برداشت میوه «ب‍ِه» از باغ‌های شهرستان نی‌ریز آغاز شد

نی‌ریز (پانا )-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از شروع برداشت «بِه» در سطح حدود 350 هکتار  باغ‌های مثمر این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
برداشت میوه «ب‍ِه» از باغ‌های شهرستان نی‌ریز آغاز شد

علیرضا بصیری گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و از اواخر مهر تا پایان آبان ماه، شاهد برداشت میوه «ب‍ه» از ارقام اصفهانی، شیشه‌ای، کدوئی و محلی در شهرستان هستیم که به لحاظ کیفیت، عطر و طعم، از جایگاه مطلوبی در استان برخوردار و همین امر باعث شده است که خریداران تمایل زیادی به خرید این محصول داشته باشند و بازار بسیار مناسبی را در شهرستان شاهد باشیم.
او افزود: سطح کل "به" در شهرستان 400 هکتار و با توجه به جوان بودن بیشتر باغ‌ها و خسارت خشکسالی، سرمازدگی و آفات و امراض، متوسط عملکرد این محصول در سال جاری نسبت به شرایط عادی 2 تُن کاهش داشته و حدود 8 تُن در هکتار است در صورتیکه در باغ‌های نمونه، این عملکرد به بیش از 80 تُن نیز می‌رسد که کسب عنوان تولیدکننده برتر استانی را نیز در سال های اخیر به دنبال داشته است.
بصیری خاطرنشان کرد: امسال نسبت به پارسال که به دلیل سرمازدگی محصول آنچنانی نداشتیم افزایش عملکرد قابل توجهی داریم، بطوریکه پیش‌بینی می‌شود حدود 2800 تُن محصول برداشت و به بازار عرضه شود.
او ادامه داد: میوه تولید شده «بِه» علاوه بر مصرف محلی، در بسته‌بندی‌های 4 تا 6 کیلوگرم بارگیری و به استان‌های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، حمل می‌شود که زمینه ایجاد فرصت شغلی خوبی را در زمان برداشت فراهم کرده است.
بــه، میوه ای زرد رنگ و خوشبو است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک است، برگ سبز این میوه به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق، هسته ژله‌ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبردار آن برای هضم غذا بسیار مفید است؛ میوه پخته شده به، دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای آن نیز خوشمزه و پرطرفدار است و سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است؛ "به" رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان"به‌دانه" طبیعتی سرد و تر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار