کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

لازمه حرکت منطقی بورس، کاهش هیجان فروش در سهامداران است

تهران ( پانا) - یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید امیدواریم با کم شدن هیجان فروش در سهامداران، بازار به سمت روند منطقی حرکت کند و شاهد کاهش نوسان در معاملات بورس باشیم.

کد مطلب: ۱۱۳۳۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
لازمه حرکت منطقی بورس، کاهش هیجان فروش در سهامداران است

به گزارش ایرنا، هومن عمیدی به معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: معاملات بورس در آخرین هفته مهرماه از ابتدا تا پایان هفته منفی بود و افت شدیدی را تجربه کرد، همچنین شاخص بورس با حدود ١٠ درصد افت به کانال یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد سقوط کرد.

وی افزود: صف فروش های سنگین و حجم معاملات کم از ابتدای هفته تا روز سه شنبه در بازار ادامه داشت اما در آخرین روز هفته گذشته شاهد معاملات متعادل تر و جمع شدن صف های فروش در بسیاری از نمادها بودیم.

عمیدی اظهار داشت: شاخص کل در ابتدای معاملات روز چهارشنبه حدود ١١ هزار واحد رشد کرد اما به مرور افزایش فشار فروش در بازار منجر به افت شاخص بورس شد و در نهایت با هفت هزار واحد افت به معاملات هفته گذشته پایان داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ارزش کل معاملات خرد در این روز حدود ۱۰ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان بود و حدود ٤٠٠ میلیارد تومان خروج نقدینگی توسط حقیقی ها اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در آخرین روز هفته شاهد داد و ستد ۸۳۰میلیارد تومان سهام ایران خودرو بودیم که نخستین گزینه از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، همچنین ارزش معاملات پالایش نفت اصفهان با ۵۳۰میلیارد تومان و سهام فولاد مبارکه با ارزش معاملات ۵۱۵ میلیارد تومان جایگاه دوم و سوم در جایگاه دوم و سوم معاملات روز چهارشنبه قرار گرفتند.

عمیدی گفت: گروه های «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» از گروه های پر معامله در بازار هفته گذشته بودند.

وی اظهار داشت: در این راستا دیده می شود هرگاه نمادهای گروه خودرو دارای صف فروش های سنگین هستند کلیت بازار نیز همسو با آنها دچار نوسان های منفی می شود و با جمع شدن صف فروش در این نمادها معاملات بازار روند مطلوب تری را به خود می گیرد.

عمیدی افزود: با توجه به اینکه روز چهارشنبه نیز معاملات متعادل و سبزی را در گروه بانکی ها شاهد بودیم به نظر می رسد این گروه با توجه به انتشار گزارش های ۶ماهه مثبت و قابل توجه مورد اقبال سهامداران قرار گیرد و پتانسیل رشد خوبی را در این گروه شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از اخبار و شایعات بر روند معاملات بازار بورس در هفته ای که گذشت تاثیرگذار بودند، گفت: در این زمینه می توان به خبر مهم پیشنهاد وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا اشاره کرد که موجب قرمز شدن بازار سرمایه برای روزهای متوالی و واکنش بسیاری از کارشناسان بازار به این اقدام غیر کارشناسی شد که به‌نظر می رسد این اقدام با جلسه غیر علنی برگزار شده بین مجلس و وزارت صمت این اقدام لغو شده باشد.

وی افزود: در بازارهای موازی هم شاهد افت قیمت ارز و سکه بودیم به طوری که در روز چهارشنبه دلار افت حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

عمیدی گفت: بی‌اعتمادی سهامداران که در نتیجه اخبار منفی مثل افزایش نرخ سود بانکی، تحولات مربوط به انتخابات آمریکا و نوسان قیمت دلار ایجاد شد از عوامل ایجاد جو منفی و هیجان در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امیدواریم با کم شدن هیجان فروش در سهامداران، بازار به سمت روند منطقی حرکت کند و شاهد کاهش نوسان در معاملات بورس باشیم، اظهار داشت: پیش بینی می شود بازار در هفته آینده با شرایط نوسانی همراه باشد که در این مورد به سهامداران، سرمایه گذاری در صنایع بنیادی حاضر در بازار پیشنهاد می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار