در نشست فیلم سینمایی «تورنادو۲» مطرح شد:

سیدجواد هاشمی: تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است، سینماست

تهران (پانا)- سیدجواد هاشمیان می‌گوید تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است سینماست و الباقی نهادها و مشاغل کار خودشان را دنبال می‌کنند، در همه زمینه‌ها به سینما ظلم می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۲۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد هاشمی: تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است، سینماست

نشست معرفی فیلم سینمایی «تورنادو2» در خانه اجرایی جشنواره با اجرای «محمدرضا مقدسیان» و با حضور سیدجواد هاشمیان کارگردان و باقی عوامل این فیلم برگزارشد.

سیدجواد هاشمی کارگردان فیلم «تورنادو2» در ابتدای این نشست گفت: «به نشانه اعتراض ماسکم را برمی‌دارم، تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است سینماست و الباقی نهادها و مشاغل کار خودشان را دنبال می‌کنند، در همه زمینه‌ها به سینما ظلم می‌شود. تنها موجودیت فرهنگی هنری که به نجات انسان فکر می‌کند را به کام مرگ نشانده‌اند. امروز زمانی که در صندلی‌ سالن سینمای جشنواره نشستم تعجب کردم. تنها سوالم این است که موضوع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند.»

هاشمی درباره فیلم «تورنادو2» تصریح کرد: «خوشحالم از این که «تورنادو2» بهتر از نسخه اولش شده است با اینکه به «تورنادو1» بسیار ظلم شد، در تلویزیون برای رقیب این فیلم هزاران تیزر و برای تورنادو تنها سی تیزر کار شد. زمانی که تیزر فیلم تورنادو دریکی از شبکه‌های ماهواره پخش شد ۱ میلیارد فروش کرد. متاسفانه کرونا جلوی باقی اکران فیلم گرفت و خوشحالم اولین فیلم تاریخ سینمای کودک ونوجوانی هستیم که در پلتفرم‌ها دیده شد و بیش از ۱۰۰ هزار نسخه قاچاق داشت.»

این کارگردان ادامه داد: «کار برای بچه‌ها سخت است و اگر کسی بچه‌ها را جدی بگیرد سخت‌تر است، متاسفانه همیشه در متن دچار مشکل هستیم. بچه‌ها در هر کشوری مهم هستند و هرچه برایشان خرج کنیم کم است.‌ متاسفم که شبکه‌های تلویزیون در این راستا با سینمای کودک همراه نیستند حتی در این جشنواره یک دوربین از تلویزیون نیست هیچ نشانه‌ای از تبلیغات گسترده از جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تلویزیون ندیدم.»

عباس دلدار جانشین تهیه فیلم در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: «متاسفانه حمایتی از فیلم‌های کودک نمی‌شود سرمایه گذار سرمایه می‌گذارد اما هیچ تبلیغاتی برای فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد. یک نفر باید در این راستا کار کند، زمانی که امام‌ خمینی (ره) می‌گوید امید من به شما دبستانی‌هاست سازمان سینمایی دقیقا امیدش به کجاست؟»

هاشمی با اشاره به خطرات عدم دوستی کودکان با سینما در بزرگسالی گفت: «عادت سینما رفتن زمانی که از بچه‌ها در سنین کم صلب شود همان بچه‌ها در بزرگسالی دیگر مخاطب سینما نخواهند بود و برای تماشای فیلم به سینما نخواهند رفت. این مخاطبی که اکنون در سینما وجود دارد اثرات همان فیلم‌های دوران کودکی است.»

«عباس جمشیدی» بازیگر فیلم سینمایی «تورنادو2» با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: «اولین تجربه بازیگری من در حوزه سینمای کودک و نوجوان بوده است، راهنمایی‌ها ودغدغه‌های ایشان بود نقش من را ساخت‌. نمی‌فهمم در کجای دنیا سینماها را تعطیل می‌کنند و جشنواره سینمایی برگزار می‌کنند. در ایران سینمای کودک را یادمان رفته پس جشنواره کودک را برای کدام مخاطب برگزار می‌کنیم. بسیاری از شهرهای ایران سینما ندارند چه برسد دسترسی به اینترنت. زمانی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فعالی داشتیم اما الان فقط یک اسم از آن‌ باقی مانده است.»

او ادامه داد: «از همه نکات مهم‌تر متریال قصه است و زمانی که فقدان قصه مناسب داشته باشیم، بازیگری هم نمی‌خواهد به سینمای کودک وارد شود، درگذشته فیلم‌های جذابی برای کودکان تولید می‌شد و تمام مردم ایران مخاطبان سینما بودند.»

«وحید نفر» بازیگر این فیلم سینمایی در بخش دیگری از نشست با اشاره به فیلم سینمایی «تورنادو2» تصریح کرد: «از سیدجواد هاشمی تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من سپرد. درحوزه نمایش نقش‌های مشابه این کار را داشته‌ام‌ اما بازی در این فیلم یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی بود که به‌عهده داشتم، بعد از سه ساعت‌ونیم گریم سخت در لوکشین‌های مختلف این نقش را بازی می‌کردم. در برخورد اول به عنوان بازیگر درباره زبان اختراعی آقای هاشمی در گویش‌ نقش‌های فیلم تعجب کردیم. تخیل فرهیخته آقای هاشمی این فیلم را تولید کرده است.»

«مهران گنبدلو» تدوین‌گر با اشاره به تدوین فیلم «تورنادو2» توضیح داد: «سیدجواد هاشمی پکیج کاملی از سینماست. بیش از نیمی از فیلم جلوه‌های ویژه‌ زیادی داشته است که این اولین چیزی است که یک تدوین‌گر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و تجربه بسیارخوبی برایم بوده است. فیلم «تورنادو2» مخصوص کودک است و قاعدتا ساختار ذهن‌ آن‌ها با بزرگسال فرق دارد پس این فیلم ممکن است برای بزرگسالان جذاب نباشد اما حتما برای کودکان جالب است.»

هاشمی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: «عشق در فیلم‌های کودک ممنوع است، این درحالیست که یکی از مولفه‌های سینمای کودک است. ترس و دلهره یکی از المان‌های فیلم‌های کودک است این ترس در «هری‌پاتر» یا حتی «سیندرلا» هم موجود است. اگر آن خرس در فیلم «گلنار» نبود گلنار ماندگار نمی‌شد. بچه‌ها عجوزه را بیشتر از باقی نقش‌های فیلم «پیشونی سفید» دوست داشتند. کسی که تجربه ترس را در سینما نداشته باشد جایی با آن مواجه می‌شود و هیچ آشنایی با آن ندارد.»

«نگار نافد» بازیگر فیلم «تورنادو2» عنوان کرد: «درحوزه تئاتر کودک فعالیت کرده بودم اما کار تصویری نداشتم. قبلا بازیگران چهره کار کودک می‌کردند اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد و این به خاطر این است که حمایتی در این زمینه نشده، هرچقدر مخاطب با شخصیت‌های فیلم هم‌ذات پنداری کند علاقه‌اش در این زمینه بیشتر می‌شود.»

«فرزانه زهره‌وند» بازیگر این فیلم سینمایی درباره حضورش در این فیلم گفت: «"تورنادو2" دومین تجربه من درکنارآقای هاشمی بود. سختی‌های کار ما این است که اگر با کار کودک شروع کنیم دیده نمی‌شویم. تمام خانواده‌های ایرانی باید کودکانشان را به سینما رفتن عادت بدهند زیرا این عادت در ذات آنها خواهد ماند.»

«علیرضا احمدی» بازیگر فیلم سینمایی «تورنادو2» خاطر نشان کرد: «از آقای هاشمی ممنونم که کار کودک را ارزش‌گذاری کرده‌ است. قبل از آمدن به جشنواره حتی از ایشان پرسیدم برای شهید قاسم سلیمانی فیلم نمی‌سازی گفت فعلا درگیر سینمای کودک هستم و وقت انجام کار دیگری ندارم.»

«راستین عزیزپور» بازیگر نقش «هامون» با اشاره به نقش خود گفت: «بازی در این فیلم برایم تجربه خوبی بوده است واقعا معتقدم آقای هاشمی بازیگر می‌سازد. دور از گلایه سوالی که در ذهنم ایجاد شده این است که ما در سینما با ماسک می‌توانیم فیلم ببینیم اما در رستوران‌ها همه باید ماسک‌هایشان را دربیاورند که خطرش بسیار بیشتر است اما در این مابین فقط به سینما ظلم می‌شود.»

«محمدمهدی ایرانی» بازیگر نقش «شوکا» درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: «این فیلم برای سینمای کودک و نوجوان الگو است زیرا اندیشه‌ای پشت این فیلم بوده است. این روزها به سینمای کودک بهایی داده نمی‌شود و به جای اینکه از کودکان حمایت شود آن‌ها را کتک می‌زنند از کارشان فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی پخش می‌کنند. در زمان کرونا ما هیچ چیزی جز فضای مجازی نداشته‌ایم ما نسلی را فراموش کردیم که قراراست آینده ساز شوند. سینمای کودک رو به پس رفت رفته است. افتخار میک‌نم که در کاری بازی کردم که به نسل خودم خدمت کردم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار