تحصیل با چاشنی کرونا در منطقه2

تهران (پانا) - این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، دانش آموزان از راه مجازی در حال یادگیری هستند، نظرات بسیار زیادی هر روز در این رابطه مطرح می شود. نگاه های متفاوتی که از مزایا و معایب آموزش مجازی حکایت دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل با چاشنی کرونا در منطقه2

در این رابطه با تعدادی از دانش آموزان و دبیران مدرسه امام صادق در منطقه ۲ گفت و گویی انجام شد تا نظرشان در این خصوص را جویا شویم.

معصومه هاشمی، دانش آموز پایه هشتم مدرسه امام صادق در مورد فواید و معایب این نوع آموزش به پانا گفت: یکی از معایب این نوع آموزش و به ویژه در مدرسه ما این است که ارتباط مستقیم بین دانش آموزان و معلم وجود ندارد و به ویژه در مدرسه ما اجازه ارسال پیام به معلمان وجود ندارد و سوالات را تنها در زمان کلاسهای آنلاین می توانیم از معلم بپرسیم. همچنین تدریس درس های جدید در همه مقاطع به صورت آفلاین است و دانش آموزان نمی توانند در تدریس مشارکتی داشته باشند.
زهرا ضرابیان، یکی دیگر از دانش آموزان پایه هشتم در این رابطه گفت: یکی از مهمترین عیب های آموزش مجازی، زمان بسیار کم بین کلاس ها است و با توجه به ضررهایی که این اتفاق بر روی جسم و روح دانش آموزان دارد، اگر فاصله بین کلاسها بیشتر باشد(با برنامه ریزی دقیق )بهتر است.
وی افزود: البته ناگفته نماند که این نوع آموزش در مدرسه ما مزایای زیادی هم دارد. برای مثال مشاورین مدرسه دقت بسیار زیادی بر روی حضور دانش آموزان در کلاس های آنلاین و آفلاین دارند و همچنین تدریس معلمان بسیار عالی است.
در ادامه شفاعی، دبیر مفاهیم قرآن مدرسه امام صادق در این رابطه می گوید: آموزش مجازی مانند هر پدیده نوی دیگری معایب و مزایایی دارد و مدرسه ما نیز استثنا نیست. همانطور که دانش‌آموزان مشکلاتی دارند، ما دبیران نیز دارای مشکلاتی هستیم. یکی از بزرگترین مشکلات ما دبیران، بررسی تکالیف دانش آموزان است، زیرا بسیاری از دانش آموزان تصاویر را با کیفیت های بسیار پایین ارسال می کنند و ما دبیران با سختی های فراوان این تصویرها را بررسی می کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از معایب این نوع آموزش، نه تنها در مدرسه ما بلکه در تمامی مدارس این است که دانش‌آموزان در کلاسها حضور فعالی ندارند و تنها در اول کلاس حضور خود را ثبت می کنند و تا پایان کلاس دیگر سر کلاس حاضر نمی شوند. البته به نظر من برای حل این مشکلات راه حل های فراوانی وجود دارد. برای مثال زیر ساختهای سایت ها تقویت شود تا معلم ها و دانش آموزان بتوانند تعامل بیشتری با همدیگر داشته باشند و از نظر فرهنگی این اتفاق در دانش آموزان بیفتد تا در مدرسه مجازی همانند مدرسه حضوری آداب مدرسه و کلاس درس را رعایت کنند.
الهه پیموده، دبیر انشا و دبیر راهنمای پایه هشتم نیز عنوان می کند: در مدرسه ما با همکاری مدیری و دبیران، مدرسه مجازی در اولین فرصت برپا شد و دانش‌آموزان توانستند با شیب ملایمی سال تحصیلی را شروع کنند. به دلیل اینکه همه ما از کودکی به ارتباط دو سویه برای آموزش بیشتر عادت کرده ایم و دوست داریم در لحظه به سوالاتمان پاسخ داده شود و ارتباط ما با دبیران و آموزگاران به صورت حضوری باشد، ممکن است از مدرسه مجازی استقبال خوبی نکنیم، یا در برخی از موارد معایبش را بیشتر از محاسن آن بدانیم، اما اگر از دید مثبت به مدرسه مجازی نگاه کنیم می بینیم با وجود اینکه فرصتمان را می گیرد، اما می تواند دقت ما را بالا ببرد و این دقت در کلیه مسائل زندگی ما نیز بالا می رود.
وی افزود: متاسفانه دانش آموزان با مدرسه مجازی کمی استرس شان بیشتر شده است، چرا که احساس می کنند از راه دور ممکن است نتوانند خود را به خوبی نشان دهند و استعدادهایشان را برای مدرسه و دبیران بازگو کنند، از این رو کار معلمان راهنما و دبیران در این برهه از زمان بسیار سخت تر شده، چرا که هم باید دانش آموزان را به آرامش دعوت کنند و هم باید پشتیبانی باشند برای پیگیری دروس و یادگیری دقیق دانش آموزان و نیز، باید سعی کنند شرایط را درک کرده و بیش از انتظار از خودشان و از فضای مجازی، توقعی نداشته باشند و به همین خاطر توقع بیش از حد، کار مضاعفی نکنند تا خستگی و ضعف باعث نشود که دروس را کمتر متوجه شوند.

وی افزود: اگر دانش‌آموزی به این قدرت برسد که می تواند معایب مدرسه مجازی اعم از: قطع و وصل شدن اینترنت، جابجا شدن سوالات، نرسیدن تکلیف به دست دبیران، پاسخ داده نشدن به برخی سوالات توسط دبیران و ... را می شود با صبر و حوصله حل کنند، از فشار زیاد مدرسه مجازی در امان خواهند بود؛ چون معلم ها می دانند در مدرسه مجازی باید فرصت جبران بیشتری به دانش آموزان بدهند.

ثنا علیزاده، خبرنگار دانش آموز منطقه۲

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار