گنجی: شکل گیری سبک زندگی سالم در سنین پایین تر پایدارتر خواهد بود

تهران(پانا)- زینب گنجی، کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه 1 در مورد اولویت قرار دادن طرح ملی "کوچ" در فعالیت های منطقه یک سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۳۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
گنجی: شکل گیری  سبک زندگی سالم در سنین پایین تر پایدارتر خواهد بود
زینب گنجی،کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه 1 ضمن تبریک هفته تربیت بدنی به تمامی دست اندرکاران حوزه ورزش و سلامت در گفت و گو با پانا گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، «همه آحاد مردم باید ورزش را جدی بگیرند و آن را برای سلامتی خود یک ضرورت و کار لازم به حساب بیاورند، زیرا جامعه ورزشکار، جامعه ای پر تلاش، با نشاط و زنده و کارآمد خواهد بود و جامعه ما امروز به این طراوت و نشاط نیازمند است.»
وی افزود: ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک پدیده تربیتی سازنده و مفید در غنای فرهنگی جامعه حائز اهمیت است و اهمیت آن در توسعه و ارتقای سلامت و سبک زندگی سالم بر همگان آشکار است. نام گذاری هفته تربیت بدنی و ورزش مجالی برای اندیشیدن به روش های توسعه و رشد وجودی انسان و معرفی الگوهای انسانیت و پهلوانی است.
گنجی با اشاره به تلاش های گسترده معلمان و مربیان ارزشمند تربیت بدنی گفت: در این سال ها، به یاری پروردگار و در سایه تعامل سازنده و ارزنده با مسئولان این حوزه گامهای بلندی در جهت رشد و توسعه زیر ساخت های ورزشی آموزش و پرورش منطقه 1 شهر تهران برداشته شده است که بسیار قابل تقدیر است.
وی در ادامه در مورد اولویت قرار دادن طرح ملی "کوچ" در فعالیت های منطقه گفت: درصدد هستیم با فرهنگ سازی و تغییر سبک و ارتقای سطح زندگی دانش آموزان گامهای بلندی در این زمینه برداریم. متاسفانه با تغییر شیوه زندگی و ایجاد عادت غذایی نادرست در دهه های اخیر، اضافه وزن و چاقی از عوامل اصلی خطر سلامتی در کشورهای مختلف به حساب می آید و شرایط کنونی و همه گیری ویروس کرونا بیش از پیش بر فراگیری آن افزوده است.
وی افزود: چاقی یک بیماری مزمن چند عاملی است که به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری های غیر واگیر از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها و حتی ناهنجاری های روانی و اجتماعی به حساب می آید.
گنجی تشریح کرد: بر اساس مطالعه عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در ایران سال 1395 حدود 60 درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن و چاقی هستند و بر اساس مطالعه کاسپین حدود 21 درصد کودکان و نوجوانان ما در سنین مدرسه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری و درمان در سنین نوجوانی به مراتب ساده تر است افزود: شکل گیری عادات صحیح و سبک زندگی فعال و سالم در سنین پایین تر پایدارتر خواهد بود.
کارشناس مسئول تربیت بدنی منطقه 1 خاطر نشان کرد: با توجه به تاکید بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان از جمله سلامت جسمانی و نشاط آنان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سرپرست آموزش و پرورش منطقه 1 شهر تهران، خانم سید مومن نیز رویکرد تغییر سبک زندگی و ارتقا سطح زندگی سالم را در سال جاری از اهم اهداف منطقه دانسته و همین امر سبب شد تا بتوانیم در کارشناسی تربیت بدنی و سلامت منطقه با بهره مندی از ظرفیت معلمان فرهیخته تربیت بدنی و مراقبین سلامت و همچنین مدیران آگاه مدارس منطقه، طرح بسیار ارزشمند و کاربردی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان "کوچ" معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش را در راس فعالیت های تربیت بدنی و سلامت قرار دهیم.
گنجی با بیان اینکه تا به امروز پایش منطقه ای بیش از 25 هزار دانش آموز در اندازه گیری قد و وزن و تعیین BMI آنها صورت گرفته است؛ گفت: امیدواریم تا نیمه آبان ماه جاری پایش تمامی دانش آموزان مدارس منطقه تکمیل و در ادامه روند این طرح بتوانیم از پتانسیل موجود در همکاران توانمند و اولیا دانش آموزان، مبنی بر کنترل تغذیه ای و ارائه تمرینات جسمانی قابل اجرا در منزل با توجه به شرایط حاضر کرونا استفاده کنیم.
کارشناس مسئول تربیت بدنی منطقه 1 در پایان با بیان این که دغدغه اصلی ما پرورش دانش آموزانی مومن، سالم، دانا و با نشاط است؛ گفت: امروز وظیفه داریم اثر منفی کرونا را بر جسم و روح دانش آموزان به حداقل برسانیم و به آنها بیاموزیم می توانیم از تهدیدهای حاضر به عنوان فرصت بهره ببریم و به روند ارتقا سطح سلامت خود، خانواده و جامعه کمک کنیم. امیدواریم این پروژه ضمن ترغیب دانش آموزان به افزایش فعالیت های حرکتی و افزایش نشاط و شادابی، نقش موثری در مدیریت وزن خانواده های ایرانی در طول عمر و تغییر سبک تغذیه و فعالیت جسمانی آنها ایفا کند.
گفتنی است با توجه به شرایط حاضر و همه گیری ویروس کرونا، جشنواره هفته تربیت بدنی بصورت غیر حضوری در دو بخش همکاران و دانش آموزان در حال برگزاری است، این جشنواره در بخش دانش آموزی بصورت مسابقه نقاشی، داستان نویسی، عکاسی با موضوعات " ورزش و تندرستی، معلم ورزش قهرمان من، پهلوان درونم و ورزش در دوران کرونا" همچنین ساخت کلیپ آلبوم ورزشی از دستاوردهای رشته های مختلف ورزشی ایران در سه سال اخیر و در بخش همکاران خاطره نویسی، دلنوشته و تهیه جدول کلمات با موضوع کلاس درس تربیت بدنی در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار