قائم مقام اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان:

جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان امسال توسط هزار کودک داوری می شود

اصفهان(پانا) _ به گفته قائم مقام اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان، اصفهان به عنوان اولین شهر دوستدار کودک در ایران توسط نهادهای بین‌المللی شناخته شده‌است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان امسال توسط هزار کودک داوری می شود

کیوان عسگری پور، قائم مقام اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان در گفت و گو با پانا گفت: یکی از بهترین جشنواره های در حال انجام در سطح کشور که حائز درجه بین المللی و ویژه است، جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان است. در این جشنواره آثار طبق معیارهای گروه سنی کودکان و نوجوانان و توسط خود کودکان داوری می‌شود. همچنین برای کودکان مناطق محروم و... امتیازات خاصی در خصوص مشاهدۀ آثار در نظر گرفته شده است. همچنین این جشنواره امسال به صورت برخط برگزار می شود و کودکان و نوجوانان می‌توانند از این جشنواره استفاده کنند.
قائم مقام اجرایی جشنواره افزود: بالغ بر بیست دوره از این جشنواره در اصفهان برگزار شده است. همچنین طبق توافقنامه با سازمان سینمایی کشور، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، روی دائمی بودن اجرای این جشنواره در اصفهان تأکید شده است. رویکرد این جشنواره که همزمان با چهارمین المپیاد فیلمسازی برگزار می شود، رشد و توسعۀ صنعت سینما، در موضوع کودک و نوجوان و پر و بال دادن به کودکانی است که در این حوزه استعداد دارند. سال پیش در مدرسۀ سینمایی که امسال به علت شرایط ویژۀ کرونا برگزار نمی شود، پرورش داورانی که از خود کودکان و نوجوانان انتخاب می شدند، پیگیری می شد. کما اینکه این کودکان خود از طریق آزمون انتخاب می شدند. همچنین یکی از بهترین جوایزی که در این جشنواره اهدا می ‌شود، جایزۀ نگاه داور کودک است.

او تاکید کرد: سال پیش تنها سی و دو کودک حق داوری آثار را داشتند اما با توجه به مجازی بودن داوری آثار، به تمامی هزار کودکی که برای داوری ثبت نام کرده بودند؛ اجازه داوری آثار داده‌شد. به این کودکان اجازۀ دیدن رایگان فیلم ها نیز داده می‌شود و آنان نیز فرم داوری هر فیلم را ارسال خواهند کرد. این جشنواره اولین جشنواره مجازی بر خط است و در عین مهم بودن، تجربه ای سنگین و سخت بود که با یاری خدا تاکنون به خوبی انجام شده و ادامه خواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی انتخاب اصفهان به عنوان میزبان جشنواره بیان کرد: این جشنواره به شهرهای مختلفی رفت، اما اصفهان به خاطر شرایط فرهنگی خاص خود و اینکه مدتی پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود و بنا بر علاقۀ مسئولین شهری، این میزبانی به اصفهان اعطاء شد. همچنین اصفهان به عنوان اولین شهر دوستدار کودک در ایران توسط نهادهای بین‌المللی شناخته شده‌است.
او در خصوص بازۀ زمانی اجرای جشنواره خاطر نشان کرد: سال پیش به علت حضوری بودن جشنواره، در اوایل خرداد ماه دبیرخانۀ جشنواره شروع به فعالیت کرد و تا اواخر آذر به کار خود ادامه داد، اما حجم کار پارسال، به علت نیاز به داشتن مراودات فیزیکی خیلی بیشتر از امسال بود که موجب شد دبیرخانه شش ماه مداوم فعال باشد.

عسگری پور ادامه داد: امسال دبیرخانه تقریباً دو ماه پیش از شروع جشنواره، فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به تصمیم شورای سیاست گذاری، این جشنواره به صورت مجازی برگزار شد. یکی دو ماه بعد از جشنواره نیز برای اتمام کارهای جشنواره در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال سال پیش در المپیاد فیلم سازی ایدۀ برتر که از اصفهان انتخاب شد، مورد تشویق قرار گرفت و ساخت فیلم این ایده با هزینه جشنواره انجام شد. تقدیر از سازندگان و عوامل و جشن سپاس هم از این قبیل کارهای بعد از جشنواره به شمار می‌رود.
وی همچنین افزود: امسال بحث احداث موزه اسناد جشنواره در اصفهان مطرح شد. تمام یادگاری‌ها، عکس‌ها و ... حتی از شهرهای غیر از اصفهان در این موزه قرار خواهد گرفت و این، فرصت خوبی ایجاد می کند که جشنواره در تمام مدت سال، فعالیت و پویایی خود را حفظ کند و در تمام مدت سال برقرار باشد.
قائم مقام مدیر اجرایی جشنواره دربارۀ فواید میزبانی این جشنواره برای اصفهان گفت: در فیلم سازان و هنرمندان اصفهانی رغبت بیشتری برای ایجاد و ارسال آثار ایجاد می‌شود و بیشتر راغب هستند که از این فضا و فرصتی که در اصفهان به وجود می آید بهره برداری کنند و حضور فعالتری داشته‌باشند.

او خاطرنشان کرد: چهرۀ شهر در ایام جشنواره عوض می‌شود. متأسفانه به علت شرایط کرونا از داشتن رویدادهای شهری محروم بودیم، اما سال پیش تریلی جشنواره در کل مناطق شهر، به ویژه مناطق محروم، حرکت می کرد و با کمک شهرداری مناطق به پخش فیلم می‌پرداخت. این عمل بازخوردهای خوبی به همراه داشت؛ تا جایی که حتی در یکی از مناطق محروم، بچه‌ها با شوق در چیدن صندلی ها برای این برنامه کمک می کردند. متأسفانه امثال با توجه به منع ایجاد هر گونه تجمع، از داشتن چنین فضایی محروم هستیم. سال قبل در مکان‌هایی فیلم های جشنواره به صورت عمومی اکران می شد که امسال شاهد آن نیستیم. قطعا هر جشنواره ای، خواه موسیقی، هنری و یا ... باشد؛ موجب چرخیدن چرخ آن صنعت و هنر می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد بستر اجرای جشنواره با توجه به شرایط ویژه همه گیری ویروس کرونا گفت: افتتاحیه جشنواره سال قبل با حضور پرجمعیت مردم در مجموعه فرهنگی باغ غدیر اصفهان برگزار شد؛ اما امسال بدون حضور تماشاگر و مهمان برگزار شد. هر چند تلاش شد مردم ناحیه اطراف بتوانند از طریق بالکن‌ها، پنجره‌ها و پشت بام ساختمان های اطراف از این مراسم استفاده کنند. اما به صورت مجازی از شبکه‌های مختلف اینترنتی پخش شد و این بزرگترین تمایز بود. تلاش ما بر وفق دادن جشنواره با توجه به شرایط موجود بود. همچنین در تمامی بخش های مراسم از عوامل بومی و اصفهانی استفاده شد. امسال تمامی داوری‌ها در بخش های مختلف اعم از بخش بین الملل، بخش ملی، بخش کودک و ... به صورت مجازی صورت می‌گیرد. همچنین کارگاه‌های که در سالیان پیش به صورت حضوری برگزار می‌شد، امسال به صورت مجازی برگزار شد. به عنوان مثال مربی کارگاه که از خارج از کشور حضور پیدا می کرد، امسال با کلاس برخط حضور یافت. از نظر تعداد آثار نسبت به سال گذشته حدود سی درصد افزایش داشتیم. قبلا جشنواره به صورت فیزیکی در سینما ها برگزار می‌شد، اما اکنون همه به صورت برخط می‌توانند آن را مشاهده‌کنند.
قائم مقام اجرایی جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان اضافه کرد: بازدهی این روش بیشتر از روش سنتی ارزیابی می‌شود. این به این معناست که مشارکت بیشتر شده است. امسال سر دوراهی بودن و نبودن جشنواره بودیم. یا جشنواره نباید تشکیل می‌شد، یا می‌بایست به صورت مجازی برگزار می‌شد که تصمیم بر برگزاری برخط این جشنواره گرفته شد. احساس کردیم با توجه به شرایط بیماری کرونا و اوضاع سخت اقتصادی، نشاطی که این جشنواره به شهر می‌آورد؛ مورد نیاز مردم است.
وی در جواب سؤالی در خصوص مخاطبان این جشنواره گفت: مخاطب اصلی جشنواره کودکان و نوجوان هستند؛ همان‌طور که زمانی که فیلم ها داوری می‌شوند؛ با سنجه‌های کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. آثاری که مخاطب کودک و نوجوان را بیشتر اغنا کند، ارزش بیشتری خواهد داشت. گرچه بزرگسال نیز از سینمای کودک و نوجوان خاطره دارند و دوست دارند که ارتباط خود را با این سینما حفظ کنند.
او در خصوص جنبه بین المللی جشنواره نیز توضیح داد: مراوداتی که بنیاد سینمایی فارابی، که یکی از معتبرترین بنیادهای سینمایی کشور است، با دیگر کشورها در خصوص تولید، تهیه و خرید فیلم دارد، باعث می شود با فعال کردن این ارتباطات در زمینه کودک و نوجوان، از شرکای خارجی خود بخواهد که در بخش بین الملل با جشنواره همکاری داشته باشند. بخش بین الملل جشنواره به صورت جداگانه داوری می‌شود. امسال شهردارهای شش شهر خواهر خواهندۀ اصفهان برای جشنواره پیام ارسال کردند که پیامشان در افتتاحیه پخش شد. این نکته ویژه ای بود که روابط فرهنگی ما را با آن شهرهای خواهر خوانده توسعه می‌دهد. در واقع، بخش بین الملل این جشنواره یکی از راه های حفظ ارتباطات فرهنگی به صورت بین المللی است.

عسگری پور همچنین درمورد تمهیدات ویژ برای قشر محروم گفت: ما پیوسته سعی می کردیم که یا اکران فیلم را در مناطق محروم داشته باشیم و یا اینکه بستری برایشان فراهم کنیم تا بیایند و فیلم ها را اینجا تماشا کنند. به عنوان مثال سال قبل با نهادهای فرهنگی و سازمان های مردم نهادی که با قشر محروم ارتباط داشتند، سینماهای خاصی را ویژه مراجعۀ محرومان اختصاص دهیم. به عنوان مثال سینما فلسطین به این کار اختصاص داده شده‌بود. همچنین پارسال سینما را به مناطق محروم بردیم و فیلم ها را در آنجا اکران کردیم. همچنین اکران ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز داشتیم. امسال نیز دیدن فیلم برای حدود هزار داور کودک رایگان بود و تعداد محدودی کد تخفیف هم به نهادهای اشاره شده ارسال شد.

وی در پایان گفت: از اطلاع رسانی و صرف وقت برای این کار از شما تشکر می کنم و این لطف شما شامل حال کودکان است که از اخبار مختلف مطلع باشند و با این کار بهتر می‌توانند از بستری که برایشان فراهم شده استفاده کنند.


خبرنگار: مهدی صادقی برومند، حسن تقیان

عکاس: سام صالحی بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار