در گفت‌وگو با پانا

مهین جواهریان: باید به کودکانمان جهت بدهیم تا به فرهنگ ملی خود ببالند

تهران (پانا) -منتور المپیاد فیلمسازی سی‌وسومین جشنواره فیلم‌ کودک‌ونوجوان می‌گوید بهترین راه برای برقراری ارتباط دوباره بین بچه‌های ایرانی و سینمای کودک همکاری آموزش‌و‌پرورش با سینمای کودک و نوجوان است.

کد مطلب: ۱۱۳۰۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مهین جواهریان: باید به کودکانمان جهت بدهیم تا به فرهنگ ملی خود ببالند

مهین جواهریان کارگردان، تهیه کننده، مدرس و مؤلف فیلم انیمیشن در گفت‌وگو با پانا درباره عواملی که باعث می‌شوند تا از فیلم کودک استقبال بیشتری شود گفت: «اولین راهی که باعث می‌شود از فیلم‌های کودک استقبال بیشتری شود حمایت آموزش‌وپرورش از سینمای کودک است. سینمای کودک ما ضعیف شده است و فعال نیست، تعداد فیلم‌هایی که در طول سال ساخته می‌شوند زیاد نیستند و همان تعداد هم ممکن است به اندازه کافی برای کودکان ما جذاب نباشند.»

منتور بخش المپیاد فیلمسازی سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: «آموزش‌وپرورش مسئول است تا از تمام فیلم‌های کودک استقبال کند و تمام دانش‌آموزان را در سطح کشور یک روز برای تماشای فیلم‌ها به سینما ببرند. چه اشکالی دارد که تمام بچه‌های ایران فیلم‌های کودکی که در ایران ساخته می‌شوند را ببینند.»

باید به کودکانمان جهت بدهیم تا به فرهنگ ملی خود ببالند

وی ادامه داد: «اگر کودکان ایرانی فیلم‌های کشور خودشان را نبینند قطعا جذب فیلم‌های خارجی می‌شوند و از طریق دیدن فیلم‌هایی که با فرهنگ کشور خودشان همخوانی ندارد با فرهنگ کشورهای دیگر آشنا می‌شوند. باید به کودکانمان جهت بدهیم تا به مرور به فرهنگ ملی خود ببالند.»

جواهریان می‌گوید بهترین راه برای برقراری ارتباط دوباره بین بچه‌های ایرانی و سینمای کودک همکاری آموزش‌و‌پرورش با سینمای کودک و نوجوان است.

آموزش در فیلم‌های کودک باید پنهان باشد

این کارگردان با اشاره به جایگاه فانتزی در فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: «در هر فیلمی که مخصوص کودکان ساخته می‌شود بخشی برای آموزش نهفته است یعنی اگر کارگردان قصد آموزش دارد و سعی می‌کند آن را در فیلم به بچه القا کند باید به‌صورت پنهانی این کار را انجام دهد. قطعا آموزش مستقیم به کودک بی اثر خواهد بود، فانتزی به آموزش کمک می‌کند، فانتزی زبانی موثر است که اگر برای گفتن هر بیان و مقصودی از آن استفاده کنیم موفق‌تر خواهیم بود.»

وی همچنین درباره روش‌های کار با کودکان در بخش المپیاد فیلمسازی جشنواره کودک و نوجوان تصریح کرد: «درحال حاضر نمی‌توان گفت با چه روش‌هایی منتورینگ جشنواره کودک را انجام خواهم داد، باید با کار بچه‌ها و روحیه‌شان آشنا شوم سپس تصمیم بگیرم که چه روشی مفید است.»

این کارگردان خاطر نشان کرد: «اکنون هیچ شناختی از بچه‌ها و طرز فکرشان ندارم به همین دلیل چیز بخصوصی در ذهنم ندارم، این بچه‌ها قرار است فیلمنامه‌ای را قوام بیاورند و کامل کنند اما برای رسیدن به این درجه باید به‌صورت غیرمستقیم آموزش ببینند.فکر می‌کنم اکثر بچه‌ها از شهرستان‌ها شرکت کرده‌اند، حتی هنوز نمی‌دانیم بچه‌ها از کدام شهرستان‌ها حضور دارند. برخی از شهرستان‌ها محرومند و سطح اطلاعات و شناخت بچه‌ها ممکن است پایین باشد و مجبور شویم روش‌های جدیدی در پیش بگیریم.»

پایان هر دوره از جشنواره کودک ونوجوان آغازی دوباره است

جواهریان با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: «اگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان نبود درحال حاضر چیزی به نام سینمای کودک نداشتیم، توصیه من به دست‌اندکاران این جشنواره این است که پایان جشنواره را شروعی دوباره در نظر بگیرند، جلسات همفکری و استفاده از خرد جمعی باید صورت بگیرد و به کارگردانان فیلم‌های زنده و انیمیشن و عروسکی منعکس شود تا کمبود‌ها مشخص شوند و تمرکز فیلمسازان روی این موارد باشد، این کار باعث نتیجه بسیار خوبی می‌شود و جشنواره سال‌ بعد بدون هیچ‌گونه کمبودی رشد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار