۴دلیل عمده عدم استقبال اصناف از تسهیلات دولت

تهران ( پانا) - نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران می‌گوید اصناف در مواجهه با کرونا پای مردم و دولت ماندند اما دولت در حمایت‌ها و جبران خسارات ایشان، اقدامات کافی نداشت و در واقع اصناف در زمان جبران خسارت‌ها به سهم واقعی خود نرسیدند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
۴دلیل عمده عدم استقبال اصناف از تسهیلات دولت

به گزارش اتاق اصناف ایران، جلال‌الدین‌محمد شکریه در خصوص نقش اصناف در مقابله با کرونا گفت: در دوره موج اول شیوع کرونا، نقش اصناف در حفظ آرامش بازار و خدمت‌رسانی در حوزه توزیع به خوبی روشن و بر همگان اثبات شد. اصناف در این دوره همچون موقعیت‌های حساس دیگر پای مردم و دولت ماندند و به معنای واقعی کلمه جان‌فشانی کردند اما در مقابل خسارت‌های کلانی که متقبل شدند، شاهد حمایت‌های کافی از سوی دولت نبودند.

کاهش نگرانی‌ مردم درباره تامین و توزیع ماسک
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ماسک کافی پیدا نمی‌شد اما اصناف در همین موقعیت با به خطر انداختن جان خود به خدمت‌رسانی در صنوفی که لازم بود مثل نانوایان، خواروبارفروشان و… ادامه دادند تا مشکلی برای تهیه کالاهای ضروری ایجاد نشود. به مرور اصناف خود به عرصه تولید ماسک وارد شده و بازار را اشباع کردند و حتی گاها به طور خود جوش اقدام به توزیع رایگان ماسک کردند. پس از آن با ورود اصناف به توزیع ماسک هم شاهد بودیم که این ظرفیت عظیم صنوف توزیعی چگونه نگرانی‌های مردم در حوزه تامین ماسک را کاهش دادند.

استفاده از ظرفیت اصناف توزیعی
رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان ادامه داد: در همین مقطع زمانی، ظرفیت عظیم صنوف توزیعی به جز در توزیع ماسک در توزیع سایر کالا و خدمات نیز خود نمایی کرد. در این مدت اثبات شد که همه چیز فروشگاه زنجیره‌ای و بزرگ نیست و زنجیره واقعی توزیع، بنگاه‌های اقتصادی کوچکی هستند که در دهستان‌ها، روستاها، بخش‌ها، شهرهای کوچک، مراکز استان و کلان‌شهرها فعالند. چه آن‌هایی که برای توزیع ارزاق عمومی باید واحد صنفی خود را فعال نگاه می‌داشتند و چه آن‌هایی که در قالب کشیک فعال ماندند اما در زمان جبران خسارت‌ها به سهم واقعی خود نرسیدند.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران اظهار کرد: با توجه به مزیتی که سرپا نگه داشتن واحدهای صنفی برای کشور دارد، دولت باید خون جدیدی در رگ‌های واحدهای صنفی به جریان بیاندازد و اراده‌ای جدی برای حمایت از اصناف داشته باشد. چراکه با شیوع کرونا و نیز مشکلات دیگری که بازار سال گذشته با آن مواجه شد (افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ بنزین و …) رکود شدیدی بر بازار حاکم شد و به ویژه در شب عید، اجناس خریداری شده از سوی واحدهای توزیعی پوشاک، کفش و کیف و … روی دستشان ماند.

شکریه که پیشنهاد دهنده توزیع کالاهای فروش نرفته بازار نوروز در قالب سبد کالاهای پویش همدلی مومنانه بود در این باره گفت: می‌دانیم که واحدهای صنفی در پایان سال گذشته کالاهایی را برای فروش در بازار شب عید تهیه کرده بودند که با تعطیلی بازارها در پی شیوع کرونا به فروش نرفتند. از این رو پیشنهاد دادیم که برخی از این کالاها در قالب سبد کالا به دست افراد کمتر برخوردار برسد که متاسفانه اجرایی نشد.

ثبت‌نام نکرده‌ها، متنعم نیستند!
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در ادامه تاکید کرد: اصناف مطالباتشان را از دولت نگرفته‌اند. تسهیلاتی ۱۲درصدی هم برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از سوی دولت در نظر گرفته شد که مورد استقبال اصناف قرار نگرفت. بسیاری ثبت نام نکردند و بسیاری دیگر هم در میانه فرایند دریافت وام با مشکلاتی مواجه شده و این تسهیلات را دریافت نکردند تا جایی که بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، تنها ۶٫۷ درصد دریافت کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس نتایج نظرسنجی اتاق اصناف ایران از اصناف بزرگ‌ترین عامل‌عدم استقبال از این تسهیلات، «متناسب نبودن میزان تسهیلات با خسارات وارده» بوده است. همچنین «درخواست وثایق بانک‌ها»، «تاخیر در عملیاتی شدن وعده دولت در پرداخت وام» و «بالابودن سود نرخ تسهیلات» عمده‌ترین دلایل عدم استقبال از تسهیلات دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بوده‌اند.

شکریه تصریح کرد: به این ترتیب، نتایج این نظرسنجی گواه از آن دارد که تعداد کمی از این تسهیلات استقبال کرده‌اند، اما سایر افرادی که ثبت نام نکرده اند، متنعم نیستند؛ بلکه تعداد قابل توجهی از ایشان از دریافت این تسهیلات و تاثیر آن بر کسب و کار خود نا امید هستند.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که سود این تسهیلات -که ۱۲ درصد است- باید تک رقمی تعیین و تنفس قابل توجهی برای بازپرداخت آن گذاشته می‌شد.

جاده دولت و اصناف یک طرفه است
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: با مطرح کردن نظرات کارشناسی نباید تصور شود که بخش خصوصی جبهه‌ای علیه دولت دارد. انتقادهای سازنده منجر به طرح و برنامه‌های جدیدی می‌شود. در حال حاضر جاده دولت و اصناف یک طرفه است و این ما هستیم که به دولت در بحران‌ها کمک می‌کنیم. در مقابل دولت پشت درهای بسته تصمیماتی برای اصناف می‌گیرد و این تصمیمات را به ما اطلاع می‌دهد. انتظار داریم از نظرات جمعیت کثیر اصناف در خصوص برنامه‌های کلان کشوری استفاده شود. ما با تلاش‌های بسیار و صرف وقت زیاد و جلسات پی در پی همواره تلاش در دفع و رفع قوانین مزاحم داریم و رفع این دست از مشکلات بیشترین وقت را از تشکل‌های صنفی می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار