سخنگوی وزارت خارجه خبر داد؛

بامداد 27 مهر 1399؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران پایان می‌یابد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به فرارسیدن پنجمین سال اجرای توافق برجام خبر داد در روز 27 مهر دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه نظام مجوزخواهی واردات و صادرات اقلام تسلیحاتی به و از ایران و نیز محدودیت مسافرتی 23 شخص حقوقی خاتمه خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۱۳۰۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بامداد 27 مهر 1399؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران پایان می‌یابد

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه امیدوارم به زودی این موج کرونا را پشت سر بگذاریم، به گاهشمار سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: 19 مهر سفر وزیر خارجه و هیات همراه را به چین داشتیم. ملاقات بسیار خوب و مفصلی در چین بین وزرای خارجه ایران و چین صورت گرفته است. 16 مهر سفرای سوریه و ژاپن، در پایان ماموریت خود با وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کردند. همچنین رایزنی تلفنی جواد ظریف با وزیر خارجه روسیه درباره درگیری قره‌باغ و نیز رایزنی تلفنی با وزیر خارجه انگلیس درباره موضوعات دو جانبه را داشتیم.

وی ادامه داد: در 27 مهر، ساعت 3:13 بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه 2231 ملغی می‌شود. این پنجمین سالگرد تصویب برجام است که در این ساعت دو اتفاق می‌افتد، اول اینکه نظام مجوزخواهی واردات و صادرات تسلیحاتی به و از ایران و نیز محدودیت مسافرتی 23 شخص حقوقی نیز ملغی خواهد شد. این شکست مجدد ایالات متحده است و ایران بار دیگر اعلام خواهد کرد که آمریکا آنچنان که عنوان می‌کند قدرت‌مند نیست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی واشنگتن فراتر از آن چیزی است که در برجام وجود دارد. آمریکا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ملغی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام داد ولی موفق نشد. بقیه تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ انجام شده است. ما در جنگ شدید اقتصادی با ایالات متحده آمریکا هستیم.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه به چین، افزود: سند 25 ساله همکاری چین و ایران، نقشه راه میان دو کشور است. این سند چند سالی است در جریان است. اجماع جدی در داخل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین وجود دارد تا مشارکت به یک مشارکت راهبردی ارتقا یابد و در این باره هر دو طرف در تلاش هستند.

خطیب‌زاده درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس گفت: این گفت‌وگوها مرسوم است، با طرف انگلیسی هم موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای و مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه در همین زمینه درباره مساله نازنین زاغری و نیز بدهی انگلیس به ایران گفت: انگلیس یک بدهی قطعی به ایران دارد و باید آن را حتما بپردازد. این ربطی به زندانی‌ها هم ندارد. خانم زاغری حکم دادگاه دارد. ایشان براساس حکم دادگاه، محکومیت خود را طی می‌کند. قوه قضاییه ما مستقل است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

وی درباره کمک وزارت‌ امور خارجه به باشگاه پرسپولیس برای پرداخت بدهی برانکو، سرمربی سابق این تیم گفت: وزارت امور خارجه نه فقط فوتبال و باشگاه‌های مختلف را آماده کمک داشته بلکه تلاش کرده‌ایم در این ایام تحریم آشکار و غیرآشکار به همه کمک کنیم. هنوز نامه مکتوبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. پرسپولیس و استقلال و همه باشگاه‌های دیگر را طرفداری می‌کنیم و با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نمی‌گوییم تحریم‌های آمریکا اثری ندارد، گفت: این تحریم‌های بانکی تخریب‌هایی داشته است، خسارت‌های این تحریم‌ها احصا شده و مکتوب برای دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال شده است و ایالات متحده باید آن‌ها را جبران کند. همه اقدامات آمریکا برای این است که تاکنون از هر اقدام خود به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، آن‌ها اکنون به جنون تحریم رسیده‌اند. مردم شک نداشته باشند قران به قران آن را نقد خواهیم کرد.

سعید خطیب‌زاده گفت: از اقدامات عجیب جمهوری‌خواهان تا انتخابات آمریکا زیاد خواهید شنید اما توجهی نکنید. ایالات متحده از پنجره ترامپ، منزوی شده است و دچار شکست راهبردی شده‌اند. به لحاظ تحریمی می‌گویم که صبح ظفر نزدیک است، این کشور با استفاده جنون‌آمیز از تحریم‌ها، دلار و ... دنیا را بیدار کرده، اکنون مکانیسم‌های جایگزینی زیادی شکل گرفته و تازه این اول راه است و هر چه جلوتر برویم آمریکا متوجه می‌شود که با این اقدامات تاکتیکی، چه شکست راهبردی را متحمل شده است. امروز بزرگترین دشمن ملت ایران، ایالات متحده و دولت ترامپ است. روزهای تلخ آمریکا حتی با رفتن ترامپ هم تمام نخواهد شد.

خطیب‌زاده به بیان اینکه احتمال دارد تا پایان اکتبر نشست دیگر روند آستانه در سطح معاونان وزیر برگزار شود، به درگیری قره‌باغ هم اشاره کرد و گفت: ما بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامی‌ها را محکوم می‌کنیم و باید فورا متوقف شود. ما دو طرف را دعوت به خویشتن‌داری می‌کنیم و اعتقاد داریم از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و احترام متقابل، می‌توانند به صلح پایدار دست یابند. ایران هم طرحی در این زمینه داشته است که گفت‌وگوهای لازم را انجام داده و به محض اینکه همه طرف‌ها اعلام آمادگی کنند، طرح خود را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوی درون فلسطینی بسیار مثبت خواهد بود، از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به روند این گفت‌وگوها خبر داد.

وی با بیان اینگه گروه‌های ضد ایرانی در واشنگتن تلاش می‌کنند جنگ روانی را ضد ایران و مردم ایران با اخبار نگران‌کننده راه بیاندازند، گفت: جواب ما اما زبان حقوقی شناخته شده بین‌المللی بوده است. اگر منافع ایران تهدید شود، پاسخ ایران قطعی و بدون مکث خواهد بود و ما برای اقتدار خود با کسی شوخی نداریم، این گفته شده، اعلام شده و منتقل شده است. هر کسی وارد حوزه امنیت ما شود، سیلی خواهد خورد. زبان ما زبان اقتدار است. زبان ما زبان یک کشور مقتدر با تمدن چند هزار ساله است. پاسخ ایران مبتنی بر دفاع از تمامیت ارضی و منافع مردم خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزیر امور خارجه، در پایان این نشست خبری گفت: 27 مهرماه روزی خواهد بود که به صورت خودکار، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی طبق برجام و قطعنامه 2231 پایان خواهد یافت. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خود را می‌شناسد و به مسئولیت خود کماکان عمل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار