برگزاری نشست مجازی مدیرکل شهر تهران با انجمن اولیا و مربیان 

فولادوند: انجمن اولیا و مربیان مدارس در بحران کرونا یاریگر آموزش و پرورش باشند

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به مناسبت هفته اولیا و مربیان با هزاران نفر از اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس شهر تهران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: انجمن اولیا و مربیان مدارس در بحران کرونا یاریگر آموزش و پرورش باشند

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تبریک هفته اولیا و مربیان گفت: اگر آموزش و پرورش اولیا را در کنار خود داشته باشد، قطعا جامعه با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد و فلسفه شکل گیری انجمن اولیا و مربیان هم همین است. در سالهایی که گذشت انجمن اولیا و مربیان تحت عناوین مختلف شکل پیدا کرد اگر مورد توجه بیشتر بود قطعا اثرگذاری بیشتری داشت.
وی افزود: از مهمترین تاثیرگذاری های انجمن اولیا و مربیان در امر آموزش و پرورش این است که به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کنند. ما باید تلاش کنیم نشاط اجتماعی گسترش یابد و متاسفانه آسیب های اجتماعی، بسیاری از برنامه ریزی های ما را خنثی می کند. آسیب اجتماعی دانش آموزان را که ثمره های مهم آینده ما هستند، تخریب می کند. در بسیاری از خانواده ها نیازهای اولیه دانش آموزان مان تامین شده است، اما خانواده های ما دچار مشکل شده اند. خوراک، پوشاک، حمل و نقل و حدود ۹۵درصد از نیازمندی های دانش آموزان مهیا شده است اما بازهم مشکلات غیرقابل پیش‌بینی از سوی دانش آموزان می بینم و این نشان می دهد به نیارهای ثانویه توجه نشده است. نیازهای ثانویه مهم است.

به علاقه مندی دانش‌آموز توجه کنیم

فولادوند با تاکید بر توجه به علاقه مندی های دانش آموزان در مدرسه و خانواده گفت: نیازهای ثانویه ای همان شعر، ادبیات، نقاشی و ورزش است که وقتی در مدارس تعطیل شود، منجر به ناراحتی دانش آموز می شود. نیاز ثانویه یعنی همان که برای دانش آموز مهم است.
مدیرکل شهر تهران با اشاره به اهمیت بالا بردن مهارت های اجتماعی در دانش آموزان گفت: باید نشاط اجتماعی در جامعه گسترش پیدا کند و این مهم مستلزم بالا بردن مهارت اجتماعی در بین دانش آموزان است. مهارت ارتباط با دیگران را کمتر به دانش آموزمان آموخته ایم. این مساله باید در سرفصل های آموزشی مورد توجه باشد.
وی افزود: دانش آموز ما به‌جای پاسخگو بودن باید مهارت پرسشگری را بیاموزد. دانش آموز باید تخلیه صحیح هیجانات را بیاموزد و اگر چنین شود در چهارشنبه سوری ها و مسابقات فوتبال شاهد این هجم از‌ آسیب های جسمی و روانی نیستیم. شیوع کرونا در بدترین وضعیت در دنیا نشان می دهد که دنیا هنوز باید روی مهارت های شهروندی دانش آموزانش کار کند. ارتقای سطح جامعه پذیری دانش آموز مهم است و رعایت حقوق یکدیگر باید مدنظر باشد. در واقع آموزش سبک زندگی در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد و در این مسیر بهترین همراهان همان اولیا هستند که نمایندگان شان در انجمن اولیا و مربیان فعالند.

اخلاق اجتماعی دانش‌آموز مهمترین دستاورد آموزش و پرورش است

فولادوند گفت: باید همگرایی و سازگاری اجتماعی و اصل تنوع سلایق و ذائقه ها را آموزش دهیم. دانش آموزان یک کلاس می توانند نظرات مختلفی داشته باشند و در عین اختلاف نظر می توانند کار مشترک داشته باشند. همیاری، نرمش و توان گفتگو و ارتباط از مباحث مهمی است که باید بین دانش آموزان آموزش دهیم. مخصوصا گفتگو منجر به پیشرفت و تقویت جامعه شده و سازش از مهمترین مباحثی است که در ارتقای سطح جامعه پذیری مهم است. کلاس هایی تحت عنوان کاهش آسیب اجتماعی و مخصوصا نظارت بر فعالیت دانش آموز در شبکه های مجازی برای اولیا گذاشته شود.
مدیرکل شهر تهران با اشاره به اهمیت استفاده دانش‌آموزان از شبکه شاد گفت: در شرایط فعلی شبکه شاد با مشکلاتی که ممکن است داشته باشد اما بستر پاک و بی آلایشی است و دانش آموز در این بستر به انحراف نمی رود. باید تلاش کنیم فرهنگ استفاده از شبکه اجتماعی توسعه پیدا کند.
وی در مورد ارتقای سطح اخلاق اجتماعی دانش‌آموزان گفت: آنچه باید خروجی ما از مدارس باشد اخلاق است و جامعه بی اخلاق توسعه نمی یابد. جامعه ای که در آن اخلاق نباشد شاهد افزایش ناامنی و خشونت، افول همگرایی و همدردی، افزایش ناسازگاری، رواج منفعت گرایی شخصی، افول سرمایه اجتماعی، رشد طلاق، رشد پارتی بازی است.

توانمند سازی اولیا را مهم بدانیم

فولادوند در این نشست با اشاره به برنامه های مهم در دست اقدام برای بالابردن نقش تصمیم گیری نماینده اولیا در انجمن اولیا و مربیان گفت: حضور نماینده انجمن اولیا و مربیان مناطق در جلسه شورای معاونان مناطق مهم است. باید به درخواست های قانونی شان توجه و از آنها استقبال شود. ما مجری قانون هستیم و در راستای آموزش و ترببت نسل آینده باید از نظرات انجمن اولیا و مربیان استفاده کنیم.
فولادوند در ادامه با تاکید بر آموزش اولیا گفت: در راستای بالا بردن اطلاعات و آموزش به اولیا پیشقدم باشیم، زیرا اگر اولیا توانمند شوند بهترین یاریگران آموزش و پرورش جهت تداوم آموزش در منزل هستند. در شرایط کنونی کادر اجرایی در مدارس حضور دارند و آموزش دانش آموزان را رصد می‌کنند و معلمان به دانش آموزان شان درس می دهند و در همین مسیر اولیا یاوران خوب ما در این شرایط هستند. ما از انجمن اولیا و مربیان مدارس می خواهیم که در شرایط بحران یاریگر ما باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار