اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از رکوردزنی کرونا تا کمبود انسولین در کشور

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ایران، تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی دولت، ممنوعیت صید «ترال»، کمبود انسولین در کشور و اعلام مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۰ بخشی از اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
از رکوردزنی کرونا تا کمبود انسولین در کشور

در آخرین هفته از مهرماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر این اساس 31 استان در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار دارند.

شکل جدید ابتلا به ویروس کرونا، خانوادگی است

همزمان با آغاز فصل پاییز روند رو به افزایش مبتلایان کرونا را در کشور شاهد هستیم و بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت میزان بستری مبتلایان به بیماری کرونا رو به افزایش است و نگرانی‌‌ها از نبود تخت بیمارستانی نیز شدت یافته است. البته این نگرانی از سوی مسئولان وزارت بهداشت برطرف شده است و طبق گفته قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت اکنون ظرفیت مناسبی از تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و بیش از ۴ برابر ظرفیت بیماران بستری شده کرونا در تهران، امکان بستری وجود دارد. او همچنین تاکید کرده است که شکل جدید ابتلا به ویروس کرونا، خانوادگی است و موارد زیادی از ابتلای خانوادگی داریم که همزمان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

همچنین در پی نگرانی از کمبود تخت بیمارستانی، سعید نمکی نیز این اطمینان خاطر را به مردم داد که کمبود تخت بیمارستانی در کشور وجود ندارد. او به مدیران بهداشتی و درمانی گفت مردم را نباید هراسناک و وحشت زده کرد. مصاحبه نکنید که «تخت خالی نداریم». اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ کجای کشور هراس نبود تخت داشته باشند.

تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی دولت

همچنین در پی شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا بر اساس اعلام سازمان سنجش زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور از روز پنج شنبه مورخ 9 آبان ماه به روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ 6 و 7 آذرماه تغییر کرد.

ممنوعیت صید «ترال»

صید ترال(کف روب) که در آن صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان مورد نظر می‌کنند، در سال‌های اخیر در استان هرمزگان رایج شده است که بنا به گفته کارشناسان محیط زیست این نوع صید آسیب‌های زیادی را به زیستگاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده است و علاوه بر آن تهدیدی برای صیادان منطقه است. هر چند برخورد با کشتی‌های ترال به طور جدی در دستور کار متولیان قرار دارد اما این نوع صید همچنان در آب‌های جنوب کشور به صورت غیرمجاز برقرار است و موجب نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست شده است و اخیرا قوه قضاییه و ارگان‌های نظامی برای برخورد با این قبیل صید ورود کردند. همچنین رئیس قوه قضاییه دستوری صادر کرده و از نیروهای نظامی دریا خواسته است که به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. تاکنون نیز تعدادی از کشتی‌هایی که اقدام به این کار کرده بودند، متوقف شده‌اند. سرانجام با اتخاذ تصمیم قطعی برای یکی از مهمترین معضلات صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد و طبق گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ممنوعیت صید ترال که قرار است با هدف آیش دریا انجام شود، دو ساله است و از ابتدای آذرماه اجرا می‌شود.

مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۰

در هفته‌ای که سپری شد، سازمان سنجش آموزش کشور جدیدترین مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو را برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. بر اساس اعلام سازمان سنجش، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1400 همانند سال 1399 حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون سال 1400همانند سال 1399 است. مصوبه هفدهمین جلسه مورخ 97/12/26 شورای سنجش و پذیرش دانشجو مجدداً تائید شد و از آزمون سراسری سال 1400 و بعد از آن، سنجش فقط با یک آزمون و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید 3-3-6 انجام می‌شود. برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می‌کنند، منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب‌های «اصول عقاید 1، 2 و 3»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می‌شود.

کمبود انسولین در کشور

این روزها انسولین قلمی برای بیماران دیابتی به سختی پیدا می‌شود. هر چند مسئولان سازمان غذا و دارو این امید را داده‌اند که مشکل کمبود انسولین به زودی برطرف می‌شود اما بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها مدت‌هاست در تلاش برای تهیه انسولین مورد نیاز خود هستند چون حیات‌شان به این دارو وابسته است. از طرفی بیماران مبتلا به دیابت در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند و کمبود انسولین، می‌تواند آسیب‌های مرگباری برای این افراد به دنبال داشته باشد. با این حال به دلیل کمبود انسولین، افراد دیابتی و خانواده‌های آنها نگران و سردرگم هستند و امیدوارند این مشکل رفع شود. مسئولان وزارت بهداشت نیز می‌گویند واردات انسولین‌های آنالوگِ تولید خارج با مشکل روبه‌روست اما انسولین‌های داخلی در دسترس است و کمبودی بابت آن وجود ندارد. محمدعلی محسنی بندپی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ورود مجلس به حل مشکل کمبود انسولین در کشور گفت: کمبود انسولین به طور ویژه در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس قرار دارد و اکنون به طور جد پیگیر هستیم تا مشکلات این بیماران را برطرف کنیم.

برگزاری دادگاه «محمد امامی»

محمد امامی از تهیه کنندگان سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گره خورده بود. این پرونده 34 متهم دارد و تاکنون 6 جلسه از دادگاه این متهمان تشکیل شده است.

تلاقی آلودگی هوا و کرونا

در آخرین هفته از مهرماه هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور آلوده بود. البته امسال با توجه به شیوع کرونا و تلاقی آن با آلودگی هوا نگرانی از میزان تلفات ناشی از این دو مساله وجود دارد و بنا به گفته مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شیوع این ویروس سال سختی را برای مدیریت آلودگی هوا رقم زده است. او گفت: امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که پیش آمده، موضوع آلودگی هوا را از مسیر ستاد مقابله با کرونا و کمیته اجتماعی این ستاد موضوعات را پیگیری می‌کنیم و بر این اساس ۷ تا ۸ اقدام از جمله نسوزاندن مازوت در صنایع، منع تردد کامیون‌های دیزلی، داشتن معاینه فنی خودروها و توقف فعالیت‌های عمرانی که نقش زیادی در آلودگی هوا دارند را مشخص و به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد کرده‌ایم تا با مکاتباتی که انجام می‌شود، عملیاتی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار