است و احتمالا تا دوماه دیگر برای اکران آماده خواهد شد.»

مقدم با اشاره به تفاوت فعالان فضای مجازی در ایران و سایر کشورها تصریح کرد: «هر جوانی به هر صورتی می‌خواهد که بیشتر دیده و شنیده شود، پس اگر دنبال‌کنندگان بیشتری در فضای مجازی داشته باشد صدا و تصویرش هم بیشتر دیده و شنیده خواهد شد. در کشورهای دیگر بعضی از مسائل مانند کشف حجاب هنرمندان اصلا مهم نیست و اگر کسی لباس بازتری هم بپوشد اصلا اهمیتی ندارد زیرا مردم هر روز شاهد چنین اتفاقاتی هستند اما در ایران چنین موضوعاتی غوغا به پا می‌کند. بنابراین اگر کسی در کشورهای دیگر بخواهد اینستاگرامر بشود باید حرکت جذاب‌تری برای رو کردن داشته باشد اما در ایران افراد با کشف حجاب به راحتی مطرح می‌شوند و دنبال‌کنندگان میلیونی جذب می‌کنند.»

حرف‌های جدی را به زبان طنز می‌گوییم

این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم «کادون» دو بخش است عنوان کرد: «بخشی از فیلم کاملا جدی و بخش دیگر طنز است. دلیل انجام این کار این بوده که بتوانیم با زبان طنز حرف‌هایمان را بزنیم زیرا در بخش جدی فیلم نمی‌توانستیم حرف‌های جدی و مهم بزنیم. برایم اهمیتی نداشت که گاهی پیام فیلم به سمت شعاری شدن برود زیرا می‌خواستم حرفم را بزنم. در جریان فیلم فقط قصد نشان دادن بدی‌های استفاده از فضای مجازی را نداشتم بلکه سعی کردم خوبی‌هایش را نیز به تصویر بکشم مثلا در بخشی از فیلم توسط فیلم‌هایی که پسربچه گرفته بود یک دزد دستگیر می‌شود همانطور که توسط باقی فیلم‌هایی که گرفته مشکلات جدی و بدی برای او و خانواده‌اش به‌وجود می‌آید، اما در کل بدی‌ها را بیشتر به چشم آورده‌ام زیرا در دنیای واقعی نیز معمولا بدی‌های هر چیزی بیشتر از خوبی‌های آن به چشم می‌آیند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار