معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:

اقدامات قهری آمریکا مانع دسترسی افراد آسیب پذیر به خدمات شده است

تهران (پانا) - معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت اقدامات آمریکا مانع عمده‌ای در دسترسی افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان به خدمات آموزشی و معیشت و همچنین تجهیزات پزشکی، درمانی و دارویی لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در جامعه میزبان و پناهنده شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات قهری آمریکا مانع دسترسی افراد آسیب پذیر به خدمات شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در هفتادو یکمین نشست کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد موسوم به اکسکام که به شکل مجازی برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده میزبان گسترده‌ترین وضعیت پناهندگی در جهان بیش از ۴ دهه از خیل عظیمی از پناهندگان پذیرایی کرده است. البته افزایش نیازهای روز افزون پناهندگان از یک سو، تشدید اقدامات قهری یکجانبه و همچنین شیوع همه گیری بیماری کرونا از سوی دیگر، ظرفیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان را بصورت جدی خدشه دار کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: ما شاهد افزایش سرسام آور هزینه‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان در زمان شیوع کرونا هستیم و با این شرایط میان هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران با کمک‌های بین‌المللی هیچ گونه تناسب معقولی وجود ندارد.

ذوالفقاری تصریح کرد: به رغم فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌ها حداقل در زمان شیوع همه گیری کرونا، متاسفانه شاهد تشدید اقدامات قهری آمریکا هستیم. این اقدامات مانع عمده‌ای در دسترسی افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان به خدمات آموزشی و معیشت و همچنین تجهیزات پزشکی، درمانی و دارویی لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در جامعه میزبان و پناهنده شده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران البته خدمات خود را در زمینه های مختلف از جمله ثبت نام رایگان بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز و ثبت نام ۱۳۸ هزار نفر دانش آموز فاقد مدرک در سال تحصیلی گذشته در مدارس دولتی، آموزش ۳۲ هزار و ۶۱۴ نفر سواد آموز از طریق برگزاری دوره‌های سواد آموزی، ثبت نام ۵۰هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های کشور و انجام اقدامات لازم جهت ادامه تحصیل آنان ادامه داده است.

ایجاد ساز و کار بیمه سلامت همگانی جهت بهره مندی کلیه پناهندگان و تحت پوشش قراردادن تعداد ۱۰۰هزار نفر از اقشار آسیب پذیر به ویژه بیماران خاص با استفاده از دفترچه خدمات درمانی رایگان با حمایت مالی دفتر نمایندگی کمیساریا و جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بین پناهندگان از طریق بیمار یابی فعال و ایجاد دسترسی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا به صورت رایگان همانند ایرانیان از دیگر اقدامات ایران در خدمات رسانی به مهاجران بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از «بازگشت داوطلبانه» و «ادغام مجدد پایدار» و «اسکان مجدد» پناهندگان به عنوان مهمترین و پایدارترین راه حل حمایت کرده است این درحالی است که بر اساس گزارش اخیر کمیساریا "بازگشت داوطلبانه پناهندگان" در سال ۲۰۱۹ در سطح دنیا نسبت به سال قبل متأسفانه کاهش ۴درصدی را نشان می‌دهد. به طوری که طبق آخرین گزارش حدود ۵ درصد از پناهندگان در قالب راه حل "اسکان مجدد " در سال گذشته در جهان پذیرفته شده‌اند.

ذوالفقاری افزود: با توجه به افزایش تعداد پناهندگان در سطح جهان و میزبانی و حمایت بیش از ۸۶ درصد از پناهندگان دنیا توسط کشورهای در حال توسعه به رغم کمبود منابع و مشکلات اقتصادی خود، اکنون بیش از هر زمان دیگری پذیرش مسئولیت جمعی میزبانی و حمایت از پناهندگان از سوی کشورهای عضو مطابق با کنوانسیون (۱۹۵۱) راجع به وضعیت پناهندگان و پروتکل الحاقی ۱۹۶۷ اهمیت دارد.

وی با قدردانی از اعلام همبستگی و کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای کمک کننده و سایر حامیان مالی در راستای پشتیبانی از فعالیت‌های ایران برای حمایت از پناهندگان در مواجهه با شرایط همه گیری بیماری کووید-۱۹ تاکید کرد: انتظار می‌رود جامعه بین الملی و نهادهای بشردوستانه در جهت کاهش اقدامات قهری یکجانبه و رفع موانع در ارسال کمک های بشردوستانه به نیازمندان، بسیج منابع و افزایش کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان با همکاری شرکای ذیربط با هدف فراهم شدن امکان پاسخگویی موثر به تحریم و تهدید اقتصادی علیه پناهندگان و جوامع میزبان اقدام کنند.

به گفته معاون وزیر کشور، مشارکت منصفانه کلیه اعضای جامعه بین‌الملل و توجه ویژه کمیساریای عالی پناهندگان به چالش‌های موجود در زمینه بازگشت داوطلبانه و اسکان مجدد از طریق تهیه و تدوین برنامه کاری نتایج کمیته اجرایی و تسریع در روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان و ادغام مجدد پایدار آنان در کشور افغانستان و همچنین پذیرش پناهندگان بیشتر از کشور ایران در قالب اسکان مجدد در کشورهای ثالث از دیگر اقدامات ضروری و مورد انتظار از این نهادها و کشورهاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار