معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری:

رعایت حقوق بشر تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود جهان

تهران (پانا)- معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با گرامیداشت روز جهانی ملل متحد، بار دیگر بر ضرورت گفت وگو، رعایت حقوق بشر و بزرگداشت کرامت انسانی تأکید کرد و آنها را تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود جهان دانست.

کد مطلب: ۱۱۳۳۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
رعایت حقوق بشر تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود جهان

به گزارش معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، در این بیانیه آمده است: «٢۴ اکتبر مصادف با دوم آبان ماه روز جهانی ملل متحد نامگذاری شده است. در سال ١٩۴۵ در چنین روزی با امضای منشور ملل متحد از سوی کشورهای عضو از جمله پنج عضو دائم، سازمان ملل متحد رسماً تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد.
هدف متعالی تاسیس سازمان ملل متحد و استقبال ملل برای اتحاد باهم در چارچوب چنان سازمانی در چنین روزی تحقق صلح، عدالت و نفی یکجانبه گرایی در عرصه بین‌المللی بوده است.
تحولات و وقایع اخیر در عرصه روابط منطقه ای و بین‌المللی حاکی از آن است که حداقل از شروع قرن بیستم، صلح و عدالت بیش از هر چیز دیگر در معرض خطر، تهدید و نقض قرار گرفته است.
امروزه افکار عمومی جهانی بیش از گذشته نسبت به این مطالبه و علل عدم تحقق آن حساس بوده و رویه های مختلف در این رابطه را به دقت بررسی و مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد.
تبعیض، فقر، بیماری، مخاطرات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، سلطه‌جویی های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ و کشتار افراد بی گناه به‌ویژه غیرنظامیان، اشاعه و انتشار هدفمند ویروس های بیماری زا و جنگ بیولوژیک از مهمترین تهدیدهایی است که حیات پایدار بشر امروزی را نشانه رفته و روز به روز برابعاپ این تهدیدها افزوده می شود.
سوال مهمی که ذهن عده بسیاری از ملت‌ها را به خود مشغول داشته این است که چرا با وجود خواست اغلب جهانیان و نیز تشکیل نهادها و سازمان های بین المللی گوناگون که برای تحقق صلح و ایجاد عدالت در جامعه جهانی برپا شده اند و تاکیدی که ادیان و مکاتب مختلف فکری در شرق و غرب عالم بر آن داشته‌اند ولی تصویر جهان امروز این همه با صلح واقعی فاصله دارد؟ از اینرو باید عزمی جزم کرد و دوباره به مکان مشترک جامعه بشری، به زیست مشترک و به سرنوشت مشترک نگریست و در این راستا توجه به این نکته ضروری است:
بی شک لازمه رسیدن به صلح پایدار جهانی گفت و گو در گستره جهانی با رویکرد نفی یکجانبه گرایی و تشویق همگرایی، احترام به برابری ملت‌ها و کشورها، بین تمام ملل، اقوام، ادیان و نژادهاست.
رئیس جمهوری کشورمان با شعار جهان عاری از خشونت تصویر دیگری از ضرورت باهم بودن بر رای رسیدن به صلح را به شعار جهانی مبدل کرد. دکتر روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری مطرح کرد که مبدل به قطعنامه ای شد که با رأی قاطع ١٩٠ کشور جهان و اجماعی کم سابقه به تصویب رسید؛ چنین اجماعی بار دیگر بر ضرورت جاری شدن صلح در گستره جهانی تاکید دارد.
امروزه با وجود اهداف بلند حقوق بشری و آرمان‌های متعالی سازمان ملل متحددر تحقق صلح، عدالت، نفی یکجانبه گرایی و احترام به بشریت، دنیای ما با چالش های فراوانی مواجه شده است.
درگیری و نابرابری در حال افزایش است، جنگهای هه دفمند و نوین استعماری با هدف فروش تسلیحات نوین و مخرب فراوان تولید شده توسط قدرت‌ها، تحمیل یکجانبه گرایی و خاموش کردن صداها و عقاید مخالف حتی به قیمت قتل عام کودکان یمنی به خاطر مشتی دلار و مرگ خاموش کودکان پروانه ای و دارای بیماری های خاص ایرانی به خاطر یکجانبه گرایی و تحریم‌های یکجانبه آمریکا با همراهی کشورهای خودکامه در انفعال و سکوت خبری سازمانی که با اهداف متعالی حمایت از بشریت، ترویج صلح و عدالت، امنیت و جلوگیری از یکجانبه گرایی تاسیس شده بود در حال افزایش است؛ گرچه امیدها برای بهروزی بشریتدر سایه چنین سازمانی روز به روز در حال کمرنگ شدن است اما آنچه مسلم است ما ابزار و توانایی غلبه بر این چالش ها را در اختیار داریم. همه ما به اراده نیاز داریم. مشکلات جهان فراتر از مرزها هستند؛ ما باید از تفاوتهایمان فراتر برویم تا آینده را تغییر دهیم.
هنگامی که حقوق بشر و کرامت انسانی برای همه مردم جهان قابل حصول باشد، آنگاه جهانی پایدار و مملو از صلح و عدالت و به دور از یکجانبه گرایی خواهیم ساخت».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار