وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت نگاه نقادانه به آموزش عالی مجازی

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که از این پس تقویت و تعمیق استفاده از توانمندی‌ها و فناوری های جدید و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز آموزش‌های الکترونیکی باید در آموزش عالی کشور مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت نگاه نقادانه به آموزش عالی مجازی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که صبح امروز (یکشنبه) با محوریت «تجربیات و چالش‌های استقرار یادگیری الکت رونیکی» به صورت مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کرونا در جهان، اشتراک جوامع در حل مسائل پیش آمده ناشی از این بیماری را بدون توجه به پیشرفت علمی و فناوری کشورها فراهم آورد، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا باعث یک جهش جدی و غیر قابل پیش‌بینی در سطح جوامع به نسبت گذشته شد و ما در این راستا به سطحی از پیشرفت در فناوری رسیدیم که بتوانیم آموزش‌ها را به صورت مجازی ارائه کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: پس از یک نیمسال تحصیلی ارائه آموزش مجازی، باید نگاه نقادانه به آنچه اتفاق افتاده داشته باشیم و اثرگذاری این آموخته‌ها در جوامع هدف را بررسی کنیم. آسیب‌شناسی آنچه اتفاق افتاده، کار ارزشمندی است و با توجه به شرایط موجود، نگاه آموزش عالی کشور و آموزش عمومی باید به گونه‌ای باشد که منتظر بازگشت به سیستم‌های قبلی آموزشی نباشیم.

وی با بیان اینکه در برخی از مراکز علمی و دانشگاهی از دوره‌های گذشته آموزش‌ها به صورت الکترونیکی بود، افزود: این موضوع عمومیت نداشت بنابراین در مجموعه علمی کشور برای به‌کارگیری آموزش مجازی از لحاظ فعالیت‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور ظرفیت خوبی فراهم شد، چنانچه سرعت غیر قابل پیش‌بینی برای اجرای این نوع آموزش در دانشگاه‌ها شکل گرفت.

دکتر غلامی با بیان اینکه شرایط شیوع بیماری کرونا باعث شد ارتباط بیشتر، کامل‌تر و دقیق‌تری در تمام سطوح جامعه برقرار شود، افزود: نگاه به آموزش عالی در آینده باید بر بستر حفظ، ارتقاء و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات باشد و امروز نگاه ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های آموزش مجازی و به روز کردن دانش و توانمندی فناورانه باشد، زیرا این کار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در ایام حاضر و پیش رو است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو یکی از برنامه‌های جدی ما تقویت زیر ساخت‌های مورد نیاز آموزش مجازی است، اظهار داشت: نسل جوان استعداد بالایی در انطباق با شیوه‌های جدید دارد و این ظرفیت انطباق در جامعه علمی بیشتر از بخش‌های دیگر به چشم می‌خورد. اما باید به این نکته توجه کنیم که همیشه در جامعه نیاز به آموزش مستمر و به روز رسانی تخصصی و فنی وجود دارد تا شاهد تحول سرعت و شکل‌گیری دانش جدید در کاربست آموزش تحصیلی باشیم.

غلامی در ادامه افزود: هدف کلی از ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست‌وجوپذیر در دوره‌های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است.

وی با بیان اینکه ما نباید منتظر باشیم تا نظام‌های آموزشی قبلی دوباره در دانشگاه‌ها اجرا شوند، گفت: باید از ظرفیت آموزش کشور برای ارتقاء و توسعه آموزش عالی و ارتباط بیشتر و کامل‌تر و دقیق‌تر در همه سطوح جامعه استفاده کنیم.

وزیر علوم در پایان با تاکید بر استفاده دانشگاه ها از آموزش‌های ترکیبی و آماده ساختن اساتید و دانشجویان برای استفاده بهینه از این سیستم آموزشی خاطرنشان کرد: راه برای گسترش شیوه‌ها و طراحی جدید و فناوری‌های به روز در کشور باز است و باید این موضوع جزو سیاست‌های کلان قرار گیرد تا بررسی‌ها و پیگیری‌ها برای اجرای آن شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار