بیگدلی، تحلیلگر امور بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

روز بد «ترامپ» در بازار گرم «اتهام‌زنی» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

تهران (پانا) - یک تحلیلگر امور بین‌الملل با اشاره به دومین و آخرین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا تاکید کرد در این مناظره موضوعاتی مطرح شد که نقطه ضعف‌های ترامپ به شمار می‌رفت و به همین خاطر این مناظره باعث کاهش فاصله رای وی با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
روز بد «ترامپ» در بازار گرم «اتهام‌زنی» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شامگاه پنجشنبه برگزار شد، مناظره‌ای که مهمترین موضوعات آن ویروس کرونا، خانواده، امنیت ملی، مدیریت، تغییرات آب‌وهوایی و مسایل نژادی بود و به هر یک از این موضوعات ۱۵ دقیقه وقت اختصاص داده شد. علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره این مناظره انتخاباتی گفت: «دومین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ به خوبی مدیریت شد، هرچند در در انتها مقداری مناظره شلوغ شد. بازار اتهام‌زنی بین آنها بسیار گسترده بود اما چیزی نبود که در همین مناظره بتواند به اثبات برسد. نکته پر اهمیت در این مناظره این بود که در همین مناظره هم به مسائل داخلی آمریکا پرداخته شد، مسائل و‌ موضوعاتی که ترامپ را راضی نمی‌کرد.»

وی با بیان اینکه هرچند که اقدامات ترامپ در حوزه سیاست خارجی در دو بعد پیروزی و شکست قابل بحث است، گفت: «ترامپ انتظار داشت که بیشتر به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و کشورهای شیخ‌نشین حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و همینطور خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق و دیگر کشورها پرداخته شود اما این فرصت در این مناظره به ترامپ داده نشد. وی در سیاست خارجی خود در حوزه‌های ایران، ونزوئلا و کره شمالی ناموفق بوده است، اتحادیه اروپا را هم از خود دور کرده است. نکته مهم این مناظره این بود که دو نفر تمایزشان به چین را مشخص کردند. آقای بایدن تمایل دارد که به همکاری با چین برگردد و روابط گسترده ۷۵۰ هزار میلیاردی چین با آمریکا را مجدداً فعال کند که این مسئله برای دموکرات‌ها دارای اهمیت است ولی آقای ترامپ تا حدود زیادی طرفدار روس‌ها بود. البته ترامپ هم در چین سرمایه گذاری کرده است ولی گفت که سرمایه‌گذاری خود را در آنجا بسته است و این برای اولین بار بود که به طور وضوح مشخص شد که این دو نفر حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه گرایش‌هایی نسبت به روسیه و چین دارند.»

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی با اشاره به اینکه در این مناظره به طور مشخص درباره ایران اظهارنظری صورت نگرفت و موضوعات تاپ مناظره بیشتر مرتبط با مسائل داخلی بود، گفت: «ترامپ در این مناظره خیلی محافظه‌کارانه صحبت می‌کرد، خیلی کنترل شده صحبت می‌کرد و مقداری نگران بود و ترس و وحشت بیشتری داشت از اینکه در نظرسنجی‌ها از بایدن عقب است؛ او می‌خواست خیلی این وضعیت بیشتر تهریب نشود ولی به نظر من باید بگویم که آقای بایدن در این مناظره بیشتر توانست موقعیت خود را حفظ کند و خیلی بهتر از مناظره اول ظاهر شد. در حالی که در مناظره قبلی مقداری با لکنت صحبت می‌کرد اما در گفته‌های خود در این مناظره مسلط بود. در این مناظره استدلال‌های بایدن قوی‌تر بود و به اعتقاد من فاصله‌ای که در نظرسنجی‌ها بین بایدن و ترامپ وجود دارد در این مناظره نتوانست کم شود و به نظر می‌رسد همین اختلاف بین بایدن و ترامپ باقی خواهد ماند.»

بیگدلی گفت: «بحران کنونی کرونا مهمترین مسئله‌ای بود که در این مناظره مطرح شد و به عنوان اولین سوال هم از نامزدها پرسیده شد. مساله‌ای که نقطه ضعف بزرگی برای آقای ترامپ به شمار می‌رود. حتی بیمارستان رفتن وی هم تبلیغ بود برای اینکه در مناظره بتواند ادعا کند که من به بیمارستان رفتم و واکسن روی من آزمایش شد و موفق بود و به زودی هم اعلام خواهد شد واکسن کرونا ساخته شده است. ولی به هیچ وجه مشخص نیست که این واکسن می‌تواند به زودی بیرون بیاید و بایدن هم گفت شاید اصلاً واکسن تا سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ هم به دست نیاید. بنابراین در مسئله کرونا ترامپ موفق نبود و اتهاماتی هم به وی وارد شد که تعداد زیادی در واقع فوت شده‌اند و زمستان سختی در پیش خواهند داشت و هر روز به کشته شده‌ها اضافه می‌شود. بایدن به عنوان یک نقطه ضعف مسئله کرونا را پیش کشید و به نظر می‌رسد که مجموعه موضوعاتی که مطرح شد در این مناظره هرچند مسائل داخلی بود اماخیلی کنترل شده بود و این کنترل بودن آن هم به نفع ترامپ نبود چون در همه موضوعاتی که مطرح شد از نژادپرستی، مسائل اقلیمی و غیره موضوعاتی بود که به عنوان نقطه ضعف ترامپ مطرح بود. به همین خاطر ترامپ هم از این موضوعات راضی نبود؛ اما به هر صورت کمیسیون مناظره موضوعات را مشخص کرده بود.»

وی افزود: «به طور کلی می‌توانیم بگوییم که فضا خیلی به نفع ترامپ تمام نشد هم سوالات و هم از نظر پاسخ‌ها. نقطه‌ضعف‌های وی مخصوصاً در دو موضوع کرونا و نژادپرستی بسیار مشخص بود.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: «نظرسنجی‌ها خیلی دقیق نیستند و در طول انتخابات آمریکا خیلی گسترده شده است و خیلی نمی‌تواند مستحکم باشد و مبانی محکمی ندارند بلکه بیشتر جنبه نظری بیشتری دارند. اما کارشناسان آمریکایی معتقدند که اگر ما میانه این نظرسنجی‌ها را در نظر بگیریم می‌توانیم به واقعیت بهتری نزدیک شویم که من هم می‌پذیرم که اگر ما بتوانیم متوسط این نظرسنجی‌ها را در نظر بگیریم می‌تواند که آینده روشن‌تر و نتایج با صحت بیشتری را مشخص کند.»

وی گفت: «در آمریکا هشت ایالت هستند از جمله تگزاس، پینسیلوانیا، فلوریدا و کالیفرنیا که اینها به دلیل کارت‌های الکترال بیشتری که دارند خیلی می‌توانند در سرنوشت انتخابات موثر باشند و در این هشت ایالت تا حدود زیادی آقای بایدن جلوتر هست. اما آقای بایدن در طول هفته گذشته هیچ سخنرانی و اظهارنظر مستقیمی درباره انتخابات نداشته است بالعکس ترامپ خیلی فعال است و این نشان می‌دهد که این نگرانی در ترامپ وجود دارد که در این روزهای آخر نتواند آن آرای بلاتکلیف و مردد را به دست بیاورد. ولی با توجه به این مناظره‌ای که انجام شده فکر نمی‌کنم در میزان آرای آینده آمریکایی‌ها به نفع ترامپ تغییر عمده‌ای به وجود بیاید. این را هم باید دقت کنیم که انتخابات آمریکا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست و در روزهای آینده ممکن است هر اتفاقی بیفتد و قضیه را کاملاً تغییر دهد، همان‌طور که در دوره قبل هم خانم کلینتون جلوتر بود اما بازنده شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار