تشریح اقدامات آموزشی برای اجرای طرح «کاپ»

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعى و فرهنگى سازمان مدیریت پسماند مهم‌ترین اقدامات درباره انتقال و آموزش اطلاعات برای اجرای طرح کاپ را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تشریح اقدامات آموزشی برای اجرای طرح «کاپ»

نرگس رجایی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به اینکه برای انتقال و آموزش اطلاعات مورد نظر به‌ویژه برای اجرایی شدن طرح کاپ مهمترین اقداماتی که برنامه ریزی شده است، گفت: با توجه به تجربیات موفق سایر شهرها و کشورهای جهان در حوزه آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند نیز همزمان با اجرایی شدن طرح کاهش پسماندها (کاپ) نسبت به انجام برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی متناسب با پروژه های اجرایی طرح مورد نظر اقدام کرد که بر همین اساس و با در نظر گرفتن خروجی‌های مورد انتظار طرح کاپ و انجام نظرسنجی از شهروندان تهرانی به عنوان گروه‌های مخاطب، محورهای اصلی آموزش و اطلاع رسانی طرح کاپ تعیین شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند افزود: تقسیم بندی گروه‌های مخاطب مختلف در شهر تهران بر اساس تجربیات پیشین و نظر خبرگان سازمانی، تهیه و تولید محتوا با توجه به خروجی های مورد انتظار طرح کاپ و گروه‌های مخاطب پیش رو، همکاری و همفکری با نهاد های اجرایی طرح کاپ در سازمان پیرامون شناسایی بهتر طرح و تولید محتوایی متناسب با پروژه‌های مورد نظر، بهره گیری از اتاق فکر و دعوت از خبرگان حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری، سینما، محیط زیست و ... با رویکرد افزایش اثربخشی خروجی های آموزشی و اطلاع رسانی طرح کاپ، بررسی بازخورد گروه های مخاطب پیرامون موارد اطلاع رسانی شده در سطح شهر تهران و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به روز رسانی محتوای آموزشی و اطلاع رسانی مدیریت پسماندها بر اساس پیشرفت پروژه های اجرایی طرح کاپ در سطح شهر تهران و توجه ویژه به نوآوری در محتوا، طراحی‌ها، شخصیت پردازی و نوع خروجی های آموزشی و اطلاع رسانی پروژه های طرح کاپ از جمله محورهای آموزش این طرح است.

وی درباره طراحی شخصیت کارتونی (مس کارت) در طرح کاپ افزود: طراحی شخصیت مس کات را می توان نتیجه برگزاری چندین جلسه تخصصی فیمابین تیم طراحی و نمایندگان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان و بازدید میدانی تیم طراحی از فرایند مدیریت پسماند شهر تهران و مطالعه گزارش ها و اطلاعات ارایه شده از سوی نمایندگان معاونت توسط تیم طراحی در نظر گرفت. بر این اساس و با توجه به تجربیات موفق و ناموفق پیشین در شهرداری تهران و همچنین خروجی های مورد انتظار طرح کاپ تلاش گردیده تا در طراحی شخصیت مورد نظر به فاکتورهای همچون محیط زیست، کاهش پسماندها، بازیافت، توسعه پایدار، بدیع و جدید بودن، رنگ بندی متناسب با لوگوی طرح کاپ و جذی مخاطب (به ویژه قشر کودک و نوجوان) توجه ویژه ای شود.

رجایی در پاسخ به اینکه برای جذاب بودن شخصیت کارتونی طرح کاپ به چه چیزهایی توجه شده است، گفت: هر چند که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان تلاش نمود تا ضمن برگزاری جلسات همفکری پیوسته با تیم طراحی، نظرات و پیثشنهادات خود را پیرامون طراحی هر چه جذاب تر شخصیت مورد نظر با تیم طراحی در میان گذارد ولی با این وجود و با توجه به تخصصی بودن موضوع طراحی و شخصیت پردازی، در نهایت چندین شخصیت طراحی و در نهایت جذاب ترین و متناسب ترین شخصیت بر اساس نظر کارگروه تخصصی موجود صورت پذیرفت. شایان ذکر است که توجه ویژه به رنگ بندی، وجود نمادهای مرتبط با محیط زیست و چهره گیرا و تاثیرگذار از جمله شاخص های مد نظر در جذب مخاطب هر چه بیشتر شخصیت مس کات بوده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند گفت: هر چند که تمرکز اصلی شخصیت مس کات طرح کاپ تا حدی زیادی بر گروه مخاطب کودک و نوجوان بنا نهاده شده است ولی با این وجود و با در نظر گرفتن تجربیات پیشین، معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان در نظر دارد با بهره گیری از توان و تخصصی تیم نوسینده ای مجرب نسبت به تولید مجموعه ای 100 قسمتی انیمیشنی با حضور شخصیت مس کات طرح کاپ اقدام نماید. لذا بر این اساس تلاش می‌شود با توجه به تجربیات انیمیشنی موفق پیشین، با خلق شخصیت های جذاب و تاثیرگذار نسبت به جذب هر چه بیشتر گروه های بزرگسال نیز اقدام شود.

وی گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان از زمان آغاز به کار طرح کاپ برای دستیابی به این مهم از روش ها و خروجی های متفاوتی بهره برده است که از آنجمله می توان به موشن ها، نقاشی های متحرک، پوستر ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و همکاری با خبرگزاری ها، استفاده از ربات های اطلاع رسانی، فیلم های کوتاه، اقلام تبلیغاتی و آموزشی، برگزاری رویدادهای آموزشی و اطلاع رسانی، نظرسنجی از شهروندان و ... اشاره کرد. شایان ذکر است این معاونت فعالیت آموزشی و اطلاع رسانی خود را به موارد نامبرده محدود نکرده و بر اساس خروجی های ناشی از تشکیل اتاق فکر نسبت به استفاده از روش های جدید و تولید محتوای اثربخش تر اقدام می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار