برگزاری کارگاه آموزشی کشت گیاهان دارویی دردهستان بلهرات نیشابور

نیشابور (پانا)- به همت بسیج سازندگی نیشابور و قرارگاه جهادی یاران خراسانی رضوان وسازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، اولین دوره کارگاه آموزشی گیاهان دارویی با شرکت 40 نفر از بهره برداران، زنان وجوانان علاقمند به گیاهان دارویی در حسینیه روستای ریگی واقع در دهستان بلهرات بخش میانجلگه نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه آموزشی کشت گیاهان دارویی  دردهستان بلهرات نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، این کارگاه آموزشی برای اولین بار در روستای ریگی نیشابور به همت و توانمندی بسیج سازندگی نیشابور و قرارگاه جهادی یاران خراسانی رضوان به عنوان معین اقتصادی منطقه بلهرات و سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

در این کارگاه کارشناس مسئول گیاهان دارویی و زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، با بیان تاریخچه استفاده ازگیاهان دارویی در ایران و جهان بر اهمیت استفاده از این گیاهان در الگوی کشت استان تاکید کرد.

یوسف گازران هدف از برگزاری جلسه مذکور را ارتقاء سطح دانش بهره برداران درزمینه گیاهان دارویی، انتقال این دانش به مزرعه توسط آنان و ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها عنوان کرد.

وی افزود: به لحاظ اقتصادی بودن کشت این نوع محصولات و شرایط اقلیم مناسب منطقه به کشاورزان و بهره برداران توصیه می کنم درتوسعه کشت گیاهان دارویی باکارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

گازران اظهار کرد: دراین کارگاه، درخصوص نحوه کشت، داشت و برداشت انواع گیاهان دارویی مطالب مهم و مبسوطی به بهره برداران ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: درسالهای اخیر کشت گیاهان دارویی درشهرستان نیشابور توسعه یافته وبرنامه ریزیهای لازم جهت توسعه کشت این نوع گیاهان برای سالهای آتی صورت گرفته است.

انواع گیاهان دارویی مانند زیره سبز در سطح 700هکتار وگیاهانی مانند خاکشیر، نعنا فلفلی، بادرنج بویه ، زنیان وسیاه دانه بعنوان گیاهان قابل کشت در سطح 115 هکتار وگیاهان وحشی وخودرونیز مانند کمای و آنغوزه درسطح شهرستان کشت وبرداشت می شود.
وی در ادامه با اشاره به تولید بالای کمای وآنغوزه در این منطقه علی رغم سهم کم کشور در بازار‌های جهانی بر اهمیت بسته بندی و فرآوری این گیاهان و سایر گیاهان دارویی جهت افزایش ارزش افزوده تاکید کرد.
کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان نیز استفاده از ظرفیتهای منابع طبیعی جهت کشت گیاهان دارویی را به بهره برداران یادآور شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار