در گفت‌وگوی پانا با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد:

کمبودی در تامین مایحتاج مردم وجود ندارد

بسیج و سپاه برای کنترل و تنظیم بازار به کمک بازرسین می‌آیند/تامین اعتبار در بحث نهاده‌های دامی

تهران(پانا) –اعضای کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کافی بودن مایحتاج مردم در کشور می‌گویند به علت نوسان نرخ ارز شرایطی به وجود آمده،که تغییر در قیمت‌ها، انبارکردن و عدم ارائه و احتکار در سطحی از اقلام مورد نیاز مردم جامعه صورت گرفته ،برای اینکه بتوانیم در این شرایط بازار را مدیریت کنیم و از افزایش و احتکار کالا جلوگیری کنیم بهتر است که از پتانسیل‌های دستگاه‌های نظارتی به ویژه بسیج که همیشه در موارد بحرانی و مشکلات یاری‌گر دولت بوده استفاده کنیم.

کد مطلب: ۱۱۳۲۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کمبودی در تامین مایحتاج مردم وجود ندارد

روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که با توجه به دستور وزیر صمت به استفاده از نیروهای بسیج برای نظارت بر کالاهای احتکار شده و کشف کالا آیا مشکل افزایش قیمت کالاها در بازار به علت احتکار و کمبود عرضه کالا است گفت:«معمولا بسیج و سپاه در هر عرصه و زمینه‌ای که ورود پیدا کردند خوب بوده و در واقع حضور بسیج تجلی حضور مردم در صحنه است چون یک تشکل مردم نهاد است و همیشه موثر بوده. رزم حسینی هم عظمت و خدمات سپاه و کارامدی بسیج را می‌داند.»

وی افزود:«در بازار کمبود کالا نداریم جز در بعضی از نهاده‌های دامی. اما متاسفانه مدام شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم یعنی به دلیل سوءمدیریتی که در حوزه تنظیم بازار کالا وجود دارد ما افزایش قیمت کالا را داریم.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:«در مدیریت همیشه یکی از مولفه‌های موثر بحث نظارت است یعنی نظارت بر بازار خیلی مهم است و می‌تواند تاثیرگذار باشد. وقتی بحث نظارت مطرح می‌شود نهادی سالم تر و پاک دست تر و متعهدتر از بسیج وجود ندارد که بتواند نظارت کند. چون بسیج وارد تعامل با احتکارکننده نمی‌شود و نسبت به ماموریتش کوتاهی نمی‌کند.»

وی گفت: «اگر این اقدام در نقش نظارتی در کنار نیروهای تعزیرات صورت بگیرد تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت.این نظارت به این صورت است که در چارچوب قوانین و مقرراتی که وزارت صمت مشخص می‌کند بسیج و سپاه برای کنترل و تنظیم بازار به کمک این وزارتخانه می‌آیند و با احتکار و گرانفروشی مبارزه می‌کنند.»

عباسپور افزود:«در نیازمندی‌ها و مایحتاج اولیه مردم مانند برنج و روغن و ... کمبودی وجود ندارد و باید نقش نظارتی در مدیریت و کنترل بازار صورت بگیرد. البته در بحث نهاده‌های دامی محدودیت داریم که آنهم تامین اعتبار شده و به زودی وارد بازار خواهد شد که می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»

الهوردی دهقانی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: «به علت نوسان نرخ ارز شرایطی به وجود آمده، تغییر قیمت‌ها، انبارکردن و عدم ارائه و احتکار در سطحی از اقلام مورد نیاز مردم جامعه صورت گرفته و برای اینکه بتوانیم در این شرایط بازار را مدیریت کنیم و از افزایش و احتکار کالا جلوگیری کنیم بهتر است که از پتانسیل خود دستگاه‌های نظارتی به ویژه بسیج که همیشه در موارد بحرانی و مشکلات یاری‌گر دولت بوده استفاده کنیم.»

وی افزود:«به خاطر نوسان قیمت ارز، صادرات کالا به خارج از کشور برای سودجویان و دلالان و فرصت طلبان سودآور شده است. بنابراین برای اینکه بتوانیم به افزایش قیمت‌ها به راحتی مدیریت کنیم و نظارت کافی داشته باشیم باید نظارتمان را بهتر و بیشتر و کاراتر کنیم.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «خوشبختانه در اقلام و نیازمندی‌های مردم در بازار هیچ کمبودی وجود ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که ظرفیت بازرسی و نظارت تا چه میزان در کنترل بازار و قیمت‌ها موثر است گفت:‌«نظارت کار اصلی بازار است اگر در هر جامعه‌ای نظارتی وجود نداشته باشد قطعا سایر بخشهای آن نهاد به درستی اجرا نخواهد شد که آنهم سازو کار خاص خودشان را دارند. تجربیات زیادی در این زمینه در سال‌های گذشته در کشور داشتیم که نظارتهایی اعمال می‌شد تا سازمان بازرسی هم در کنار آن کمک کننده بود.هدف غیر از تامین مایحتاج مردم و جلوگیری از احتکار ، جلوگیری از به وجود آمدن بازار سیاه چیز دیگری نیست و هر تدبیر دیگری در این زمینه اندیشیده شود تاثیرگذار خواهد بود.

دهقانی گفت:« هدف این است که از احتکار و قاچاق کالا جلوگیری می‌شود و کالا به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار