جمع آوری 50 کیلو زباله از مسیر قله کرکس

کاشان (پانا) - یک فعال زیست محیطی عنوان کرد کوهنوردان علاقه مند به حفظ محیط زیست و طبیعت بیش از 50 کیلو زباله از مسیر قله کرکس شهرستان نطنز در ارتفاع سه هزار و 895 متری پاکسازی کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
جمع آوری 50 کیلو زباله از مسیر قله کرکس

سید تقی عمارتی نوش آبادی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: حضور گسترده و بی‌ضابطه شهروندان، خطری است که محیط‌های طبیعی را تهدید می کند و هرچه به این میزان جمعیت افزوده شده، آلودگی و نابودی محیط زیست و منابع طبیعی نیز بیشتر شده است.
وی افزود: جامعه جهانی، کوهستان را محیطی بسیار حساس و شکننده معرفی کرده است، اما متاسفانه برخی شهروندان به واسطه سهل انگاری و خودخواهی، هیچ توجهی به این هشدارها نداشته و به رفتار خرابکارانه خود ادامه می دهند.
وی تصریح کرد: هشدارها در خصوص حفظ محیط زیست به این گروه شهروندان به جایی نرسید، ولی حالا به آنها می گوییم شما بدون هیچ نگرانی محیط زیست را آلوده کنید ما به جای شما طبیعت را تمیز می کنیم.
وی تاکید کرد: ما در مسیر کوهستان به طبیعت گردها و به ویژه کودکان و نوجوانان آموزش می دهیم که حدود 90 درصد آب شرب کشور از مناطق کوهستانی تامین می شود بنابراین با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی قرار گرفته و بحران آب کشور را تهدید می کند، حفاظت از آنها امری مهم و اجتناب ناپذیر است.
فاتح 74 ساله البروس روسیه گفت: گردشگران باید ضامن جمع آوری زباله های تولیدی خود باشند، زیرا حجم زیاد زباله در محیط های کوهستانی، منابع آب کشور و گونه های جانوری را تهدید می کند و حتی یک بطری شیشه ای وقتی در کنار یک بوته خشک باشد، می تواند باعث آتش سوزی مرتعها شود.
وی افزود: ما به همنوردان می گوییم به شکرانه برخورداری از نعمت طبیعت پاک و سلامتی خود، زباله‌هایشان را در کوه رها نکنند. زباله های خشک بیشترین حجم زباله های کوهستان به خصوص بطری های آب و نوشابه است در حالیکه با یک قمقمه ساده می توان از تولید حجم زیادی از زباله جلوگیری کرد.
عمارتی تصریح کرد: هفته گذشته نیز همراه با کوهنوردان دوستدار طبیعت، از مسیر 1500 متری کوهستان روستای خنب در کاشان، بیش از 40 کیلو زباله جمع آوری کردیم.
اتحادیه جهانی فدراسیون های کوهنوردی روز 26 سپتامبر برابر با چهارم مهرماه را روز حفظ کوهستان نامگذاری کرده است که هر کشوری در این روز برنامه هایی در راستای پاسداست کوهستان انجام می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار