توصیه های یک معلم تربیت بدنی به اولیا:

تشخیص به موقع، مانع تشدید ناهنجاری اسکلتی در دانش آموزان می شود

تهران (پانا)- معلم تربیت بدنی دبستان مهدیون منطقه ۱۳ تهران و مربی رزمی کار و کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، به مناسبت هفته تربیت بدنی در زمینه بی تحرکی، شرایط نامناسب محیط، طرح پروژه کوچ و سلامت دانش آموزان در این شرایط کرونایی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۲۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تشخیص به موقع، مانع تشدید ناهنجاری اسکلتی در دانش آموزان می شود

رضا کارگر با اشاره به شرایط کنونی و در خانه ماندن دانش آموزان و عوارض آن از جمله کم تحرکی، چاقی و ضعف عضلانی به پانا گفت: دانش‌آموزان، ارزنده ترین سرمایه‌ ها و آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند و توسعه سلامتی جامعه نیازمند سلامت و تندرستی این قشر از جامعه است، اما به دلایل گوناگون از جمله "عادت حرکتی نامناسب، فقر حرکتی و شرایط نامناسب محیط" ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان ایجاد می‌شود و سلامت آن‌ها را به خطر می اندازد.
وی افزود: آگاهی از پاسچر و ناهنجاریهای جسمانی دانش‌آموزان، تشخیص به موقع عوارض و آموزش عادت بدنی صحیح، مانع تشدید ناهنجاری اسکلتی و بروز سایر عوارض می‌شود. در حال حاضر طرح غربالگری سلامت ساختار قامتی با رویکرد پیشگیری از ایجاد اختلال و طرح پروژه کوچ (کنترل وزن و چاقی) از اقدامات خوب و قابل تحسین در آموزش و پرورش است که البته امکانات و شرایط لازم برای این دو مهم در همه‌ جای کشور مهیا نیست و نیازمند توجه بیشتر مسئولین امر است.
کارگر اظهار کرد: با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم در مدارس است و ورزش دانش آموزان باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار بگیرد؛ لازمه این کار این است که دیدگاه مدیران مدارس و مسولین مربوطه باید ورزشی شود و زنگ ورزش را زنگ تفریح و یا زمانی برای جبران دیگر درسهای کلاسی همکاران ندانند. چرا که توجه به سلامت دانش آموزان، تضمین کننده جامعه سالم در آینده است، ولی بی توجهی به ورزش باعث ضعف جسمی و ذهنی می شود و ذهن فرد را به سمت خستگی و ناتوانی می برد. فعالیت های ورزشی اصولی در مدارس، نه تنها ضرورتی مهم برای تربیت نسلی سالم، تندرست و پویا و پر انرژی است، بلکه بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ ورزش در میان اقشار جامعه است.
وی افزود: از جمله اهداف و تأثیرات مثبتی که ورزش بر روی دانش‌آموزان می تواند داشته باشد عبارتند از: افزایش نشاط و شادابی و سرحالی، افزایش تمرکز و دقت، افزایش قدرت یادگیری، افزایش خلاقیت، افزایش اعتمادبه‌نفس، داشتن تناسب اندام، کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کاهش خشونت و درگیری‌های لفظی و فیزیکی بین همسالان و .... اما این وسط نباید از تاثیر والدین در ورزش دانش آموزان غافل بود. دراین سالهایی که به امر معلمی مشغول هستم به تجربه برایم ثابت شده دانش آموزانی که اولیای ورزشکار و ورزش دوستی دارند نسبت به بقیه همکلاسی هایشان در امر ورزش مشارکت فعال تری داشتند.
کارگر در ادامه خطاب به والدین گفت: شما می توانید مشوق خوبی برای فرزندانتان باشید. می توانید با شرکت دادن آنها در فعالیت های مختلف ورزشی و اجازه دادن برای شرکت در ورزشی که به آن علاقه مند هستند، آنها را همراهی کنید همین طور می توانید در منزل، فعالیت های مختلف بدنی، مثل شستن ماشین، تمیز کردن خانه و یا ورزش های خانوادگی دورهمی انجام دهید و نکته خیلی مهم اینکه ساعات استفاده از تلویزیون و کامپیوتر و موبایل را باید محدود کنید چون بچه ها از شما الگو برداری می کنند.
او همچنین گفت: سنجش قامتی دانش آموزان و ارائه برنامه های درمانی برای برطرف کردن مشکلات قامتی آنها در مرکز کانون حرکات اصلاحی منطقه انجام می‌شد اما الان باتوجه به شیوع کرونا و تعطیل شدن کانون با هماهنگی در منزل انجام می شود.
وی در پایان ضمن تبریک به همکاران تربیت بدنی گفت: هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان برای ترویج و اشائه ورزش در سطح جامعه نامگذاری شده است، که به این منظور ما هم در این هفته در مدرسه چالشهای مختلفی از جمله مسابقه حل جدول و تمرینات بدنی که با حضور و نظارت والدین همراه هستند؛ چیستان‌های ورزش و بعضی مهارتهای ورزشی که با حضور و همراهی خانواده ها در منزل انجام می شود، برگزار می کنیم. همچنین برای ایجاد انگیزه، ورزش در منزل و در کنار خانواده از دانش آموزان عزیز خواسته شد با توجه به رشته ورزشی خاصی که در آن فعالیت دارند؛ از مهارتشان به سلیقه خودشان، عکس یا کلیپ بفرستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار