رئیس انجمن خوشنویسان شیروان:

خوشنویسی‌ بیشترین خدمت هویتی را به فرهنگ ما داشته است

شیروان(پانا)- رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان در خصوص معرفی این هنر، نقش آموزش و پرورش و رسانه ها را بسیار برای جامعه مهم خواند و عنوان کرد فضای مجازی چندان نمی تواند جذابیت و زیبایی این هنر را به معرض نمایش بگذارد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
خوشنویسی‌ بیشترین خدمت هویتی را به فرهنگ ما داشته است

استاد علی رحیمی، یکی از فرهنگیان پیشکسوت و مدرس و رئیس انجمن خوشنویسان شیروان است که از آغاز تاسیس این انجمن در این شهرستان که حدود 36 سال می گذرد شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده است که هم اکنون این افراد به عنوان مدرسان و اساتید این هنر در سطح استان و منطقه مشغول به آموزش و خلق آثار زیبای هنر خوشنویسی هستند.

به مناسبت گرامی داشت هفته خوشنویسی و در حاشیه برپایی دومین نمایشگاه خوشنویسی "مشق احساس" فرصتی پیش آمد تا با رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان در رابطه با دغدغه ها و راهکارهای کاربردی این انجمن در جهت جذب هنرجویان و گسترش این هنر به گفتگو بنشینیم.

آقای رحیمی نظر شما در رابطه با اهمیت و نقش خوشنویسی در فرهنگ و هنر ایران چیست؟

بطور یقین هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوش‌نویسی با فرهنگ ما ارتباط تنگاتنگ نداشته است، به گونه ای که ادبیات فارسی، از طریق خوش‌نویسی و موسیقی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان ما ماندگار شده است.

بیشترین تاثیر خوشنویسی را در کدام جامعه هنری ما می توانیم احساس کنیم؟

با قلم خوشنویسان، شعر شعرا و مطالب پند آموز حکیمان جلوه بیشتری پیدا کرده و تاثیرگذار بوده است. شما می ببینید که یک قطعه شعر از حافظ یا یک حکایت از سعدی به صورت خوشنویسی یک حظ و لذتی دارد که بصورت غیر خوشنویسی این زیبایی و لذت را ندارد.

جنابعالی به عنوان رئیس انجمن خوشنویسان شیروان چه درخواستی از متولیان فرهنگی در سطح کشور دارید؟

همه متولیان فرهنگی باید به اهمیت و تاثیرگذاری این مؤلفه فرهنگی توجه داشته باشند و همگی کمک کنند تا از طریق تقویت لذت و حظ بصری از هنر خوشنویسی، گرایش مخاطبین به این هنر را افزایش دهیم.

برای گسترش این هنر در جامعه به غیر از متولیان فرهنگی کشور چه گروه های دیگری می توانند یاریگر شما باشند؟

در این میان سهم خانواده ها، مدرسه و رسانه ها در توسعه این هنر از اهمیت زیادی برخوردار است.

از اصحاب رسانه چه انتظاری دارید؟

انتظار داشتیم رسانه ها در هفته خوشنویسی، بخشی از زیبایی ها و جلوه های بصری هنر خوشنویسی را به تصویر بکشند تا موجب شود لحظاتی، حال خوب و خوشی برای مخاطبین رقم بخورد و به این هنر گرایش بیشتری پیدا کنند.

مراکز فرهنگی و آموزش و پرورش در گسترش هنر خوشنویسی به چه اندازه می توانند نقش خود را ایفا کنند؟

مراکز فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش می توانند به برگزاری مسابقات هنری توجه بیشتری داشته باشند و همچنین برای معلمان دوره ابتدایی کلاس های آموزش ضمن خدمت خط تحریری و خوشنویسی را دایر کنند تا از ابتدا دانش آموزان با شکل های صحیح خط نستعلیق آشنا شوند.

در رابطه با جذب علاقمندان به هنر خوشنویسی در انجمن چه راهکارهایی را داشته اید؟

ابداع روش های نوین آموزش خوشنویسی توام با افزایش سواد بصری برای گرایش و جذب بیشتر هنرجویان یکی از راهکارهایی است که در سال های اخیر در انجمن خوشنویسان شیروان مورد توجه قرار گرفته است و با این روش می شود افراد بسیار زیادی را به هنر خوشنویسی علاقمند کرد.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی تا چه اندازه در گسترش این هنر تاثیرگذار است؟

فضای مجازی هیچ وقت جای فعالیت های آموزشی حضوری و لذت بصری از اثر خوشنویسی را نمی گیرد و ارتباطی که بیننده اثر با یک قطعه زنده خوشنویسی برقرار می کند، فضای مجازی این ظرفیت را ندارد و صرفا به مثابه دیدن یک تصویر است که روح ندارد. درصورتی که کار زنده خوشنویسی، یک حال و هوای دیگری دارد و انرژی مثبتی را به همه افراد منتقل می کند.

کلام آخر شما؟

در دفتر انجمن خوشنویسان شیروان واقع در خیابان شفا- شفای 5 پلاک 47 به روی همه علاقمندان به فراگیری این هنر زیبا و ماندگار باز است و همه باید با هم بکوشیم تا انشاء الله با یاری خداوند متعال لذت بردن از هنر خوشنویسی را در جامعه گسترش دهیم.

گفت و گو: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار