آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از پایان کار نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی تا صرف‌نظرکردن آموزش و پرورش از یک شکایت قضایی

تهران (پانا) – اعلام نحوه برگزاری امتحانات در سال تحصیلی جاری، محکومیت مدیر یک کانال تلگرامی منتقد و اقدام آموزش و پرورش در پس‌گرفتن شکایت و توضیحات معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ثبت نام در پیش‌دبستانی مجازی از خبرهای مهم حوزه تعلیم و تربیت در هفته اخیر بودند.

کد مطلب: ۱۱۳۰۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
از پایان کار نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی تا صرف‌نظرکردن آموزش و پرورش از یک شکایت قضایی

یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر به پایان رسیدن نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی بود که مراسم اختتامیه با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. طبق سنت همه مجالس دانش‌آموزی پایان کار این دوره نیز همراه با تصویب سند مجلس دانش‌آموزی بود که مجلس نهم سند خود را به موضوع سلامت روان دانش‌آموزان در مدرسه اختصاص داد. مجلس دانش‌آموزی تمرینی برای قانون‌گرایی و دموکراسی در سطح مدارس است و نمایندگان این مجلس که منتخب دانش‌آموزان سراسر کشور هستند طی یک دوره دوساله به عنوان حلقه اتصال جامعه دانش‌آموزی با مدیران ستادی دستگاه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند.

با تداوم تعطیلی مدارس طی چند هفته اخیر، موضوع امتحانات مدارس و نحوه برگزاری آن بار دیگر سوژه پرسش اهالی رسانه از وزیر آموزش و پرورش شد. حاجی‌میرزایی اعلام کرد که اصل بر امتحان حضوری است مگر اینکه ملاحظات بهداشتی اجازه برگزاری امتحانات را به شیوه حضوری ندهد که در این صورت امتحانات به شیوه غیرحضوری و بر بستر شبکه شاد انجام خواهد شد.

یکی دیگر از اخبار این هفته موضوع صدور رای مرجع قضایی در پرونده شکایت وزارت آموزش و پرورش از مدیر یک کانال تلگرامی بود. این هفته وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای از حق خود در مجازات محکوم علیه گذشت کرد. حاجی میرزایی در توئیت خود به همین مناسبت نوشت: «ترجیح می دهم اثبات حقانیت و عملکرد وزارتخانه و اصلاح رفتارهای نادرست برخی در همان فضای مدنی و رسانه‌ای محقق شود.»

ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح مهارت‌آموزی دوره اول متوسطه، راه اندازی اولین مدرسه مجازی شعر و داستان، واریزشدن کمک سرانه ابلاغی در اسرع وقت به حساب مدارس، آخرین جزئیات از نحوه برگزاری امتحانات در سال تحصیلی جاری، دستورالعمل اجرایی بیمه حوادث و مازاد درمان دانش آموزان و کارکنان مدارس و اعلام جزئیات ثبت‌نام در «پیش دبستانی مجازی» از مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته اخیر هستند که جزئیات بیشتری از این خبرها را در ادامه می‌خوانید:

اولین مدرسه مجازی شعر و داستان راه اندازی شد

این هفته طی مراسمی با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رسول عمادی مشاور وزیر اولین مدرسه مجازی شعر و داستان راه اندازی شد.

کاظمی درباره عملکرد این مدرسه مجازی گفت: از برجسته ترین اساتید کشوری در این مدرسه به کار گرفته می‌شود و دانش‌آموزان تمام استان‌ها می‌توانند در این مدرسه شرکت کنند. این مدرسه یک کانال و گروه نیست یک فعالیت نظام‌مند و ساختارمند برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در عرصه شعر و داستان است.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح مهارت‌آموزی دوره اول متوسطه

وزارت آموزش‌وپرورش، دستورالعمل اجرایی طرح مهارت‌آموزی دوره اول متوسطه را جهت اجر به استان‌ها ابلاغ کرد.

در راستای اجرای فعالیت‌های مدیریت و راهبری طرح مهارت‌آموزی دانش آموزان دوره اول متوسطه بر مبنای حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری و فرهنگ و هنر و فعالیت تربیت مربی مهارتی در دوره اول متوسطه ذیل برنامه 19 طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کارآفرینی و مهارت‌آموزی مبتنی بر برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری " از زیر نظام برنامه درسی برنامه ابلاغی سال 99 و همچنین زمینه‌سازی جهت تحقق سند تحول بنیادین و عملیاتی کردن بسته تحول‌آفرین" هر دانش‌آموز یک مهارت"ویژه دوره اول متوسطه، دستورالعمل اجرایی طرح مهارت‌آموزی دوره اول متوسطه جهت اجرا به استان‌ها ارسال شد.

کسب حداقل یک مهارت توسط دانش‌آموز تا پایان دوره تحصیلی، آموزش همه دانش آموزان پایه هفتم، آموزش 100 درصدی دبیران مجری آموزش‌های مهارتی و تجهیز کامل مراکز مهارتی نیز ازجمله اهداف کمی این دستورالعمل است.

کمک سرانه ابلاغی در اسرع وقت به حساب مدارس واریز شود

علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به ادارات کل استان‌ها از ابلاغ کمک سرانه از محل اعتبارات فصل پنجم به استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار جهت رفع نیاز و مشکلات مدارس است لذا ضروری است در اسرع وقت به حساب مدارس واریز شود.

وزارت آموزش و پرورش از شکایت خود علیه مدیر یکی از کانال‌های تلگرامی صرف نظر کرد

وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای درباره صدور رای دادگاه یکی از کانال‌های پیام رسان‌های خارجی، از حق خود در مجازات محکوم علیه صرف نظر کرد و شکایت را پس گرفت.

در متن اطلاعیه آمده است: «وزارت آموزش و پرورش ضمن اعتقاد به ضرورت برخورداری جامعه از رسانه‌های پاک و صادق و حمایت از جریان روشنگری رسانه‌ای در پرتو نقد منصفانه به اطلاع می‌رساند، با توجه به تحقق هدف خود مبنی بر اثبات روند ناصواب، غیر حرفه‌ای و مخرّب کانال مذکور، از حق قانونی خود گذشت می‌نماید و امیدوار است ازاین پس ضمن حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن رسالت و اخلاق حرفه‌ای در مسیری گام بردارند که به ارتقای نظام تعلیم و تربیت منتهی شود.»

محسن حاجی میرزایی در تازه ترین پیام توئیتری خود نوشت: «از مدیران وزارتخانه خواستم هرچه سریع‌تر شکایت از مدیر یک کانال خبری راکه در دادگاه محکوم شده است پس بگیرند. مجازات قضائی هیچگاه مد نظر نبوده و نخواهد بود. ترجیح می دهم اثبات حقانیت و عملکرد وزارتخانه و اصلاح رفتارهای نادرست برخی در همان فضای مدنی و رسانه‌ای محقق شود.»

نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی بعدازظهر 22 مهرماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، به صورت غیرحضوری (ویدئو کنفرانس) برگزار شد.

در این نشست برخی از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی نطق های خود را پیرامون مسائل تعلیم و تربیت انجام داده، روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کارگروه گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب، گزارش کار دو ساله خود را ارائه کردند و در نهایت سند مجلس نهم به شور و مشورت گذاشته شد و به تصویب نهایی رسید.

نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی با تدوین سند «مدرسه و سلامت روان دانش آموز» به کار خود پایان داد. در این بیانیه آمده است: «مجلس نهم دانش آموزی در این بیانیه ضمن تقدیر و سپاس گزاری از دانش آموزان ایران، فعالین تشکل های دانش آموزی، مسئولینی که گوش شان برای شنیدن دغدغه های دانش آموزی باز ودست مساعدت شان همراه آنها و همه افرادی که این مجلس را در این مسیر همراهی کردند، اظهارامیدواری کرده است که نگاه متولیان امر، به فعالیت های دانش آموزی، فراتر از وسیله ای برای برچسب "دانش آموز محوری" شان باشد. دانش آموز صرفا مخاطب نظام آموزشی نیست؛ بلکه می تواند کنشگر و اثرگذار باشد.»

شورای عالی مامور رسیدگی به پیشنهاد مجلس دانش آموزی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت پایان کار نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی در حالی برگزار شد که سند ارزشمند «مدرسه و سلامت روان دانش آموز» را به عنوان دستاوردی ارزشمند به نظام آموزش و پرورش عرضه کرد.

‏وی افزود: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش را مامور رسیدگی به پیشنهاد جامعه دانش آموزی کشور کردم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مجلس دانش آموزی تشریفاتی نیست.

آخرین جزئیات از نحوه برگزاری امتحانات: اولویت با شیوه حضوری است

محسن حاجی میرزایی در حاشیه اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی در جمع خبرنگاران به برگزاری امتحانات دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: ما برای همه وضعیت‌ها خودمان را آماده کرده‌ایم و اگر امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری باشد آن را برگزار می‌کنیم اما اگر ملاحظات بهداشتی اجازه برگزاری امتحانات را به شیوه حضوری ندهد امکان برگزاری به شیوه غیرحضوری فراهم است. همچنین برای برگزاری امتحانات به شیوه غیر حضوری بستر شاد را داریم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه اصل بر این است تمام امتحانات حضوری باشد مگر اینکه ملاحظاتی اعلام شود و اجازه برگزاری امتحانات به شیوه حضوری نباشد افزود: امسال کنکور برگزار شد و ارزیابی وزارت بهداشت نشان داد مشکلی پیش نیامده است هر زمان که امتحانات برگزار شد اولویت با شیوه حضوری است اما اگر اجازه نداشته باشیم به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. همچنین مرکز سنجش آموزش و پرورش تدابیر لازم را برای تمام پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی پیش بینی کرده است.

همه دانش‌آموزان بیمه حوادث می‌شوند

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی بیمه حوادث و مازاد درمان دانش آموزان و کارکنان مدارس را به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

تفاهم‌نامه بیمه حوادث و درمان مازاد دانش آموزان و کارکنان مدارس دولتی و غیردولتی آموزش‌وپرورش که با بیمه معلم منعقدشده است برای اجرایی شدن به استان‌ها ارسال تا ادارات کل آموزش‌وپرورش نسبت به انعقاد قرارداد با شعب بیمه‌گر اقدام نمایند.

حق بیمه حوادث و درمان دانش‌آموزی با نرخ حق بیمه 59،420 ریال برای هر نفر در سال تحصیلی 140-1399 است و برای بهره‌مندی تمامی بیمه‌شدگان از مزایای این پوشش بیمه‌ای، با همکاری شرکت بیمه‌گر برای هر یک از افراد بیمه‌شده، کارت بیمه الکترونیکی صادر و از طریق سامانه در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

چگونه فرزند خود را در «پیش دبستانی مجازی» ثبت نام کنید

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره جزئیات اجرای طرح پیش‌دبستانی مجازی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بسیاری از خانواده ها به دلیل نگرانی از حضور نوآموزان اقدام به ثبت نام نکرده بودند و به همین علت امسال آمار ثبت نام پیش دبستانی ها کاهش یافته بود. از طرفی این دوره بسیار مهم است و بچه ها باید آمادگی های لازم را برای ورود به دوره دبستان به دست بیاورند بررسی هایی را انجام دادیم و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی درباره نحوه ثبت نام در این دوره ها گفت: پایگاه های ثبت نام توسط امور اداری استان ها و مناطق مشخص شده که خانواده ها کجا ثبت نام کنند. این آموزش ها رایگان است. ثبت نام از ۱۹ مهر آغاز شده است و تا دو هفته دیگر ادامه دارد.

به گفته این معاون وزیر، پیش دبستانی مجازی با استفاده از ظرفیت مناطق و سرگروه های آموزشی و همچنین ظرفیت شبکه شاد و صدا و سیمای استانی خدمات خود را ارائه خواهد کرد. این برنامه ها بر اساس چارچوب برنامه درسی پیش دبستان است و با هدایت و نظارت معاونان آموزش ابتدایی در استان ها و کارشناسان پیش دبستانی و از طریق بسته های آموزشی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. پیش بینی شده که پایش های لازم نیز برای کسب آمادگی ها انجام شود.

وی ادامه داد: این ثبت نام در طرح پیش دبستانی مجازی مخصوص آنهاست که در سامانه سناد ثبت نام نکرده اند.

حکیم زاده درباره نحوه و مهلت ثبت نام نیز گفت: پایگاه های ثبت نام توسط امور اداری استان ها و مناطق مشخص شده که کجا ثبت نام کنند. این آموزش ها رایگان است. ثبت نام از ۱۹ مهر آغاز شده است و تا دو هفته دیگر ادامه دارد. با توجه به اینکه برنامه پایگاه های سنجش را هماهنگ کردیم، ممکن است مدتی طول بکشد.

انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس ۸ آبان برگزار می‌شود

علیرضا کاظمی با اشاره به متفاوت بودن فعالیت‌ها در سال جاری نسبت به سنوات قبل، اظهار داشت: بیست و سومین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس سراسر کشور روز سه‌شنبه ۸ آبان ماه به‌صورت الکترونیکی و هم زمان در بستر مجازی برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی بر اهتمام و برنامه‌ریزی استان‌ها تأکید کرد و افزود: فایل آموزشی نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات متعاقباً از طریق سایت معاونت پرورشی و فرهنگی و کانال‌های ارتباطی شبکه شاد اطلاع‌رسانی می‌شود.

هدف اصلی از فلسفه شوراهای دانش آموزی در نظام تعلیم و تربیت در واقع آشنا کردن دانش آموزان با تربیت اجتماعی و سیاسی از پشت میز کلاس های درس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار