زنگنه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

کلاف پیچیده «صلح و امنیت افغانستان»

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است با توجه به پیام‌هایی که از سوی کشورهای مختلف برای مذاکرات صلح افغانستان به کابل ارسال می‌شود و نبود سیاست‌های روشن، هنوز چشم‌اندازی روشنی برای صلح افغانستان وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کلاف پیچیده «صلح و امنیت افغانستان»

صباح زنگنه درباره اهداف سفر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و نیز روند مذاکرات صلح در این کشور، به پانا گفت: «شرایطی که افغانستان در آن به سر می‌برد؛ اعلام آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهایش از افغانستان از یک طرف، مذاکراتی که در دوحه قطر، آمریکا با طالبان انجام داده است از سوی دیگر، اعتراض‌های میان دولت‌مردان کابل نسبت به این نوع مذاکرات و همچنین ادامه درگیری‌ها و عدم تحقق آتش‌بس میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان و نهایتا توافقاتی که در میان سیاست‌مداران و روسای تشکل‌های سیاسی کابل به وجود آمده است و نوعی تقسیم کار صورت گرفته است؛ این مجموعه شرایط از یک ثبات و زمینه‌های مناسبی برای ایجاد استقرار در حاکمیت، حکایت نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «همچنین حضور و رشد گروه‌های وابسته به داعش در بخش‌هایی از افغانستان نیز بر روی این معادلات تاثیرگذر است.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، گفت: «امنیت در افغانستان به امنیت جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند و ارتباط دارد و بنابراین هر نوع ناامنی در این کشور همسایه، برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.»

زنگنه اضافه کرد: «همچنین هنوز آثاری از تحقق وعده‌های آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان دیده نشده است. ظاهرا نزدیک شدن آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از فعل و انفعال‌های حضور این کشور در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، چه در افغانستان، چه عراق و دیگر کشورها. این خود از عدم تداوم سیاست‌های آمریکا حکایت می‌کند و نیاز ملت‌ها به اینکه خودشان باید حاکمیت خود را به دست بگیرند و امنیت را خود ملت‌ها تامین کنند نه با اعمال زور عوامل خارجی.»

این تحلیلگر امور بین‌الملل اظهار کرد:‌ «جمهوری اسلامی ایران همچنان با دقت شرایط را زیر نظر دارد و بررسی می‌کند و انتظار دارد مردم افغانستان، شخصیت‌های افغان خود سرنوشت‌شان را به دست بگیرند و با کمک و همکاری همسایگان بتوانند به ثبات و صلح و امنیت برسند.»

صباح زنگنه با اشاره به پیام‌های مختلفی که از سوی کشورهای مختلف به کابل مخابره می‌شود، گفت: «اراده واقعی آمریکا همواره در هاله‌ای از ابهام و شک و تردید قرار داشته است. از دو و سه دهه پیش تاکنون ده‌ها بار سیاست‌های آمریکا تغییر پیدا کرده و لذا چندان امیدی به وعده‌های آمریکا نمی‌توان بست. همچنان آمریکا در تقویت بخش‌هایی و تضعیف بخش‌های دیگری در افغانستان مشغول است. اگر آرامش نسبی هم در شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری حاکم شود، این به معنای این نیست که آمریکا به تصمیم روشنی رسیده است و سیاستش را محکم همچنان ادامه خواهد داد. بنابراین با توجه به مجموع این شرایط و دخالت‌ها، من در آینده نزدیک، هنوز چشم‌اندازی روشنی برای صلح افغانستان نمی‌بینم و باید مردم افغانستان و گروه‌های سیاسی افغان، خود به یک جمع‌بندی برسند و چارچوب‌های لازم را برای ایجاد ثبات، استقرار و امنیت را تعریف کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار