پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده

تهران ( پانا) - بانک جهانی در گزارش نیم سالانه "دورنمای بازارهای کالا" اعلام کرد قیمتهای انرژی به خصوص قیمت نفت در دوران شیوع کرونا بیشترین آسیب را در میان کالاها دیده و قیمت نفت در سال آینده رشد چندانی نمی کند و به طور میانگین ۴۴ دلار در هر بشکه خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۳۳۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده

بانک جهانی اعلام کرد اگرچه قیمتهای کالاهای کشاورزی و فلزات بخشی از افتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا پیدا کرده بودند را جبران کرده اند اما قیمت نفت حداقل تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

در گزارش بانک جهانی آمده است: علیرغم کاهش چشمگیر تولید، احیای قیمت نفت اخیرا تحت تاثیر نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و تاثیر آن بر مصرف نفت، متوقف شده است.

تقاضا برای نفت در سال آینده تقریبا در همه کشورها بجز چین پایینتر از سطح مصرف سال ۲۰۱۹ خواهد بود و در نتیجه قیمتهای نفت از سطح فعلی حدود ۴۰ دلار رشد چندانی پیدا نمی کند.

بانک جهانی انتظار دارد میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۴۴ دلار بالغ شود که اندکی بالاتر از میانگین قیمت پیش بینی شده ۴۱ دلار در سال جاری است. میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی کمتر از میانگین قیمت ۶۱ دلار نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. سطح بالای ذخایر نفت باعث می شود قیمتها تا سال ۲۰۲۲ پایین ۵۰ دلار بماند.

بعلاوه، کشورهای گروه اوپک پلاس سطح قابل توجهی ظرفیت مازاد تولید دارند که احتمال رشد چشمگیر قیمت نفت در کوتاه مدت را کاهش می دهد.

اما قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ به دلیل بهبود مصرف همسو با احیای اقتصاد جهانی افزایش پیدا می کند.

بانک جهانی مانند بسیاری دیگر از پیش بینی کنندگان، ریسکهای متوجه قیمت نفت را نزولی می بیند. برای تقاضا، پاندمی کووید ۱۹ بزرگترین ریسک و برای عرضه، بازگشت نفت لیبی به بازار، ریسک جدی برای بهبود قیمتهاست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جهانی در این گزارش پیش بینی کرد اگر اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را در ژانویه تسهیل نکند، نفت پتانسیل صعودی پیدا می کند اما دستیابی به توافق برای کاهش تولید در سطح فعلی از نظر سیاسی دشوار خواهد بود زیرا فاینانس بسیاری از تولیدکنندگان نفت که در این پیمان مشارکت کرده اند، از سقوط قیمتها و شیوع پاندمی آسیب دیده و آنها به درآمد بیشتر نیاز دارند.

قیمتهای نفت روز پنج شنبه تحت تاثیر کاهش آمار متقاضیان بیکاری در آمریکا و پیشرفت در روند مذاکرات بسته کمک مالی کرونایی میان سیاستمداران آمریکایی صعود کردند. بهای وست تگزاس اینترمدیت با ۶۱ سنت افزایش، در ۴۰ دلار و ۶۴ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای نفت برنت با ۷۳ سنت افزایش، در ۴۲ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار