واگذاری بخشی از زمان مدارس به مدیران برای تدریس مشاغل بومی

تهران (پانا) - مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر برنامه ویژه مدرسه با بیان اینکه برنامه «بوم»، در مدارس دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه اجرا می شود عنوان کرد این طرح در آینده نزدیک به دیگر مقاطع تحصیلی نیز ابلاغ خواهد شد به گونه ای که تا ابتدای مهر ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تمام مدارس و مقاطع تحصیلی مجاری برنامه بوم باشند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری بخشی از زمان مدارس به مدیران برای تدریس مشاغل بومی

به گزارش ایسنا، عظیم محبی درباره روند اجرای طرح «بوم» یا برنامه ویژه مدرسه توضیح داد و در این باره اظهار کرد: برنامه بوم تفسیری از راهکار ۵- ۵ سند تحول بنیادین و بند ۲-۱۳ سند برنامه درسی ملی است.

وی افزود: بر این اساس آموزش و پرورش باید بخشی از زمان آموزش دانش‌آموزان را در اختیار مدارس قرار دهد و مدارس در زمینه آشنایی با حرفه‌های مختلف و مهارت‌ها براساس شیوه‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۷ نوشته شده است، برنامه‌هایی را تدارک ببینند.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر برنامه ویژه مدرسه با بیان اینکه این برنامه در مدارس دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه اجرا می شود گفت: این طرح در آینده نزدیک به دیگر مقاطع تحصیلی نیز ابلاغ خواهد شد به گونه ای که تا ابتدای مهر ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تمام مدارس و مقاطع تحصیلی مجاری برنامه بوم باشند.

محبی با اشاره به اینکه ساعات اجرای طرح بوم ۶۰ ساعت برای یک سال تحصیلی درنظر گرفته شده است اظهار کرد: مدرسه می تواند برنامه ریزی کند که در هفته یک جلسه یک ساعته و یا یک جلسه دوساعته هر یک هفته در میان داشته باشد. این جلسات می‌تواند در ساعات رسمی مدرسه و یا ساعت‌های فوق برنامه برگزار شود.

وی افزود: در واقع مدارس اختیار کامل دارند تا متناسب با نیاز دانش‌آموزان و ویژگی‌های بومی منطقه خود، برنامه‌ها و آموزش‌هایی را در شورای مدرسه تدارک دیده و اجرا کنند.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر برنامه ویژه مدرسه با اشاره به شرایط خاص مدارس در سال جاری به علت کرونا گفت: به دلیل شرایط خاص امسال، نمی‌توان مدارس را تحت فشار قرار داد. اگر هم بخواهند کاری انجام دهند، باید در فضای مجازی باشد.

محبی ادامه داد: امسال به دلیل شرایط کرونایی، مدارس را آزاد گذاشتیم تا به هر شیوه‌ای که صلاح می‌دانند، برنامه‌ریزی کنند ولی کلیت برنامه را مشخص می‌کنیم. در شبکه شاد هم کانالی ایجاد کرده‌ایم تا مدارس تجربه‌های خود را منعکس کنند و از این طریق، فضایی برای تبادل تجربیات فراهم شود.

وی با بیان اینکه پس از سال‌ها برنامه ریزی برای شش ساعت از زمان آموزش را به مدارس سپرده‌ایم گفت: تلاش‌ ما این است که کمی به سمت کاهش تمرکز پیش برویم. برنامه بوم، آغاز یک حرکت بزرگ است که فعلا در فاز نخست آن هستیم. مدتی زمان لازم است تا مدارس در جریان کامل امور قرار بگیرند؛ اما در نهایت آزاد هستند تا از تمام ظرفیت‌هایی که دارند، استفاده کنند. در این طرح قرار نیست ما برای مدارس تصمیم‌گیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار