درک شخصیت کودکان کلید اصلی شیوه تربیتی است

تهران (پانا) - به‌گفته یک مشاور خانواده با بیان این‌که والدین باید شیوه تربیتی خود را با خلق و خوی کودک مطابقت دهند، کلید اصلی شیوه تربیتی مناسب درک شخصیت خلق و خوی کودک است

کد مطلب: ۱۱۳۳۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
درک شخصیت کودکان کلید اصلی شیوه تربیتی است

به‌گزارش ایسنا، رضا سپهوند در اظهار کرد: کلید اصلی شیوه تربیتی مناسب درک شخصیت خلق و خوی کودک است تا در کنار آن بتوانید استعدادها و تمایلات او را بهتر شناسایی کنید.

وی با اشاره به این‌که همه والدین دوست دارند فرزندانشان خوشحال، خوش رفتار و قابل احترام از سوی دیگران باشند، عنوان کرد: فرزندانی که بتوانند به راحتی با دیگران تعامل ایجاد کنند.

سپهوند افزود: هیچ کس دوست ندارد به داشتن فرزندی بی‌تربیت متهم شود، روش‌های مؤثر آموزش، مسائل تربیتی و کمک گرفتن از مشاور می‌تواند به بهترین وجه ممکن به والدین در این راستا کمک کند.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که خود والدین به سه گروه مقتدر، مستبد و آسان‌گیر تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: والدین مقتدر توقعات و خواسته‌های واضحی دارند و به احساسات کودک خود احترام می‌گذارند، آن‌ها انعطاف‌پذیر هستند و از روش حل مسئله به صورت مشارکتی با کودک خود استفاده و در عین حال بهترین روش تربیتی را اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: والدین مستبد نیز توقعات و خواسته‌های واضحی از فرزندان خود دارند اما به احساسات کودک خود توجهی نمی‌کنند و در واقع با رفتارهای خود به کودک می‌فهمانند «من پدر تو هستم پس هر چیزی که من می‌گویم درست است» که این شیوه مورد تأیید نیست.

سپهوند افزود: والدین آسان‌گیر به احساسات کودک خود بیش‌از حد توجه می‌کنند و این شیوه نیز مورد تأیید کارشناسان نیست.

این مشاور خانواده تصریح کرد: شیوه تربیتی که برای فرزند خود انتخاب می‌کنیم ممکن است به رفتاری که از او سر می‌زند و سن او، خُلق و خو و سبک تربیتی ما متفاوت باشد که در این صورت راهکارهایی وجود دارد که والدین می‌توانند آن‌ها را به کار ببرند.

وی با اشاره به این‌که پذیرش رفتارهای مثبت و تشویق او بهترین کار برای ادامه رفتارهای مثبت فرزندان است؛ به عبارت دیگر وقتی کار مثبتی می کند کار خوبش را مورد تحسین قرار دهید، عنوان کرد: والدین باید با کودکان خود دوستانه رفتار کرده و در عین حال بگگذارند نتیجه طبیعی رفتارهای خوب و بد خود را ببیند.

سپهوند ادامه داد: گاهی اوقات یک رفتار بد نتیجه طبیعی یا منطقی به همراه ندارد و یا فرصتی برای تبیین آن‌ها نداشته‌اید، بنابراین محرومیت می‌تواند به کودک ناپسند بودن رفتارش را نشان دهد.

این مشاور خانواده با بیان این‌که والدین باید شیوه تربیتی خود را با خلق و خوی کودک مطابقت دهند، عنوان کرد: کلید اصلی شیوه تربیتی مناسب درک شخصیت خلق و خوی کودک است تا در کنار آن بتوانید استعدادها و تمایلات او را بهتر شناسایی کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار