معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

بسته پیشنهادی سازمان محیط زیست به ستاد ملی کرونا برای کاهش آلودگی هوا

تهران (پانا) - آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در پاییز و زمستان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا خطرناک‌تر از هر زمان دیگری است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شیوع این ویروس سال سختی را برای مدیریت آلودگی هوا رقم زده است.

کد مطلب: ۱۱۳۱۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
بسته پیشنهادی سازمان محیط زیست به ستاد ملی کرونا برای کاهش آلودگی هوا

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره آلودگی هوا و تاثیر آن بر شیوع کرونا اظهار کرد: «امسال درباره آلودگی هوا با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و دلیل آن هم شیوع ویروس کرونا است. با توجه به شیوع این بیماری تمهیداتی برای تسهیل تردد خودروها در نظر گرفته شده است و نمی‌توانیم الگوهای ترافیکی فعلی را که با موافقت ستاد ملی کرونا است و محدودیت‌هایی که وجود دارد، دست بزنیم.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «یکی از دغدغه‌هایی که هر ساله در موضوع کاهش آلودگی هوا وجود دارد، تردد خودروهای شخصی در نیمه دوم سال است اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و ظرفیتی که در حمل و نقل عمومی وجود دارد، نمی‌توان به این ناوگان فشار آورد چون هم‌اکنون نه می‌توان اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد و نه ناوگان فرسوده را نوسازی کرد ضمن اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی نیز از بین می‌رود در حالی که یکی از اصول مقابله با این بیماری رعایت اصل فاصله‌گذاری است.»

تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید بر روی منابع دیگری غیر از خودروها متمرکز شد، گفت: « اخیرا رئیس سازمان محیط زیست هم نامه‌ای به ستاد مقابله با کرونا نوشت که در آن به موضوع اهمیت کاهش ذرات معلق در هوا و ارتباط آن با شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر هشدار داد. از طرفی درحال تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا با همکاری وزارت کشور هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها شرایطی ایجاد کرد که از شدت آلودگی کاسته شود.»

تجریشی خاطرنشان کرد: «امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که پیش آمده، موضوع آلودگی هوا را از مسیر ستاد مقابله با کرونا و کمیته اجتماعی این ستاد موضوعات را پیگیری می‌کنیم و بر این اساس ۷ تا ۸ اقدام از جمله نسوزاندن مازوت در صنایع، منع تردد کامیون‌های دیزلی، داشتن معاینه فنی خودروها و توقف فعالیت‌های عمرانی که نقش زیادی در آلودگی هوا دارند را مشخص و به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد کرده‌ایم تا با مکاتباتی که انجام می‌شود، عملیاتی شوند.»

وی با اشاره به سوخت مازوت در نیروگاه‌ها گفت: «یکی از مواردی که به آلودگی هوا در نیمه دوم سال دامن می‌زند، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها است که برای امسال تصمیم گرفتیم، استفاده از مازوت را در نیروگاه‌هایی که نزدیک مناطق مسکونی هستند ممنوع کنیم.»

تجریشی همچنین معاینه فنی خودروها، منع تردد خودروهای دیزلی فاقد معاینه فنی و خودروهای دودزا، جلوگیری از درجا زدن خودروها در پایانه‌های حمل و نقل و نصب فیلتر دوده بر روی خودروهایی با سن بالای ۱۵ سال را از دیگر مواردی دانست که در کاهش آلودگی هوا موثر است.

ضرورت مدیریت مصرف سوخت خانگی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف سوخت در منازل مسکونی نیز گفت: «در بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله تهران که جمعیت زیادی در آن ساکن هستند، شاهدیم که گاز را درست مصرف نمی‌کنند و الگوی مصرفی در فصول سرد سال، صحیح نیست. این مساله باعث می‌شود حجم زیادی از سوخت هدر برود و انرژی بیش از نیاز مصرف شود.»

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، جدیدترین تحقیقات نشان داده ارتباط مستقیمی میان آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا وجود دارد، طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شد نشان می‌دهد که هر یک واحد افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا بین ۸ تا ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار