تکمیل طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها تا پایان امسال

تهران (پانا) - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تکمیل همه طرح‌های جامع پدافند غیرعامل استان‌ها تا پایان سال جاری خبر داد و گفت انتظار ما از مجموعه وزارت کشور و استانها این است که در برنامه ریزی‌های خود، طرح جامع پدافند استان را در اولویت اقدامات پدافندی خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها تا پایان امسال

به گزارش پایداری ملی، غلامرضا جلالی در نشست مشترک کمیته پدافند غیرعامل با استان‌ها که به صورت محدود ‌و با رعایت شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا و به صورت ویدیوکنفرانسی برای تمامی شوراهای پدافند غیرعامل استان‌ها برگزار شد با بیان اینکه تهدیدات پیش روی کشور به دلیل تحولات در حوزه‌های فناوری، الگوی جدیدی به خود گرفته است، گفت: این تغییرات لزوم نیاز به طرح‌های دفاعی جدیدی را در برابر تهدیدات ضروری می‌نماید.

وی با بیان اینکه در الگوی دفاع جامع نیازمند هم‌افزایی رویکردهای نظامی و غیرنظامی هستیم، تصریح کرد: بخشی از لایه‌های دفاعی در دفاع غیرنظامی و پدافند مردم محور خلاصه می‌شود که در این زمینه با استفاده از ظرفیت‌ها و ساختارهای وزارت کشور در قالب استانداری‌ها تلاش کردیم ساختارهای پدافند غیرعامل را در استانها متناسب با سطح مأموریت آنها تنظیم و تقویت کنیم.

سردار جلالی با بیان اینکه استانداران مسئول پدافند غیرعامل در استانها هستند، تصریح کرد: در راستای ساختارسازی از سال 92، در درجه نخست ساختارهای پدافند زیستی در استان‌ها ایجاد شد که خوشبختانه، استانها اقدامات خوبی انجام دادند و نشانه آن در کارنامه قابل قبول استانها در حوزه مقابله با کرونا مشهود بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ایجاد قرارگاه‌های پدافند پرتویی در استان‌های هسته‌ای کشور گفت: این قرارگاه‌ها، به عنوان سازوکاری برای مدیریت مقابله با تهدیدات ناشی از حوادث احتمالی مواد پرتوی و پیامدهای آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نظامات عملیاتی پدافند غیرعامل که به تصویب کمیته دائمی پدافند غیرعامل رسیده است ما نظام پدافند شهری را ارائه کردیم، تصریح کرد: سند پدافند شهری در واقع برنامه دفاع از شهر و الگویی مدرن برای توسعه شهرها با لحاظ اصول امنیتی و دفاعی است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه همچنین الگو و برنامه دفاع از مردم در شرایط تهدید و بحران در قالب نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور تهیه و ابلاغ شده است، گفت: در این طرح، وظایف دستگاه‌های اجرایی در شرایط تهدید برای حفاظت از مردم و زیرساخت‌های حیاتی و تامین خدمات بیان شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین از تصویب و ابلاغ نظام عملیاتی رزمایش‌ها و ایجاد، ارتقا و حفظ آمادگی‌ها در بخش غیرنظامی کشور خبر داد و افزود: این نظام عملیاتی با مطالعه دقیق طراحی و احصا شده که از طریق سلسله مراتب به استانها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اینها نشان می‌دهد که مسئولیت استانداران از نظر پدافند غیرعامل سنگین است، تصریح کرد: ما برای ۳۱ استان طرح جامع پدافند استان را با محوریت استانداران طراحی کردیم که امسال تقریباً همه این طرح‌ها به نتیجه خواهد رسید. هم‌اکنون طرح جامع ۱۸ استان تصویب و آماده شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: چارچوب کلی این طرح جامع شناسایی، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها و مراکز پرخطر و وابستگی‌ها در استانهاست تا تهدیدات احصا و با طبقه‌بندی زیرساختهای حیاتی استانها، الگوی پدافند غیرعامل برای آنها تهیه شود.

وی متذکر شد: انتظار ما از مجموعه وزارت کشور و استانها این است که در برنامه‌ریزی‌های خود، طرح جامع پدافند استان را در اولویت اقدامات پدافندی خود قرار دهند.

همایش ملی پدافند غیرعامل صبح امروز در وزارت کشور با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار