در گفت و گو با پانابررسی شد

پیشنهاد یک کارگردان برای چگونگی ورود آموزش و پرورش به سینمای کودک

نباید بگوییم که فیلم فانتزی ساخته نشود و به جایش فیلم آموزشی تولید شود/در حوزه کودک و نوجوان باید فضا برای هر ایده و تفکری آزاد باشد تا کارگردانان با سلیقه خودشان فیلم مورد نظرشان را بسازند

تهران (پانا) - علی قوی تن کارگردان فیلم آرزوی زیبا که با این فیلم در بخش سینمای ملی جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داردمی گوید در حوزه کودک و نوجوان باید فضا برای هر ایده و تفکری آزاد باشد تا کارگردانان با سلیقه خودشان فیلم مورد نظرشان را بسازند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد یک کارگردان  برای چگونگی ورود آموزش و پرورش به سینمای کودک

علی قوی‌تن یکی از شناخته شده ترین کارگردانان سینمای کودک است که در سالهای اخیر فیلم های بسیاری در این حوزه ساخته است، او را به واسطه شباهت چهره اش سهراب سپهری سینمای ایران می دانند، وی در این سالها سعی کرده با نگاهی متفاوت به دنیای کودکان و نوجوانان از روی دیگری از زندگی آنها بگوید، دنیایی شاعرانه و متفاوت مانند سهراب سپهری که در تابلو های نقاشی و شعرهایش رقم می خورد.

علی قوی‌تن در گفت‌وگو با پانا درباره فیلم سینمایی «آرزوی زیبا» گفت: «موضوع این فیلم به تعدادی از کودکان روستا که برای برآورده کردن آروزی یکی از دختران تلاش می‌کنند می‌پردازد. این تصمیم قدری غیر معقولانه است و در توان آنها نیست اما تصمیم می‌گیرند آن را انجام دهند و این موضوع اتفاقات جدیدی برای آنها رقم می‌زند.»

این کارگردان با اشاره به فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: «دوازده سالی است که به سینمای کودک و نوجوان علاقه‌مند شده‌ام و فقط در این حوزه فیلم می‌سازم، به یاد دارم در سال 85 فیلم‌های پربازیگر و مخصوص بزرگسال می‌ساختم که آخرین فیلمم «نسکافه داغ» بود و خسرو شکیبایی در آن بازی کرد و بعد از آن تصمیم گرفتم بیشتر وقتم را در حوزه کودک و نوجوان بگذرانم. برای همین معمولا زمانی که فیلمی می‌سازم و می‌خواهم فیلم بعدی را بسازم ابتدا درباره آن تحقیق و مطالعه می‌کنم و موضوعاتم را در شهرستان‌ها پیدا می‌کنم. زمانی که فیلم سینمایی «رویای سهراب» را می‌ساختم در محدوده کاشان و استان اصفهان به کنکاش و جست و جو درباره سوژه بعدی‌ام پرداختم.»


او درباره چرایی عدم استفاده از بازیگران حرفه‌ای تصریح کرد: «فیلم سینمایی «آرزوی زیبا» در شهرستان‌های اطراف اصفهان فیلمبرداری شده است. زمانی که فیلم کودک و نوجوان می‌سازم از بازیگران حرفه‌ای بازی نمی‌گیرم و کسی را از تهران نمی‌برم و سعی می‌کنم از همان شهر بازیگرانم را انتخاب کنم تا فرصتی برای بچه‌هایی که به سینما علاقه‌مند هستند باشد.»

قوی‌تن با اشاره به بازیگران کودک فیلم سینمایی «آرزوی زیبا» عنوان کرد: «زمانی که مجوز ساخت فیلم «آرزوی زیبا» را از سازمان سینمایی اخذ کردم اواخر آبان ماه سال 98 بود. دوماه زمانم را برای رفتن به شهرستان‌های اصفهان اختصاص دادم و از محلی‌های آنجا سعی کردم تست بازیگری بگیرم. مدتی هم با بچه‌ها تمرین کردم تا دوربین برایشان عادی شود و سپس به سراغ فیلمبرداری رفتم.»

او ادامه داد: «هرسال فیلم‌هایم را برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌فرستم زیرا این جشنواره برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌دانم انعکاس آن برای مردم به چه صورت است. فیلم من برای کودکان تولید شده و بهترین جایی که دیده خواهد شد جشنواره‌های کودک است.»

این کارگردان با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: «به نظرم جشنواره کودک و نوجوان که بین‌المللی و باسابقه است و حتی قبل از جشنواره فجر به صورت بین المللی کارش را شروع کرده دارای هویت است و تلاش شده تا این جشنواره در طول سال‌ها به خوبی برگزار شود و بی‌حاشیه و بدون هیچ هدف مشخصی که بر پایه و اساس فیلم‌ها لطمه بزند نبوده است.»

او افزود: «جشنواره فجر دچار فضایی شبیه شو شده است اما جشنواره کودک جایگاهش را حفظ کرده به نظر من جشنواره کودک تابه‌حال خوب عمل کرده و حتی برگزاری جشنواره به صورت مجازی اتفاق بسیار خوبی است زیرا ما نمی‌دانیم که ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و باید خودمان را با شرایط فعلی وفق بدهیم.»


قوی‌تن با اشاره به جایگاه آموزش و فانتزی در فیلم‌های کودک تصریح کرد: «نظر من همیشه درباره سینمای کودک و نوجوان متفاوت بوده است، به نظرم نباید بگوییم که فیلم فانتزی ساخته نشود و به جایش فیلم آموزشی تولید شود یا برعکس. در هر سینمایی موضوعات باید متنوع باشند، مثلا در «کلاه قرمزی» که موضوعاتش مردم پسندتر است تا فیلم‌هایی که با مخاطب به صورت میانه یا کمتر ارتباط برقرار می‌کند نباید به این فکر کنیم چه نوع فیلمی بسازیم که تماشاچی زیادی داشته باشد، نمی‌توانیم سیاستگذاری کنیم که چه فیلمی پول بیشتری به جیب ما می‌آورد. در حوزه کودک و نوجوان باید فضا برای هر ایده و تفکری آزاد باشد تا کارگردانان با سلیقه خودشان فیلم مورد نظرشان را بسازند.»

این کارگردان خاطرنشان‌کرد: «نکته نهایی این است که آموزش و پرورش باید در سینمای کودک و نوجوان وارد عرصه شود و برای فیلم‌ها بودجه بگذارد و در اکران فیلم‌های کودک به فیلمسازان کمک کند. این نهاد می‌تواند تاثیر بسزایی در اکران فیلم‌های کودک داشته باشد زیرا متولی اصلی این سینما همین وزارتخانه است.»

گفتنی است فیلم سینمایی «آرزوی زیبا» با بازی هدا مقدم، امیرمحمد رحمانی، متین نظری، محمد حلاج مفرد، یوسف احمدی، هادی هاشمی، ترنم هاشمی مقدم، کیانا ریاضیان، سجاد شتوی، شکیبا حلاج مفرد، علی منوری و عرفان زرگرزاده همراه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار