نیشابور مقام اول تولید شیر خام و تولید گوشت قرمز در استان خراسان را دارد

نیشابور(پانا)- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور از صادرات هزار و 315 تن فراورده های لبنی به کشورهای آسیای جنوب شرقی و اوراسیا خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نیشابور مقام اول تولید شیر خام و تولید گوشت قرمز در استان خراسان را دارد

علی سلیمانی پیشگیری از بیماری های واگیر دام، پیشگیری از بیماری های مشترک بین دام و انسان و بهداشت موادغذایی را از اصول اولیه و مهم این شبکه دانست و گفت: در سال جاری هیچ بیماری از بیماری های واگیر در حیات وحش مشاهده نشده است و آبشخور های نوشخوار کنندگان در این مناطق ضدعفونی شده است و در همین راستا به 300 هزار دام اهلی، واکسن بیماری پی پی آر تزریق شده است.

وی ادامه داد: در بقیه بیماری های واگیر نیز با اقدامات انجام شده وضعیت خوبی داریم وتب برفکی در حال حاضر مشاهده نشده است. همچنین در تب سه روزه که یک بیماری ویروسی بوده و از راه مگس و پشه منتقل می شود، کنترل خوبی انجام شده است.

وی افزود: چون ممکن است آنفلوآنزای پرندگان در فصل سرما شیوع پیدا کند، لذا باید مرغداران اگر با تلفاتی مواجه می شوند، به شبکه مراجعه کنند تا سریعا اقدامات لازم انجام شود. در این راستا در چند روز قبل، هشت راس جوانه پرورای دچار تلفات شد که حدود 200 میلیون تومان خسارت وارد شده است از این رو توصیه می شود دامداران حتما برای بیمه دام و طیور خود اقدام نمایند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر دامداران، اصول بهداشتی و مورد نیاز ابلاغ شده را دقیق رعایت کنند، ما می توانیم صادرات مواد لبنی را در پیش داشته باشیم و در حال حاضر یکی از شرکت های لبنی نیشابور به این مهم دست یافته و صادرات محصولات خود را به برخی از کشورهای آسیایی آغاز کرده است. در مجموع از شرکت های لبنی و پروتئینی این شهرستان 550 تن پای مرغ، 450 تن خامه و 350 تن شیر خشک به کشورهای آسیا که استانداردهای بالایی دارند، صادرات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سه واحد لبنی نیشابور کد آی آر داشته و سه واحد نیز در دست اقدام دارند، خاطر نشان کرد: روزانه 750 تن شیر خام در نیشابور تولید شده است و در شش ماهه برای 25 هزار تن شیر خام، گواهی بهداشتی صادر شده است. ما یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در شرق کشور هستیم و مقام اول تولید شیر خام و تولید گوشت قرمز در استان خراسان را داریم. در این شهرستان روزانه 9 هزار تن در سال گوشت قرمز تولید می شود، در شش ماهه اول در مرغداری های گوشتی، دو میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است که پس از پرورش توسط مرغداری ها به کشتارگاه ارجاع می شود.

سلیمانی گفت: در بخش بیماری های مشترک انسان و دام غیر از تب مالت، در دام سبک اعتباری برای حذف دام مبتلا نداریم و از این رو در شش ماهه اول به ناچار 110 هزار دام بره و بزغاله را واکسن زده ایم اما در دام سنگین از حدود هفت هزار راس دام، خونگیری انجام شده است که 20 راس آن دارای بیماری بروسلوز بوده و از چرخه حذف شده است.

وی اظهار کرد: در واقع اولین علامت بیماری تب مالت، سقط جنین است و هفت نفر از نیروهای این شبکه در حین خون گیری به این بیماری مبتلا شده اند.

سلیمانی گفت: در شش ماهه اول، به شش هزار و پانصد قلاده سگ، واکسن بیماری هاری زده ایم و تلاش می کنیم این تعداد به 12 هزار در سال برسد، همچنین برای 700 قلاده سگ و حیوانات خانگی به مناسبت روز جهانی هاری، واکسن هاری به صورت رایگان انجام شده است.

وی افزود: در سال جاری هزار و 314 بازدید از عرضه فروش انجام شده است که 804 تن فرارده پروتئنی ضبط شده و 59 تن آن غیر قابل مصرف بوده و معدوم شده است.210 واحد صنفی به تعزیزات حکومتی و مراجع قضایی ارجاع و جریمه شده اند و 12 واحد نیز پلمپ شده است.

شهرستان نیشابور با دو کشتارگاه دام

وی گفت: یک کشتارگاه طیور، 32 هزار 887 راس گوسفند به میزان هزار و 895 تن کشتار انجام شده است که یک تن آن معدوم شده است. همچنین دو هزار و 923 راس دام سنگین گاو به مقدار 399 تن و 346 عدد شتر مرغ و 52 شتر کشتار شده است. در مجموع دو میلیون و 286 هزار و 347 قطعه کشتار به وزن پنج میلیون و 957 هزار و 462 کیلو انجام شده است و 23 هزار معدومی به میزان 38 تن وزن داشته ایم.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به انواع عسل از جمله عسل های طبیعی، عسل های تغذیه ای و عسل های تقلبی، خاطر نشان کرد: به مردم توصیه می شود به هیچ عنوان گوشت فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خرید نکنند و در خرید عسل نیز دقت کافی با داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار