هنرستانی که بالاترین رتبه‌های کشوری را دارد؛ از فرش تا گرافیک

تهران (پانا)- در روزهایی که مدارس به رتبه های برتر کنکور سراسری و مدال های المپیادی دانش آموزان شان در رشته های نظری می بالند، هنرستانی در منطقه17 شهر تهران وجود دارد که بالاترین رتبه های کشوری در رشته های هنرستان را دارد، اما آرام و بی صدا به شکوفایی استعدادهای دانش آموزان منطقه17 کمک می کند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
هنرستانی که بالاترین رتبه‌های کشوری را دارد؛ از فرش تا گرافیک

مهناز ذوالفقاری، مدیر این هنرستان در منطقه 17، در گفت و گو با پانا گفت: هنرستان دخترانه شهید صالحی در سال ۸۸ با سه رشته گرافیک رایانه، هنر فرش و نقشه کشی ساختمان فعالیت خود را آغاز کرد و پس از چند سال رشته های معماری داخلی و عکاسی دیجیتال را به مجموعه رشته های خود اضافه کرد و در حال حاضر همه رشته های این هنرستان مورد استقبال دانش آموزان و اولیا قرار گرفته و هر ساله تعداد متقاضیان رشته های این هنرستان بیشتر می شود. کسب رتبه اول کشور در رشته نقشه‌کشی ساختمان در مسابقات علمی کاربردی مدارس کاردانش و همچنین کسب رتبه اول در جشنواره فرهنگی هنری در رشته قالیبافی از دستاوردهای سال گذشته این هنرجویان بود.
ذوالفقاری افزود: عکاسی دیجیتال، یکی از رشته های جذاب شاخه کاردانش است و هنرجویان معمولا با علاقه قبلی وارد این رشته می شوند، زیرا رشته ایست که به خودی خود دارای جاذبه است و البته در این روزها دارای آینده شغلی فوق العاده خوبی است. اغلب دانش آموزان رشته عکاسی بسیار سریع جذب بازار کار شده و معمولا در کنار ادامه تحصیل در دانشگاه به کار پاره وقت نیز می پردازند.
وی افزود: فار‌غ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با اخذ معدل بالا و بدون کنکور در مراکز آموزش عالی قبول شده و یا در کنکور دانشگاه علمی کاربردی شرکت کرده و پس از قبولی در مراکز علمی ـ کاربردی مشغول به تحصیل شوند. هنرجویان رشته عکاسی می توانند در آزمون کاردانی در دانشگاه علمی ـ کاربردی و همچنین آزمون آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای رشته عکاسی شرکت کنند. رشته عکاسی در ایران تا کارشناسی ارشد ادامه یافته و فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به قابلیت‌های شخصی می‌توانند در استودیوهای مربوطه و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.
وی افزود: معماری داخلی یعنی هنر تغییر فضا به گونه‌ای که فعالیت‌ها و کارهای انسان‌هایی که در آن فضا هستند، آسان‌تر انجام شود. در واقع معماری داخلی، بر قاطعیت فضا می‌افزاید و باعث می‌شود تا افراد، تجربه‌ بهتری در آن محیط داشته باشند. در واقع در این رشته، فضاها بر اساس نیازها طراحی می‌شوند و این‌ها مواردی هستند که باعث محبوبیت این رشته شده‌اند.

مهارت‌های مورد نیاز برای رشته معماری داخلی

ذوالفقاری درباره رشته معماری داخلی که در این هنرستان تدریس می شود، گفت: معماری داخلی، هنر بهینه‌سازی، بازسازی و آفرینش فضاهاست. ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در این رشته، با توجه به ظرافت و حساسیت‌هایی که در آن وجود دارد، باید مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی داشته باشد. مانند: خلاقیت، قدرت تخیل و تصویر، مهارت طراحی و درک مناسب طراحی، توانایی محاسبات، مهارت کار گروهی، ارتباطات مناسب و... است.
فارغ التحصیلان این رشته تحت عنوان طراح معماری داخلی، زیر نظر مهندسین در شرکتهای دولتی و غیر دولتی مشغول به کارهای انجام طراحی معماری داخلی، ترسیم نقشه های مربوط به فضاهای داخلی ساختمان، ترسیم نقشه های اجرایی مبلمان، رسم رنگی پرسپکتیو سرویس ها، پلکان و لوازم داخلی ساختمان و ماکت سازی آنها، توانایی ترسیم پلان دکوراسیون، توانایی ترسیم نقشه های شهرک و محوطه ساز می شوند.
وی افزود: در حال حاضر دانش آموزان این رشته پس از اخذ دیپلم در صورت تمایل به ادامه تحصیل بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی می توانند از طریق دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزشکده دولتی و دانشگاه آزاد تا سطح کاردانی (فوق دیپلم) در رشته معماری، سپس تا سطح کارشناسی (لیسانس) که برای این رشته به تصویب رسیده است به صورت ناپیوسته ادامه تحصیل دهند، همچنین این دانش آموزان می توانند در صورت تمایل به تغییر رشته در آزمون تغییر رشته پیش دانشگاهی شرکت کرده و پس از قبولی و گذراندن این دوره از طریق آزمون سراسری در دانشگاه دولتی یا آزاد، ادامه تحصیل دهند.

پرافتخارترین رشته این هنرستان رشته فرش است

ذوالفقاری گفت: رشته هنر فرش این هنرستان یکی از پر افتخارترین رشته های این هنرستان بوده و دبیران مجربی دارد که در دانشگاه نیز تدریس می کنند. هر ساله در این رشته دانش آموزان نخبه ای پرورش می یابند. کسب رتبه های برتر کشوری در المپیاد ملی فرش که هر ساله در سطح کشور برگزار می شود؛ از دستاوردهای همیشگی دانش آموزان رشته فرش این هنرستان است.
وی افرود: رشته «هنر فرش» به عنوان یکی از رشته‌های شاخه کاردانش به منظور تقویت فرهنگ ملی و بومی در بافت فرش، قانونمندی روش‌های آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه فرش به وجود آمده است. دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. آموزشکده فنی نیز از دیگر مراکز آموزش عالی است که دانش‌آموختگان با توجه به مدرک دیپلم و دروس اختصاصی می‌توانند ادامه تحصیل دهند و در صورت تمایل می‌توانند با شرکت در دوره پیش دانشگاهی و شرکت در کنکور سراسری در دوره کارشناسی دانشگاه دولتی و آزاد ادامه تحصیل دهند.

رشته گرافیک بازار کار خوبی برای هنرجویان دارد

ذوالفقاری در رابطه با رشته گرافیک کامپیوتر گفت: این رشته تلفیقی از دو رشته گرافیک و کامپیوتر است. از آن جایی که امروز بازار گرافیک از حالت سنتی خارج شده و اجرای هر نوع پروژه به واسطه کامپیوتر و نرم افزارهای متداول گرافیکی چون Corel drow, Photoshop امکان پذیر است، بنابراین هنرجو علاوه بر آموزش اصول و قواعد هنر، با اجرای تکنیک های دستی و نرم افزارهای مرتبط گرافیک آشنا می شود.
وی با اشاره به بازار کار خوبی که این رشته دارد، افزود: هنرجویان این رشته، توانایی طراحی و اجرای آرم و لوگو و سربرگ پاکت نامه و کارت ویزیت و بروشور، توانایی طراحی و اجرای کارت پستال و کارت دعوت و کاغذ کادو، تصویرسازی کتاب کودک و طراحی جلد آن، طراحی پوسترهای تبلیغاتی و بیلبوردهای تجاری، طراحی جلد مجله با مضامین مختلف، طراحی و اجرای انواع بسته بندی از جمله دستمال کاغذی و جعبه کفش و جعبه محصولات خوراکی و آرایشی و بهداشتی، مهارت در تکنیکهای مختلف اجرایی از جمله سیاه قلم و مداد رنگی و گواش و پاستل گچی و روغنی و آبرنگ و آب رکب و اسکراچ و ترافارد و کلاژ و نقش برجسته روی فوم ماکت سازی را آموزش می بینند. همچنین در حین تحصیل در دانشگاه ها می توانند فعالیتهای کاری در زمینه رشته خود داشته باشند، مانند:فعالیت در دفتر مجلات و روزنامه ها، فعالیت در بخش روابط عمومی کارخانه جات و سازمانهای دولتی اشتغال در بخشهای خصوصی تبلیغاتی، توانایی ارائه خدمات آموزشی - هنری و قبول و انجام سفارشات هنری به طور شخصی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار