هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

اروپاگردی آقای نخست‌وزیر و تلاش برای ارتقای جایگاه عراق 

هانی‌زاده مطرح کرد: آیا عراق از ارتباطات گسترده‌ای که با آمریکا دارد، علیه ایران استفاده می‌کند؟ / آیا عراق جایگاه تأثیرگذاری در منطقه به  دست خواهد آورد؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه معتقد است نخست‌وزیر عراق در ماه‌های اخیر رفتار متعادلی داشته و با سفر به آمریکا و کشورهای مهم اتحادیه اروپا، تلاش می‌کند عراق را به یک کشور تاثیرگذار در منطقه تبدیل کند. 

کد مطلب: ۱۱۳۳۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اروپاگردی آقای نخست‌وزیر و تلاش برای ارتقای جایگاه عراق 

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره سفرهای اخیر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به کشورهای اروپایی، گفت: «سفرهای نخست‌وزیر عراق به کشورهای اروپایی بعد از سفر اخیر وی به آمریکا صورت گرفته است. این سفر در چارچوب ایجاد یک نوع همکاری اقتصادی و سیاسی بین عراق و اتحادیه اروپا قابل تجزیه و تحلیل است.»

وی ادامه داد: «از آنجایی که اروپایی‌ها نسبت به شراکت تجاری با عراق اهمیت ویژه‌ای قائل هستند, لذا آقای الکاظمی در سفر به سه کشور مهم اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان، سعی کرد شرایطی فراهم کند که به لحاظ اقتصادی و همکاری‌های سیاسی، سطح عراق را به یک جایگاه قابل قبولی ارتقا ببخشد.»

این تحلیلگر امور بین‌الملل تاکید کرد: «مصطفی الکاظمی به این دلیل که احساس می‌کند که عراق باید در مسائل سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان نقش بالاتری را ایفا کند، لذا این سفرها، دستاوردهای مهم و مشترکی در حوزه عراق و اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت.»

هانی‌زاده گفت: «نخست وزیر عراق اعتقاد دارد که اگر این کشور روابط خود را با اتحادیه اروپا بهبود ببخشد، این شرایط می‌تواند در همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا نیز کاملا موثر باشد، لذا اگر این سفر به گسترش همکاری‌های تجاری بین عراق و اتحادیه اروپا منجر شود، در ایران هم تاثیر بالایی خواهد گذاشت، چون یک شراکت گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی بین ایران و عراق و سایر کشورهای منطقه با اتحادیه اروپا، ایجاد خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه سفرهای نخست‌وزیر عراق در ارتقای جایگاه این کشور نقش خواهد داشت، اضافه کرد: «مصطفی الکاظمی نشان داده، شخصیتی است که سعی کرده عصا را از وسط بگیرد. او سعی کرده شرایطی فراهم کند تا توازنی در رفتارش از یک سو با تهران و از سوی دیگر با واشنگتن برقرار کند. الکاظمی معتقد است عراق نباید جایگاهی برای تقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد بلکه عراق می‌تواند نقش تاثیرگذارتری در منطقه داشته باشد. به اعتقاد او هر اتفاقی که در ایران می‌افتد، اثرش را در تهران خواهد گذاشت و بالعکس.»

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، افزود: «به نظر می‌رسد رفتار مصطفی الکاظمی در طول ماه‌های گذشته متعادل بوده است هرچند نشانه‌هایی وجود دارد که الکاظمی ارتباطات بسیار گسترده‌ای با آمریکا دارد ولی این به مفهوم بهره‌گیری از این ارتباط علیه ایران نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار