در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد:

نرخ ارز با تزریق روزانه «ارز کاغذی» کاهش می یابد؟

بازگشت ارزهای صادراتی به کشور تنش‌های واحدهای تولیدی را برطرف خواهد کرد/حدود ۸ میلیارد دلار ارز بلوکه شده در عراق وجود دار/دولت زیرساخت‌های بازار سرمایه را تحکیم کند

تهران(پانا) - بانک مرکزی چند روزی است تزریق روزانه 50 میلیون دلار به بازار ارز را آغاز کرده است اقدامی که با هدف کاهش نرخ ارز در بازار ارزی اتخاذ شده است اما نرخ دلار در بازار با کاهش مواجه نشده و آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده متقاضی زیادی هم برای این ارز کاغذی وجود نداشته است.

کد مطلب: ۱۱۳۱۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نرخ ارز با تزریق روزانه «ارز کاغذی» کاهش می یابد؟

بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی امروز در روز 23 مهر و در سومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. با وجود این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.

همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود 134 میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.

بازارساز با این کار در شرایط نوسانات شدید ارزی به بازار سیگنالی قوی ارسال کرد مبنی بر این که با استفاده از اهرم‌های خود به دنبال مدیریت نوسان است و دیر یا زود کاری برای بازار خواهد کرد.

اقدام مهم‌تر بانک مرکزی در مقام بازار ساز ارزی اعلام حجم مداخله روزانه است. این اتفاق تاکنون سابقه نداشته است که بازار ساز حجم مداخله روزانه خود را افشا کند. افشای این رقم علاوه بر شفافیت در سیاست‌گذاری نشان‌دهنده این است که بانک ‌مرکزی هر روز تا یک کف مشخص فقط به صورت نقدی ارز به بازار تزریق می‌کند که اتفاقا رقم چشمگیری است.

دولت زیرساخت‌های بازار سرمایه را تحکیم کند

سیدکاظم موسوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با پانا در این‌باره گفت:« اگر تزریق ارز به بازار به شکل صحیح و به معنای واقعی برای رفع مشکلات بازار سرمایه و نوساناتی که به قیمت ارز و سکه در بازار مربوط است شارژ شود اقدام مثبتی خواهد بود همچنین در راستای این اقدام باید فکری برای تورم احتمالی بازار هم اندیشیده شود.»

وی افزود:«حداقل نگاه ما به این اقدام باید این باشد که وقتی این حباب توسط سوداگران در بازار ایجاد شده دستشان از بازار کوتاه می‌شود. البته این تصمیم توسط دولت گرفته شده و مجلس فعلا تصمیمی در این باره نگرفته است.»

موسوی در پاسخ به این سوال که راهکار خروج از بی‌ثباتی بازار ارز که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده را چه می‌دانید گفت: ‌«دولت باید زیرساخت‌های بازار سرمایه را تحکیم کند و در تخصیص زیرساخت‌های بازار بورس اقدامات اساسی و بنیادی انجام دهد و ارزهایی که بر اثر صادراتی غیرنفتی از کشور خارج شده را به کشور برگرداند.»

بازگشت ارزهای صادراتی به کشور تنش‌های واحدهای تولیدی را برطرف خواهد کرد

وی افزود:‌«در صورت بازگشت ارزهای صادراتی دیگر شاهد تلاطمات واحدهای تولیدی نخواهیم بود. همچنین دولت باید در تامین کالای اساسی و معیشت مردم که در تنگنا قرار گرفته‌اند اقدامات اساسی انجام دهد.متاسفانه تزلزل در قیمت‌ها شکاف‌هایی را در زندگی مردم ایجاد کرده است.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌«اگر این اقدام بانک مرکزی برای تعدیل قیمت‌ها و برطرف شدن تورم‌های موجود در جامعه بتواند از مشکلات مردم بکاهد مجلس هم تایید خواهد.»

حدود 8 میلیارد دلار ارز بلوکه شده در عراق وجود دارد

وی در مورد سفر همتی به عراق برای گشایش‌های ارزی گفت: «در کشور عراق حدود 8 میلیارد دلار ارز بلوکه شده وجود دارد اگر این مقدار توسط عراق به کشور برگردانده شود قسمتی از معیشت و کالاهای اساسی و مسائل و مشکلات کشور در این دوران کرونا حل خواهد شد.البته ممکن است کشور عراق به خاطر ترس از اروپا از بازگرداندن این مبلغ به کشور سرباز زند.»

موسوی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از بازار ارز چیست و نوسانات بازار ارز را تا چه میزان وابسته به انتخابات امریکا و نتایج آن می‌دانید گفت:‌«امیدواریم که با این اقدامات بانک مرکزی قیمت ارز کاهش پیدا کند.هر کدام از نامزدها رای بیاورد هیچ فرقی به حال کشور ما ندارد چون هر دو یک هدف دارند و تعریف شده به میدان میایند. »

دولت اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند

وی افزود:«تاکید ما به دولت این است که اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و کاربردی کردن قدرت داخلی را اجرایی کند که خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد. خوشبختانه منابع قوی انسانی کشور کارامد هستند و با تلاش فعالان اقتصادی و مدیران شایسته در کشور می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار