گزارشی از ارائه خدمات به دانش‌آموز روستایی و عشایری

حسینی: در حوزه استثنایی ۱۳۶۴ کلاس به ۸۰۰۸ دانش‌آموز روستایی و عشایری خدمات ارائه می‌کند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز روستا و عشایر، خدمات به دانش‌آموزان روستایی در حوزه استثنایی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی  از ارائه خدمات به دانش‌آموز روستایی و عشایری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی با اعلام اینکه در سطح کشور در مجموع 1364 کلاس درس 8008 دانش آموز روستایی و عشایری با نیاز های ویژه را تحت پوشش قرار می دهند اظهار داشت: در دوره پیش دبستان 1362 دانش آموز ، دبستان 5229 ، اول متوسطه و پیش حرفه ای 669 و دوم متوسطه و متوسطه حرفه ای 638 دانش آموز روستایی و عشایر تحت پوشش آموزش وپرورش استثنایی قرار دارند. استان های خراسان رضوی شهرستان های تهران، گیلان و هرمزگان به ترتیب بیشترین دانش آموزان روستایی با نیاز ویژه را تحت پوشش دارند.

وی ادامه داد: در سطح آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور و نیز استان ها کارگروه جذب و تحصیل دانش آموزان با نیاز های ویژه در مناطق صعب العبور روستایی بر اساس ماده 12 سند چشم انداز 20 ساله که به تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر اشاره می کند، راه اندازی شده است.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر آن در راهکار 2-5 و 3-5 سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و فرصت های برابر مناطق غیر برخوردار روستایی و حاشیه شهر ها و عشایر تاکید دارد اظهار کرد: ما در این مناطق اجرای برنامه سنجش سلامت را به انجام می رسانیم تا در گام اول شناسایی دانش آموزان محقق گردد و سپس در مدارس در قالب طرح تلفیقی فراگیر و ایجاد کلاس ضمیمه، ضمن ثبت نام دانش آموزان به ایشان خدمات ارایه شود.

وی افزود: در صورتی که تعداد دانش آموزان کم توان ذهنی حدقل به سه نفر برسد اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مکلف به تشکیل کلاس ضمیمه در نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت می باشد و در صورتی که در مدرسه کلاس ضمیمه تشکیل نشود کارشناسان آموزش متخصص از سوی آموزش و پرورش استثنایی استان حدقل 2 روز در مدرسه حضور می یابند و آموزش های لازم به معلمان و مدیران آن مدرسه خواهند داد.

معاون وزیر گفت: حتی در صورتی که در روستا مدرسه وجود نداشته باشد آموزش و پرورش استثنایی استان با استفاده از ظرفیت معلمان رابط، سرباز معلمان و یا اختصاص حق التدریس به معلمان رسمی حدقل 12 ساعت آموزش در هفته را برای دانش آموزان فراهم می کند.

حسینی با بیان اینکه برای دانش آموزان روستایی در حوزه استثنایی نزدیک ترین مدرسه استثنایی محل تحصیل دانش آموز به عنوان مدرسه پشتیبان در نظر گرفته میشود اظهار داشت: این امر برای این است که به خدمات آموزشی کیفیت بیشتری داده شود و در این راستا بسته های آموزشی مکمل اعم از رهنمود های آموزشی به معلم ویا تمرین های مورد نیاز دانش آموزان به صورت ماهانه آماده و به مدرسه محل تحصیل ارسال می شود.

معاون وزیر با بیان اینکه به طور کلی ما با دو سیاست عمده در جهت ارتقا و سطح پوشش دانش آموزان استثنایی در روستا کار را پیش خواهیم برد اظهار داشت: اولین سیاست، افزایش رویکرد آموزش های تلفیقی فراگیر با همه استلزامات آن است و دومین سیاست با آموزش معلمان چند مهارتی از مبدا یعنی دانشگاه فرهنگیان و آموزش های ضمن خدمت معلمان در حین اشتغال کمیت و کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز های ویژه در روستا ها و مناطق عشایری را افزایش می دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار