نگران تاب آوری بیمارستان ها در آینده هستیم

اهواز (پانا) - رییس مرکز بهداشت خوزستان با نگرانی از میزان تاب آوری بیمارستان ها در آینده عنوان کرد درصد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا علائم ندارند و شناسایی نمی شوند در نتیجه بیماری را در جامعه منتقل می کنند.

کد مطلب: ۱۱۳۰۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نگران تاب آوری بیمارستان ها در آینده هستیم

سیدمحمد علوی شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری سیمای خوزستان با موضوع پیشروی کرونا در استان بیان کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا علائم ندارند و شناسایی نمی شوند در نتیجه بیماری را در جامعه منتقل می کنند. در تئوری گذشته اعلام شد یک فرد مبتلا به کرونا در طول یک ماه می تواند ۴۵۰ نفر را آلوده کند که اکنون باتوجه به تغییر رفتار و افزایش سرایت پذیری ویروس این میزان بیشتر شده است.

او با اشاره به افزایش میزان ابتلاهای خانوادگی ادامه داد: اگر در گذشته کرونا بیشتر افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای را درگیر می کرد اکنون جوانان نیز مبتلا می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار کرد: زمانی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در خوزستان ۸۰ درصد بود اما اکنون این رقم به ۵۰ درصد و بعضا به کمتر از ۵۰ درصد نیز رسیده است.

علوی در خصوص وضعیت بیمارستان ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیمارستان های رازی، سینا، بخشی از بیمارستان گلستان، فاطمه الزهرا، امیرالمومنین و بیمارستان ارتش در چرخه کرونا قرار دارند و فعلا این بیمارستان ها جوابگوی تعداد بیماران هستند اما ما نگران آینده هستیم که بیمارستان های ما تاب آوری پذیرش بیماران را نداشته باشند.

گوش شنوایی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیست

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه برخی ادارات و اماکن مقابله با کرونا را مساله ی مهم خود نمی دانند، بیان کرد: همکاران ما شبانه روز بر نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظارت می کنند، اما گوش شنوایی نیست و برخی مدیران ادارات رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در حوزه استحفاظی خود رعایت نمی کنند که ما آن ها را معرفی کردیم.

پروتکل های بهداشتی که روی کاغذ ماند و اجرایی نشد

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: برخی پروتکل های بهداشتی روی کاغذ ماند و اجرایی نشد به این دلیل که الزامات آن ها فراهم نشدند. به طور مثال اگر کارگری مبتلا به کرونا شود باید دو هفته در قرنطینه باشد، اما وقتی هزینه های زندگی او تامین نشود مجبور است از خانه خارج شود.

علوی با تاکید بر اینکه در هیچ قسمتی از فرودگاه ها شیوه نامه های بهداشتی رعایت نمی شود، ادامه داد: در شرایط کرونایی باید تنها ۶۰ درصد از ظرفیت صندلی های هواپیما به فروش برود که این امر صورت نمی گیرد و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود که در ستاد ملی و استانی کرونا به این موضوع انتقاد شد.

مردم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا عجله نکنند

این پزشک متخصص بیماریهای عفونی در رابطه با واکسن آنفلوآنزا گفت: ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا نیاز کشور است یعنی ۲۰ درصد مردم باید مورد واکسیناسیون قرار گیرند اما در شرایط تحریم ها مقدار واکسن وارد شده به کشور برای مصرف افراد واجد شرایط از جمله پرسنل بهداشت و درمان، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه ای است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مدت یک هفته است که این واکسن در بیمارستان ها، شهرستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت استان توزیع شده است، اما به دلیل جلوگیری از تجمع، به افراد واجد شرایط اعلام شده تا به نوبت جهت تزریق واکسن آنفلوآنزا مراجعه کنند. برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هنوز دیر نشده و مردم برای این کار عجله نکنند.

در اولین بارش پاییزی از خانه خارج نشوید

علوی در پایان بیان کرد: بیمارستان های ما آماده پذیرش افرادی که پس از اولین بارش های پاییزی دچار مشکلات تنفسی می شوند، هستند، اما توصیه می کنیم مردم سعی کنند دچار حالتی نشوند که به بیمارستان مراجعه کنند و افرادی که سابقه مشکلات تنفسی دارند در اولین باران پاییزی از خانه خارج نشوند و اگر دارویی دارند از چند روز قبل مصرف کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار