پکیج مناسب ذائقه گردشگران داخلی

تهران (پانا) - با شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری در جهان دستخوش رکود شد. این شرایط در بازار گردشگری موجب شد درآمد صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری حاضر در بخش‌خصوصی هر کشور به صفر برسد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
پکیج مناسب ذائقه گردشگران داخلی

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، در کشور ما نیز فعالان حاضر در بخش‌خصوصی نه‌تنها از نظر مالی درآمد آنها به صفر رسید، بلکه از سودی که در سال‌های گذشته کسب کرده بودند مجبور به پرداخت زیان شدند، زیرا هزینه‌های ثابت آنها با وجود صورت نگرفتن سفر در کشور همچنان پا برجا است. دبی یکی از مقاصدی است که بیشترین وابستگی مالی را به بازار گردشگری دارد. به‌طوری‌که عمده درآمدارزی این شیخ‌نشین تاکنون از بازار گردشگری کسب می‌شد که با شیوع ویروس کووید-۱۹ بیشتر از دیگر نقاط جهان از نظر درآمدی با مشکل مواجه شد. اما فعالان بخش‌خصوصی آن تنها به دولت اکتفا نکرده و برای برطرف کردن مشکلات خود راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته و اجرایی کردند به‌طوری که برای اجرای آنها نیز ماموریت‌هایی با اولویت‌بندی تعریف کردند.

در همین راستا محمدرضا بستانی، کارشناس گردشگری گفت: بسته حمایتی که دولت برای بخش‌خصوصی فعال در بازار گردشگری در نظر گرفته است به علت اینکه زمان طولانی صرف می‌شود تا این وام به آنها پرداخت شود و همچنین به‌دلیل مبلغ کمی که برای این وام در نظر گرفته‌اند چنین تسهیلاتی نمی‌تواند زیان وارد شده به فعالان این حوزه را جبران کند. بنابراین آژانس‌های گردشگری می‌توانند نقش پررنگی در رونق گرفتن بازار توریسم کشور داشته باشند. در واقع این آژانس‌ها می‌توانند با ایجاد تورهای داخلی استاندارد در شرایط کرونا گردشگری داخلی را رونق بخشیده و توریست داخلی را برای سفرتشویق کنند.

گردشگری مجازی یکی از سبک‌های گردشگری محسوب می‌شود که در شرایط کرونایی حاکم در جهان رونق یافته است که بستانی در این باره عنوان کرد: این سبک از گردشگری که در حال‌حاضر اغلب کشورها همچون امارات در پیش گرفته‌اند برای توریست‌های ایرانی اصلا جذاب نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی این سبک از گردشگری کاملا زیان‌ده خواهد بود. نوع سفرهایی که در این اواخر توسط توریست‌های داخلی صورت گرفته است نشان می‌دهد که ذائقه افراد برای سفر در دوران کرونا، بکرنوردی(سفر به مناطق بکر و طبیعت گردی) است که این نوع سفر شامل غارنوردی، کوه‌پیمایی، غواصی، طبیعت‌گردی و... می‌شود. بنابراین صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری در بخش‌خصوصی باید به استخراج گونه‌های جدید از سفر بپردازند که با شرایط کرونا و ذائقه سفری جدید توریست‌ها همسو باشد. همچنین آژانس‌ها با حمایت دولت می‌توانند برای برگزاری این تورها آنها را به‌صورت خصوصی و نیمه خصوصی در نظر بگیرند.

وی افزود: آژانس‌ها همگام با برگزاری تورها باید با انجام تمامی تست‌های ممکن برای سنجش سلامت شرکت‌کنندگان برای گردشگران اعتمادسازی لازم را انجام دهند. همچنین آنها می‌توانند از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی مثل تلویزیون، رادیو، مجلات پرطرفدار و... که دارای ارزش بیشتری بود و مخاطبان بی‌شماری آنها را دنبال می‌کنند به تبلیغات برای تور‌ها بپردازند که در همین راستا می‌توانند از متولیان گردشگری حاضر در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز کمک بگیرند. در واقعا افراد ذی‌صلاح وزارت گردشگری نیز می‌توانند شرایطی را در نظر بگیرند که طی آن برای ورود به برخی از مناطق تفریحی و میراثی را صرفا برای تورها و آژانس‌ها در نظر بگیرند تا روشی تشویقی برای سفر با تور شود. از طرفی با دستورالعمل‌های نظارتی و هماهنگی با مراجع قانونی نیز می‌توان از برگزاری هرگونه تور به جز تورهایی که چند آژانس مادر اجرا می‌کنند جلوگیری کرد.

بستانی تصریح کرد: در اولین گام بخش‌خصوصی باید پکیج‌های جذاب و حرفه‌ای از مدل‌های مختلف گردشگری که بیشترین متقاضی را دارد تهیه کنند؛ در واقع پکیجی جذاب است که بیشترین انطباق را با ذائقه گردشگران داخلی داشته باشد. مثلا پکیج گردشگری هیجانی که در آن برنامه‌هایی همچون استفاده از ماشین سافاری، حضور در اقامتگاه بوم‌گردی، غذاهای هیجانی که توسط خود گروه در محل با رسپی‌های هیجانی درست شده باشد مانند مرغ چالی، ماهی کبابی، کباب با سیخ چوب جنگلی و... می‌تواند گردشگران را جذب سفرهای دسته جمعی با تورکند.

بستانی گفت: اگر تورهایی که در دوره کرونا اجرا می‌شوند با تورهای قبل از شیوع دوران کرونا تفاوتی نداشته باشد و امکانات جذاب جدیدی در آنها به توریست عرضه نشود با توجه به افزایش قیمتی که در این مدت اخیر داشته اصلا برای گردشگران ارزش ندارد و افراد این گزینه را برای سفرهای خود انتخاب نمی‌کنند. علاوه بر آن آژانس‌ها می‌توانند از طریق رسانه‌های مختلف تبلیغ کرده و پکیج جذاب تبلیغاتی که در آنها جذابیت حمل‌ونقل، اقامت، رستوران و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود را تهیه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار