یک مشاور خانواده در گفت و گو با پانا:

ازدواج زمانی باید شکل بگیرد که فرد به شش بلوغ در زندگی برسد

اصفهان ( پانا) - اگر در ازدواج شتابزده عمل کنیم و اگر احساسات بر ما غلبه کند و انتخاب ما در پرتو عقل و اندیشه نباشد قطعاً ضرر خواهیم کرد. انسان باید عاقلانه انتخاب کند و عاقلانه ازدواج کند و بعد عاشقانه زندگی کند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ازدواج زمانی باید شکل بگیرد که فرد به شش بلوغ در زندگی برسد

حسن فاضلی کارشناس امور مذهبی و مشاور خانواده در گفت و گو با پانا گفت: بهترین زمان ازدواج زمانی است که به فرد به شش بلوغ رسیده باشد. اگر کسی این بلوغ ها را در خودش داشت زمان آن رسیده که ازدواج کند. اما اگر این بلوغ ها را نداشت حتماً باید در ازدواج دچار تردید شود و دست نگه دارد، تا به پختگی برسد. اولین بلوغ، بلوغ جسمانی است. بلوغ جسمانی یعنی این که به تناسب رشدی رسیده باشد. در مورد اینکه زن و شوهر تناسب جسمانی ندارند یکی از آن ها قدبلند و یکی کوتاه قد باشد در بلوغ جسمانی مورد توجه قرار می‌گیرد. دومین بلوغ، بلوغ عقلی است. وقتی آدمی دارای روحیه تعقل و دارای برنامه‌ریزی و هدف باشد به بلوغ عقلی رسیده است. یکی از شاخص‌های بلوغ عقلی این است که انسان مسئولیت پذیر باشد و اینکه دائم مسئولیت خود را گردن دیگران نیندازد. بعدی این است که تصمیماتشان با تفکر باشد و احساسی نباشد. شاخصه بلوغ عقلی این است که فرد انتظاراتش واقع‌بینانه باشد، نه رویایی. توانایی حل مسئله را داشته باشد. مشکلی برایش اتفاق افتاد، مشکل رابشناسد، فکر کند و بتواند مشکل را حل کند.

او ادامه داد: حضرت علی علیه السلام در این باره حدیث شریفی دارند که می گویند صحبت‌ با احمق بلاست و بچه ای که از آن ازدواج به دنیا می‌آید تباه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سومین بلوغ بلوغ عاطفی است. بلوغ عاطفی به معنای احساسی بودن نیست، بلکه به معنای کنترل احساس و به معنای مدیریت هیجانات است. انسان باید احساس را کنترل کند، زمانی که باید ابراز عشق کند ابراز دوست داشتن کند. همدلی را بداند، همراز بودن را بداند. زندگی ما مانند یک بذری است که در زمین می کاریم بعد از سال‌ها درخت ما که درخت صمیمیت است رشد پیدا می‌کند و ثمره آن فرزندهای نیکو و صالح هستند و ما باید قبل از ازدواج چشمان خود را باز کنیم و بعد از ازدواج چشمان خود را ببندیم. چهارمین بلوغ بلوغ اجتماعی یعنی ارتباط موثر با دوستان و همکاران و خانواده و مردم در محیط های مختلف است. مانند سرکار، خانواده و جاهای مختلف. فرد باید ارتباط موثری داشته باشد، در فعالیت‌ها مشارکت کند و رفتار سازگارانه داشته باشد.

وی اضافه کرد: پنجمین بلوغ بلوغ اخلاقی است. از جمله کارهایی که در تعالیم الهی و قرآن آمده است و ائمه اطهار مردم را برای انجام آن تشویق کردند صداقت، گذشت ، فداکاری و احسان که نتیجه آن باعث آرامش، عشق و دوست داشتن در زندگی می شود و بلوغ آخر که می تواند در زیر شاخه بلوغ عقلی هم قرار داده شود، بلوغ اقتصادی به معنای به دست آوردن پول و مخارج زندگی است. فرد باید بتواند مخارج زندگی را مدیریت کند و حیف و میل نکند. اگر کسی این شش بلوغ را داشته باشد، می تواند ازدواج کند.

وی در مورد اهمیت مشاوره پیش از ازدواج گفت: با نگاهی به آمار وحشتناک طلاق که واقعا نگران کننده است، متوجه ضرورت مشاوره پیش از ازدواج می شویم. از هر ۴ ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود که واقعا نگران کننده است. این نشان می‌دهد که خیلی از زوج ها همدیگر را نمی‌شناسند و دیگر اینکه ازدواج سنتی مانند قبل زیاد جواب نمی‌دهد، چرا چون جامعه تفاوت پیدا کرده است، فرهنگ ها فرق کرده، شخصیت انسان ها تغییر پیدا کرده است. بعضی از آدمها خودشیفته هستند، بعضی از آدم ها جلب توجه می کنند و بعضی‌ها شخصیت شکاک دارند. برای این که شخصیت را بشناسیم ضرورت دارد که به مشاور مراجعه کنیم.

او تاکید کرد: در ازدواج ما به ظاهر فرد نگاه می کنیم. ظاهر فرد خوب است، خانواده خوب هستند، اما وقتی می‌خواهیم شخصیت این فرد را بسنجیم رجوع به مشاور حتماً نیاز است. مشاوره هم مثل دکتر مصاحبه می‌گیرد، تست می‌گیرد و نکات لازم که باید مورد توجه باشد را مشخص می‌کند و به ما می‌گوید که آیا این ها برای ازدواج باهم مناسب هستند یا نیستند و بعد از تست گرفتن و مصاحبه کردن نتیجه به دست می‌آید که افراد برای هم ساخته شدند، یا می‌توانند زندگی کنند، یا به شرطی که بعضی از آموزش‌ها را ببینید مثلا مدیریت خشم را بدانند، حل تعارض را بدانند می توانند ازدواج کنند و به آن ها گفته می شود شما به شرط آموزش می توانید ازدواج کنید و یا اینکه به آن ها گفته می شود، شما شخصیت کاملا متفاوتی دارید و اگر وارد زندگی هم شوید این زندگی دوام نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار