حجت اشرف زاده عنوان کرد: تجربه تبدیل اشعار حافظ به قطعات موسیقی

تهران (پانا) - حجت اشرف زاده، خواننده از تجربه خواندن اشعار حافظ و تبدیل کردن آن ها به قطعات موسیقی و همین طور تفاوت این اشعار با شعرهای امروزی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۰۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
حجت اشرف زاده عنوان کرد: تجربه تبدیل اشعار حافظ به قطعات موسیقی

به گزارش ایسنا، اشرف زاده در گفت و گو با استودیو هشت رادیو نمایش در ادامه مطلب بالا اظهار کرد: اگر شکل استاندارد و کهن غزل را بررسی کنیم، سعدی و حافظ طلایه داران این فرم از غزل های عاشقانه هستند؛ غزل هایی که هر کسی به فراخور حال خودش برداشت درونی، ذاتی و احساسی از آن می کند و این غزل ها از عشق زمینی گرفته تا آسمانی را در برمی گیرد.

او گفت: ما ایرانیان از گذشته در همه حالات با حافظ انس داریم، چه بر سر سفره های هفت سین در کنار قرآن و چه در نشست های زمستانی خانواده ها، حافظ وجود داشته و این کلام بر دل مردم ماندگار شده است.

اشرف زاده در ادامه درباره تبدیل اشعار حافظ به موسیقی نیز گفت: موسیقی وقتی سوار بر کلامی به این استواری می شود، طبیعتا یک دریچه جدید از خیال، همراه با صدای یک خواننده و آهنگسازی و نوازندگی به روی شنوندگان باز می شود.

او خاطرنشان کرد: در واقع چفت و بستی که موسیقی و شعر در کنار هم می توانند داشته باشند، دریچه خیال انگیز عاشقانه ای را برای همگان باز می کند که بارها و بارها با اشک و لبخند، حال متفاوتی را در لحظه هایمان تجربه کردیم و در نتیجه پوست و استخوان ما با کلام حافظ عجین شده است.

به گفته وی با توجه به این صحبت ها، داشتن چند اثر در این زمینه برایش باعث افتخار است.

اشرف زاده درباره آثار تولید شده با اشعار حافظ با سبک و سیاقی جدید برای جلب توجه نسل جوان و آشنایی این نسل با اشعار حافظ گفت: اصولا هنر به ذات دارای چهارچوب بسته و متعصبانه ای نیست، اما باید کار با شناخت انجام شود تا به محتوا و جان کلام آسیبی وارد نشود که خوشبختانه در این زمینه تمام افرادی که در حال کار هستند، این کار را به زیبایی و درست و بجا انجام می دهند.

او ادامه داد: مطمئنم علیرغم همه بدبینی هایی که خیلی ها به نسل جدید در مورد فاصله گرفتنشان از شعر خوب یا موسیقی خوب، دارند، برعکس نسل جدید بسیار امیدوار و بسیار خوش بین هستند و نمونه های درخشنده ای در آثار این نسل به چشم می خورد و از این بابت بسیار خوشحالم که این ادبیات و این موسیقی خوب راه خودش را بین نسل جدید پیدا کرده است.

اشرف زاده درباره جایگاه شعر در زندگی هم گفت که به واسطه شاگردی اش در ابتدا در خدمت استاد پرویز مشکاتیان و استاد لطفی، راه و روش انتخاب شعر برای زندگی روزمره و لحظات پیروزی، شکست، اشک ها و لبخندها و همینطور لحظات عاشقانه را آموخته است.

او یادآور شد: زبان و ادبیات ما به حدی شیرین و قشنگ است که انسان ها برای صحبت با یکدیگر حتی در ضرب المثل ها و همینطور مراودات اجتماعی شان گاهی از تک بیت ها و تک مصرع هایی استفاده می کنند که خودش مثل یک کتاب، حرف دارد و این دلبرانگی در جامعه ما به نسل جدید و همینطور به نسل های بعد به شکل مدرن خودش انتقال پیدا می کند و در نتیجه طبیعتا برای خودش که از کودکی با شعر آشنا بوده و شاگرد اساتید بزرگی بوده شعر در زندگیش جایگاه ویژه ای دارد.

اشرف زاده همچنین در مورد آثار در دست تولیدش هم افزود که در حال آماده کردن آلبومی است که در مرحله گذراندن مراحل اخذ مجوز وزارت ارشاد است و امیدوار است که با کم شدن اثر بیماری کرونا بر جامعه و سلامتی هموطنان عزیز و دوستداران گرانقدرش، بتواند در فرصتی بسیار نزدیک این آلبوم را منتشر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار