پانا در روز جهانی عصای سفید گزارش می دهد؛

زندگی عادی حق مسلم نابینایان است

تبریز(پانا) - مشکلات ابتدایی افراد نابینا؛همچنان دغدغه اصلی زندگیشان است.

کد مطلب: ۱۱۳۱۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
زندگی عادی حق مسلم نابینایان است

نابینایان و یا افراد کم بینا که از مشکل آنها تحت عنوان اختلال بینایی یاد می شود، در زندگی خود با چالشهایی در زمینه های متفاوت تحصیلی، شغلی و روابط روبرو هستند که گاه مانع از رشد و پیشرفت آنها می شوند.

رئیس آموزش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی می گوید: ویژگیهای عمومی نظیر عمر کوتاهتر، محدودیتهای شغلی، تحصیلی، فقر اقتصادی و عدم مناسب سازی امکانات در جامعه از مشکلاتی است که این افراد در طول زندگی با آن روبرو هستند.

وی اختلال یادگیری و بیماریهای عصبی رشدی را از دیگر اختلالات برمی شمرد و ادامه می دهد: این اختلالات می توانند زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار دهند. ریشه یابی مشکلات و آگاهی از نحوه مقابله با آنها در بهبود کیفیت زندگی نابینایان نقش مؤثری دارد.

روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه اغلب و گاه ۲۴ مهر ماه جهت بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید به روز جهانی عصای سفید نام گرفته شده است.

"عصای سفید"یک سمبل بین المللی است که طی رعایت و تدوین حقوق نابینایان به دولتها و کشورها و مؤسسات نابینایی جهان توصیه شده است.

مریم خوشبخت آموزش و پرورش را یکی از نهادهای موظف در زمینه تحصیل افراد نابینا معرفی می کند و می افزاید: بدین منظور اداره آموزش و پرورش استثنایی در استانها مسوولیت این کار خطیر را برعهده دارند. در استان آذربایجان شرقی هم اکنون ۳۲۴ دانش آموز در مدارس استثنایی به صورت خاص و در مدارس عادی به صورت تلفیقی در حال تحصیل هستند.

وی خاطر نشان می کند: در زمینه آموزش این عزیزان گر چه آذربایجان شرقی جزو قطبهای بسیار فعال و قوی کشور بوده و در حال حاضر از ۵ استان هم جوار نیز دانش آموز می پذیرد، اما همچنان در تامین اقلام آموزشی ویژه نابینایان از جمله ماشین پرکینز ، نوت تیکر و .... به دلیل هزینه های بالا دارای مشکل است، اما با وجود مشکلات بسیاری که در راستای تحصیل این عزیزان وجود دارد، اما سالانه تعداد چشمگیری از دانش آموزان نابینا در کنکور سراسری، ارشد و دکترا حائز رتبه های برتر شده و ادامه تحصیل می دهند، امسال هم شاهد چند رتبه زیر هزار در کنکور سراسری توسط آنها بودیم.

خوشبخت می گوید: در رشته های ورزشی و هنری شاهد موفقیتهای بسیار ارزنده این عزیزان هستیم از جمله رتبه های برتر در رشته های موسیقی، تک خوانی، قرائت قرآن، نهج البلاغه و در رشته های ورزشی شطرنج نابینایان، گلبال، شودان، دو میدانی و ..

مشکلات ابتدایی افراد نابینا در ایران همچنان از دغدغه های آنهاست

در وبینار برگزار شده به مناسبت روز جهانی نابینایان، مدیر عامل موسسه فرهنگی نابینایان بصیر با بیان اینکه نابینایان مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی دارند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که اخیرا ایجاد شده و شرایط ویژه کرونایی مشکلات معیشتی نابینایان بیش از قبل شده است و فشار زیادی به آنها وارد می شود.
رفعتی افزود: مهم ترین خواسته های یک فرد نابینا، اشتغال، مناسب سازی شهری و حمل و نقل عمومی رایگان است. از مسئولان و سازمان های مربوطه به امور نابینایان خواستار توجه جدی به مشکلات مردم نابینا هستیم و امیدواریم تغییراتی را ایجاد کنند تا آنها هم به رفاه و آسایش برسند.
مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر خاطر نشان کرد: خواسته نابینایان ایران تفاوتی با سایر کشورها ندارد، اما نابینایان کشورهای پیشرفته با فناوری های نوین خواستار زندگی عادی برای خود هستند در حالیکه در ایران، نابینایان همچنان مشکلاتی از جمله مناسب سازی و ایمن سازی شهری، تجهیزات کمک توان بخشی، اشتغال و معیشت دارند.

ارگان های مختلف دولتی از استخدام افراد نابینا فرار می کنند
رفعتی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی باید حمایت های حقوقی از نابینایان داشته باشد، چرا که در ارگان های مختلف دولتی با اینکه افراد کم بینا و نابینا با وجود مشکلاتشان، از معلولان فرهیخته و تحصیل کرده هستند؛ از استخدام آنها فرار می کنند.

وی ادامه داد: البته این سطح دانشگاهی موجب شده است که مطالبات آنها نسبت به مشکلات شان از اشتغال تا تجهیزات کمکی همواره روند افزایشی داشته باشد.

عدم رعایت قانون حمایت از حقوق معلولان از سوی برخی از دستگاه های دولتی و عمومی
مشاور امور معلولان مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم، عدم رعایت قانون حمایت از حقوق معلولان از سوی برخی از دستگاه های دولتی و عمومی است. برای نمونه طبق قانون، حمل و نقل عمومی باید برای استفاده افراد معلول رایگان شود که متاسفانه با وجود پیگیری های تشکل ها و حتی سازمان بهزیستی از شهردار و شورای شهر استان هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.

ایجاد برنامه ویژه نابینایان در شهر تبریز

تهیه کننده رادیو تلاش نابینایان نیز در گفت و گو با پانا، گفت: یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد نابینا با آن مواجه هستند، استخدام افراد نابینا است که بسیار مشکل است و یک فرد نابینا به راحتی نمی تواند صاحب شغل شود.

وی در ادامه سخنانش افزود: معلولین حق دارند هفته ای حداقل 7 ساعت در رادیو و تلویزیون برنامه داشته باشند که ما از ماه مرداد در حال پیگیری نامه ای هستیم که مضمون بر ایجاد برنامه ویژه نابینایان در شهر تبریز باشد و هنوز هیچ پاسخی از رادیو دریافت نکرده ایم. نکته مهم این است که در همه شهرها به جز تبریز این برنامه ایجاد شده است.

مردم نباید در برخورد با معلولین تعجب کنند

تهیه کننده رادیو تلاش نابینایان،افزود: من از مسئولان خواستارم، به مردم جهت عادی رفتار کردن با افراد معلول آموزشی ارائه دهند. مردم نباید در برخورد با معلولین تعجب کنند و واکنش های عجیبی از خود نشان دهند.

آنیتا سرتیپی ادامه داد: محیط شهر به هیچ وجه برای یک فرد نابینا مناسب نیست و راه ها و پیاده رو های مخصوص مناسب برای نابینایان وجود ندارد. حتی پیش آمده راننده ها به خاطر بی دقتی و رعایت نکردن باعث آسیب دیدن فرد نابینا می شوند.

گوینده ونویسنده رادیو تلاش اظهار کرد: آرزوی من این است که انسانیت ابزار همیشگی و ثابت مردم شود.
آنیتا سرتیپی، حمایت خانواده را راز اصلی موفقیتش دانست و گفت: هرکسی اگر تصمیمی بگیرد و مصمم در اجرای آن باشد، حتما موفق می شود.

وی در آخر از تمام حمایت کنندگان مخصوصاً خانواده خود و موسسه نابینایان بصیر قدردانی کرد.

مناسب نبودن راه های شهر

مادر اسما رنجبری، دانش آموز نابینای پایه پنجم، در مورد مناسب نبودن راه های شهر صحبت کرد و گفت: هنوز فرهنگ به قدری میان مردم پر رنگ نشده است که برای افراد معلول راه های مخصوصی را ایجاد کنند و با دیدن افراد نابینا به آنها خیره نشوند.
وی افزود: برای افراد نابینا باید عصای هوشمندی طرح و ایجاد شود تا کودکان و حتی بزرگترها به راحتی راه بروند و آسیبی در حین راه رفتن به آنها وارد نشود.
وی ادامه داد: جز اینکه هر ماه حقوق ثابتی را برای افراد نابینا پرداخت می کنند، هیچ حمایت حقوقی دیگری از آنها نمی شود.

حمایت پدر و مادر نباشد، فرزند نمی تواند در کارهایش موفق شود

وی در مورد راز موفقیت فرزندش گفت: اسما به راحتی به هر کلاس آموزشی و مدرسه اش می رود و مسئله مهم این است که من از هر لحاظ از اسما حمایت می کنم و در همه جا با او حضور می یابم. حمایت پدر و مادر نباشد، فرزند نمی تواند در کارهایش موفق شود.

تجهیزات و امکانات لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزان وجود ندارد
روشندل مهدی پوربخش 19 ساله، دانشجوی رشته موسیقی از نامناسب بودن راه ها و رایگان نبودن حمل و نقل عمومی سخن گفت و ادامه داد: تجهیزات و امکانات لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزان وجود ندارد و این مهم ترین مشکل دانش آموزان کم بینا و نابینا است.

باید خودمان را به دیگران ثابت کنیم

پوربخش افزود: راز موفقیت افراد معلول تصمیم گرفتن برای پیشرفت و موفقیت است. دغدغه مشترک ما معلولین این است که باید خودمان را به دیگران ثابت کنیم و نشان دهیم که ماهم می توانیم موفق شویم، اما چون محدودیت وجود دارد و ذهن ها محدود است، این باور را قبول نمی کنند که اگر افراد معلول هم برای کاری تلاش کنند موفق می شوند.

در پایان می توان گفت: نابینایی باعث محدودیتهایی برای انسانهاست اما قطعا با کمک به نابینایان و ایجاد فرصتهای لازم، همچنین مناسب سازیهایی که از طریق دولت باید انجام بگیرد از محرومیتها جلوگیری شده و زمینه پیشرفت این عزیزان فراهم می شود.

خبرنگار: پیناررحیمی، الهام بالا بیگ زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار