حسینی: اینترنت پاک یکی از دغدغه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای راهبری سازمان نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
حسینی:  اینترنت پاک یکی از دغدغه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی استان ها و با موضوع ارائه گزارش فعالیت های تابستانی حوزه پرورشی و گزارش مصوبات جلسات شورای راهبری برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول اظهار کرد: در تابستان سال جاری 365 پایگاه اوقات فراغت مجازی ویژه دانش آموزان استثنایی ایجاد شد که 8 هزار و 365 دانش آموز از فعالیت های این پایگاه ها استفاده کردند و 55 فیلم آموزشی به مدت ۳۸۵ دقیقه با عناوین تربیت دینی، هنری، اجتماعی و تربیت بدنی تولید و در شبکه شاد بارگذاری شد.

وی افزود: در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشوری، که با حضور دانش آموزان عادی برگزار شد، 19 دانش آموز استثنایی در بخش آوایی و 12 دانش آموز نیز در بخش پژوهشی در رقابت با دانش آموزان عادی به مسابقات کشوری راه یافتند که 3 دانش آموز با نیاز های ویژه در این مسابقات رتبه اول کشوری در رشته حفظ کل، رتبه سوم کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء و در بخش پژوهشی رتبه چهارم کشوری را کسب کردند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ، عترت و نماز ویژه دانش آموزان با نیاز های ویژه و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی در تابستان سال جاری به میزبانی خراسان رضوی و به صورت غیر حضوری برگزار شد، اظهار کرد: ۴۰۰ نفر از دانش آموزان و 128 نفر از همکاران در این مسابقات حضور داشتندکه در نهایت ۸۶ دانش آموز دختر و ۹۰ دانش آموز پسر و 22 همکار آقا و 22 همکار خانم در بخش های مختلف این مسابقات حائز رتبه های برتر شدند. پانزدهمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری ویژه دانش آموزان با نیاز های ویژه نیز به صورت غیر حضوری و به میزبانی استان مازندران با حضور 850 دانش آموز با نیازهای ویژه برگزار شد.

حسینی با اشاره به برگزاری دومین نشست مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه در که تابستان سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی در ایام کرونا باید از نظرات دانش آموزان به صورت مجازی در خصوص اطلس یادگیری و آموزش های مجازی نهایت بهره را برد. مشارکت دانش آموزان در مجلس دانش آموزی مشارکتی واقعی، پایدار، تقاضا محور، نظام مند و مستمر است که وجود شبکه شاد و فضای مجازی این مشارکت را تسهیل می کند.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت های در دست اجرای حوزه تربیت بدنی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: طراحی جشنواره نشاط ویژه دانش آموزان استثنایی، اجرای طرح طناب زنی ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی، طرح هر مدرسف یک سرود، طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، طرح ایثار پژوهی و شهید پژوهی، طرح های کتابخوانی خانوادگی و ورزش های خانوادگی از جمله مواردی است با جدیدت در حال پیگیری است. در راستای ساماندهی فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی به زودی بسته تحولی فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین خواهد شد.

معاون وزیر در ادامه این نشست با بیان اینکه بر اساس آمار 67 درصد معلمین دنیا برای اولین بار و در شرایط کرونا آموزش های الکترونیکی را تجربه می کنند اظهار کرد: بسیاری از فعالیت های آموزشی اکنون از بستر فضای مجازی در حال ارائه است و باید فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی نیز با ویژگی های خاص خود و جذابیت بیشتر در فضای مجازی ارائه شود.

حسینی با بیان اینکه امروزه در کنار دو دنیای رئالیسم و ایدئالیسم با دنیای دیگری به نام دنیای مجازی نیز مواجه هستیم اظهار کرد: در دنیای مجازی و آموزش های مجازی بسته های آموزشی از قبل تولید و در اختیار دانش آموز قرار می گیرد و به نوعی آموزش معکوس صورت می گیرد که در آن معلم نقش تسهیل گر را دارد.

وی افزود: ایجاد کارگروه مشترک آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات در راستای پیگیری آموزش های مجازی، راه اندازی و تجهیز 32 مدرسه هوشمند در تمامی ابعاد به صورت الگویی در استان های کشور، ایجاد هنرستان های فناوری اطلاعات، ایجاد کمیته مناسب سازی و تسهیل استفاده از فضای مجازی بویژه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، یکپارچه سازی سامانه ها و ایجاد شبکه ای فعال از مدارس در راستای تسهیل ارتباط دو طرفه اولیاء و دانش آموزان با معلمان و مدیران مدارس از جمله موضوعاتی است که باید در این ایام و با کمک وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات به آنها پرداخت.

معاون وزیر با بیان اینکه اینترنت پاک یکی از دغدغه های اصلی نظام تعلیم و تربیت است اظهار کرد: یکی از کارکردهای شبکه شاد علاوه بر تحقق عدالت آموزشی دسترسی دانش آموزان به اینترنت پاک است ویکی از شرایط رسیدن به اینترنت پاک ارائه آموزش های استفاده صحیح از ظرفیت های فضای مجازی ویژه دانش آموزان و اولیاء است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به ارائه آماری از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان پرداخت و گفت: تاکنون 98.16 درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان جهت سنجش نوبت گیری کرده اند و فقط 20 هزار نفر از نوآموزان در سراسر کشور هنوز نوبت گیری نکرده اند که نیازمند مداخلات موثر مدیریتی استان ها است.

وی افزود: 26 استان کشور بیش از 99 درصد نوبت گیری را انجام داده اند، استان های لرستان، گلستان و مازندران 98 درصد نوبت گیری داشته اند و استان های هرمزگان، همدان و یزد نیز کمتر از 98 درصد نوآموزان بدو ورود نوبت گیری کرده اند.

حسینی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تاکنون 20 جلسه شورای راهبری با میانگین زمانی هر جلسه 150 دقیقه برگزار شده است اظهار کرد: به صورت میانگین هر جلسه 10 مصوبه داشته است که بیش از 95 درصد این مصوبات تاکنون اجرایی شده است و بقیه مصوبات نیز در حال اجرا است. اثر بخشی فعالیت ها یکی از قسمت های مهم این جلسات است و باید تصمیماتی اتخاذ شود که اثر گذار باشد.

معاون وزیر در پایان با اشاره به فعالیت های حمایتی سازمان اموزش و پرورش استثنایی گفت: 164 میز و صندلی ویژه دانش آموزان دارای معلولیت جسمی حرکتی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده و در حال توزیع بین استان ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار