مجلسی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

«برجام» درست‌ترین اقدام بین‌المللی در طول حیات جمهوری اسلامی ایران است

بایدن حتما رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و به برجام برمی‌گردد/ سرمایه‌هایی که احمدی‌نژاد نفله کرد و اقدامات احمدی‌نژاد خلاف تعهدات ایران، باعث اجرای ۶ قطعنامه حاوی تحریم‌های فلج‌کننده شد و چاره‌ای نداشتیم جز مذاکره

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برجام درست‌ترین اقدام بین‌المللی در طول حیات جمهوری اسلامی ایران است، گفت بایدن حتما رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و به برجام برمی‌گردد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
«برجام» درست‌ترین اقدام بین‌المللی در طول حیات جمهوری اسلامی ایران است

در تاریخ 18 اکتبر 2020 برابر با 27 مهرماه 1399، سال پنجم قبول توافق برجام محقق خواهد شد؛ تاریخی که نقطه عطف آن پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است. توافقی که با تلاش زیاد دولت تدبیر و امید و موافقت و اجماع ملی تمام ارکان جمهوری اسلامی ایران امضا شد و توانست ایران را از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد که ایران را تهدیدی برای جهان می‌دانستند، خارج کند. در حالیکه به اعتقاد کارشناسان، احمدی‌نژاد باعث قهر دنیا با ایران و بر باد رفتن سرمایه‌های ملی شده بود، اما توافق برجام باعث آشتی تمام دولت‌های جهان با ایران و هجوم آن‌ها به کشورمان برای سرمایه‌گذاری شد و طوری پیش می‌رفت که انگار قرار است اقتصاد ایران به رشدی حیرت‌انگیز برسد. این توافق اکنون در حالی وارد سال پنجم می‌شود که در دو سال گذشته، خروج ایالات متحده آمریکا از آن، چالش‌هایی را حول برجام ایجاد کرده است. با خروج آمریکا از توافق برجام عده‌ای نیز در داخل با فشار به دولت سعی داشتند در اقدامی هیجانی، ایران نیز از این توافق خارج شود، اما علی‌رغم تبلیغات زیاد که «برجام مرده است»، دولت که از اقدام خود مطمئن بود، مسیر عقلانیت را در پیش گرفت، عقلانیتی که امروز بعد از دو سال به خوبی می‌توان نقش آن را در ناکامی و شکست آمریکا مشاهده کرد. آمریکایی که از برجام خارج شده بود و سعی داشت اجماعی جهانی علیه کشورمان شکل دهد، در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و بازگشت تحریم‌های پیش از برجام علیه ایران انجام داد، اقداماتی که با «نه» بزرگ جهان مواجه و سبب منزوی شدن بیشتر ایالات متحده آمریکا شد و نشان داد که تیم مذاکره‌کننده ایران با چه ظرافت و دقتی این توافق را بررسی کرده‌اند که اکنون تمام دنیا با استناد به آن، در مقابل اقدامات یکجانبه آمریکا، صف‌آرایی کرده‌اند.

فریدون مجلسی به مناسبت سال پنجم قبول توافق برجام، درباره اهمیت این توافقنامه به پانا، گفت: «بعد از سال‌ها که در مسائل داخلی هیچ بررسی و دخالتی انجام نمی‌دادم اما من از روز اول بررسی برجام، از این توافق حمایت کردم و امروز هم اعلام می‌کنم که برجام کار بسیار درستی بود و برجام را درست‌ترین اقدامی می‌دانم که در روابط بین‌المللی در طول حیات جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: «برجام متضمن منافع بسیار زیادی برای ایران بود و می‌توانست باشد. سرمایه‌هایی که احمدی‌نژاد با بیشترین درآمد نفتی، نفله کرد و اقداماتی که احمدی‌نژاد خلاف تعهدات ایران انجام داده بود، باعث اجرای ۶ قطعنامه علیه ایران حاوی تحریم‌های فلج‌کننده شد و چاره‌ای نداشتیم جز مذاکره. به همین خاطر با مهارت بسیار بالا و مذاکرات بسیار طولانی موفق شدیم که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و به اصطلاح کشورهای پنج به علاوه یک را راضی کنیم به اینکه آن خلاف‌های احمدی‌نژاد را نادیده بگیرند.»

وی افزود: «آن‌ها می‌گفتند ایران در تلاش است که بمب هسته‌ای بسازد، تبلیغات ایران‌هراسانه بسیار انجام دادند اما وقتی برجام امضا شد، آسایشی در جهان و در ایران پدید آمد که دنیا به سمت ایران آمد؛ توتال در خلیج فارس سرمایه‌گذاری کرد، زیمنس در صنایع الکترونیک شرکت کرد، شرکت‌های مختلف در حوزه نفت، شرکت‌های ایتالیایی و آلمانی به ایران آمدند، هواپیمای بوئینگ خریدیم و مشغول فعالیت بودیم تا اینکه نیروهای به اصطلاح غیرت‌مدار که نگران بودند با توسعه اقتصادی ایران، فرهنگ غربی در ایران رواج پیدا کند درصدد مقابل برآمدند، آمریکا را تحریم اقتصادی و بازرگانی کردیم، ورود اتومبیل‌های آمریکایی را که در گمرک ایران بود، ممنوع کردیم، تجارت با آمریکا را ممنوع کردیم.»

این تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: «واکنش آن‌ها اما بلافاصله تحریم‌هایی بود که در زمان خود اوباما شروع شد، به لحاظ بانکی ما را تحریم کردند، روابط را کم کردند، جلوی فروش بوئینگ را گرفتند، شرکت توتال از ایران رفت و ... این‌ها همه در زمان اوباما صورت گرفت، دیگران هم فکر کردند ایران خواهان جنگ است و از ایران کوچ کردند، اف‌ای‌تی‌اف را هم نپذیرفتیم تا شدت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، دوجانبه شود یعنی تحریم آمریکا به کشورهای دیگر نیز تحمیل شد و نبودن اف‌ای‌تی‌اف نیز یک اجازه حقوقی و قانونی به آن‌ها داد و ارتباطات قطع شد و آقای ترامپ فقط شدت عمل نشان داد و فریادهای خود را بلندتر و تحریم‌ها را تشدید کرد.»

بایدن حتما رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و به برجام برمی‌گردد

مجلسی با بیان اینکه اتفاقا اشتباه ترامپ خروج از برجام بود، گفت: «همه تحریم‌های کنونی در برجام بود و نیاز به خروج او هم نبود. ایران شانس آورد که ترامپ از برجام خارج شد؛ به همین مناسبت وقتی ترامپ به مکانیسم ماشه استناد کرد جوابی که شنید این بود که شما از برجام خارج شده‌اید و دیگر هم در قبال آن حقی ندارید. اما 99 درصد مطمئنم که آقای بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد و به برجام برخواهد گشت. ولی این به آمریکایی‌ها ربط دارد، موقعیت آمریکا را مجددا در جهان بالا خواهد برد، رابطه این کشور را با کشورهای اروپایی و چین و غیره تقویت خواهد کرد ولی برای ایران بستگی به این دارد که آیا ایران بخواهد از زیر بار این زیان‌ها خارج شود؟.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار