این ۹ توصیه مهم را جدی بگیرید

هنگام ابتلای یکی از اعضاء خانواده به کوید ۱۹، چه باید کرد؟

تهران (پانا) - ویروس کرونا به شدت در حال گسترش و به خطر انداختن جان انسان‌هاست. با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به این ویروس در امان ماند. اما اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شد، چه باید کرد؟

کد مطلب: ۱۱۲۸۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
هنگام ابتلای یکی از اعضاء خانواده به کوید ۱۹، چه باید کرد؟

به‌گزارش خبرآنلاین، اگر یکی از اعضای خانواده‌تان سرفه می‌کرد، تب و آبریزش بینی داشت، چند دلیل می‌تواند داشته باشد. ممکن است او به آلرژی، آنفلوآنزای فصلی یا فقط یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده باشد. اما احتمال اینکه کوید۱۹ گرفته باشد هم بسیار بالاست. خطر این بیماری زمانی‌که در یک منطقه با آلودگی بالا زندگی می‌کنید یا ارتباط نزدیک با افراد مبتلا داشته باشید، افزایش می‌یابد.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به ویروس کرونا مبتلا شد، موارد زیر را رعایت کنید:

گام اول، فرد را از بقیه اعضاء خانواده جدا کنید

هرچه سریع‌تر این جداسازی را انجام دهید، بهتر است. زیرا بیشترین انتقال این ویروس زمانی صورت می‌گیرد که بیمار در تماس نزدیک با دیگران است.

گام دوم، با پزشک تماس بگیرید

هرگز بیمار را به مراکز درمانی نبرید، مگر اینکه در شرایط اورژانس قرار گرفته باشد. اگر بدون اعلام قبلی به بیمارستان یا مراکز درمانی دیگر بروید، احتمال دارد دیگران را در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دهید. به‌جای این کار با پزشک و متخصصان درمان تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید.

گام سوم، در صورت امکان، آزمایش بدهید

احتمال دارد با توجه به علایمی که بیمار نشان می‌دهد، پزشک بخواهد او آزمایش کرونا بدهد. رایج‌ترین آزمایش کرونا، برداشتن ترشحات پشت بینی و بررسی آن است. روش دیگر آزمایش کرونا، بررسی مقدار پادتن‌های موجود در خون‌ اوست. وجود پادتن نشان می‌دهد که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده است. همچنین اگر بیمارتان علایم کرونا از خود نشان می‌دهد، اما امکان آزمایش وجود ندارد، پزشک‌ ممکن است از شما بخواهد که او را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنید.

علت آلودگی نیمی از بیماران کروناویروس مشخص شد

پیشگیری از ابتلای باقی اعضای خانواده به ویروس کرونا

وقتی یکی از اعضای خانواده‌تان به کرونا مبتلا می‌شود باید مراقب باشید این ویروس به افراد دیگر خانواده سرایت نکند. با روش‌های زیر می‌توانید جلوی گسترش این ویروس را بگیرید:

۱. فاصله‌گذاری در خانه

فرد بیمار را به مکانی در خانه منتقل کنید که دور از باقی افراد خانه باشد. مثلا می‌توانید یکی از اتاق‌های خانه را به او تخصیص دهید و در صورت امکان سرویس بهداشتی او را هم جدا کنید. اگر هم اتاق جداگانه نداشتید، لازم است از بیمار ۲ متر فاصله بگیرید. می‌توانید با پارچه یا هر نوع پارتیشن، بیمار را از دیگران جدا کنید. قطرات تنفسی افراد بیمار می‌توانند تا دو متر دورتر گسترش یابند. بنابراین بیماران باید حداقل ۲ متر از دیگران فاصله داشته باشند.

۲. اختصاص یک فرد برای کمک به بیمار

باید یکی از افراد سالم خانواده که در گروه پرخطر (افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و ناراحتی‌های قلبی) قرار ندارد، به فرد بیمار مبتلا به ویروس کرونا کمک کند. او باید هنگام تماس با بیمار، ماسک بزند و دستکش به دست کند. همچنین او باید بلافاصله بعد از هر بار تماس با بیمار، به مدت ۲۰ ثانیه دست‌هایش را با آب و صابون بشوید.

۳. شستشوی مرتب دست‌ها

هر وقت احساس کردید که با قطرات تنفسی بیمار در تماس بودید (مثلا، از طریق ظروف غذای بیمار)، فورا دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. این کار به‌ویژه پیش از غذاخوردن یا تماس با بینی و چشم یا دهان‌تان مهم است. همچنین سرویس بهداشتی را پس از هر بار که بیمار از آن استفاده کرد، بشویید تا ویروس کرونا از این طریق به اعضای دیگر خانواده منتقل نشود.

اگر آب و صابون در اختیار نداشتید باید با استفاده از الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده که حاوی حداقل ۶۰درصد الکل باشند، دست‌های خود را ضدعفونی کنید. اما هیچ چیز به اندازه شستن صحیح دست‌ها ایمن نیست.

۴. ضدعفونی مکان‌های مشترک

ویروس کرونا می‌تواند ۳ ساعت در هوا، ۴ ساعت روی وسایل فلزی مسی، ۲۴ ساعت روی مقوا و ۲ تا ۳ روز روی ظروف استیل و پلاستیک باقی بماند. به همین دلیل است که باید هر چیزی را که بیمار با آن در تماس است، به‌خوبی بشویید. از میز گرفته تا دستگیره در، کلید و پریزهای برق، روی کابینت‌ها و پیشخوان آشپزخانه، گوشی‌های تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، سرویس بهداشتی، شیرآلات و سینک‌های موجود در خانه، باید دایما شسته و تمیز شوند. همچنین باید هر چیزی که بیمار از آن استفاده می‌کند مانند ظروف غذا، حوله و هر وسیله دیگر از باقی وسایل اعضای خانواده جدا شود.

در ضمن هنگام شستشوی ظروف غذای فرد بیمار، باید از مواد شوینده قوی و تا جایی‌که می‌توانید آب گرم استفاده کنید. همچنین هنگام شستن ظروف بیمار، باید دستکش به دست کنید و پس از اینکه دستکش‌هایتان را درآوردید، دست‌هایتان را بشویید.

۵. غذا خوردن دور از بیمار

هرگز نباید در نزدیکی بیمار مبتلا به کوید۱۹ بنشینید و غذا صرف کنید. باید از بیمار فاصله حداقل ۲ متری رعایت شود. در صورت امکان بیمار باید غذایش را جدا از دیگران و در اتاق خود صرف کند. در هر صورت، هنگام غذا خوردن نباید نزدیک بیمار باشید.

۶. توجه به اهمیت ماسک

از آنجایی‌که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتشر می‌شوند، فرد مبتلا به این بیماری باید ماسک به صورت داشته باشد تا ویروس به دیگر اعضای خانواده منتقل نشود. افرادی هم که مسئول مراقبت از بیمار هستند باید حتی وقتی در فاصله دو متری بیمار هستند، ماسک به صورت بزنند. ماسک‌ها هم باید مرتب تعویض شوند.

اگر ماسک در دسترس ندارید، می‌توانید دهان و بینی خود را با دستمال پارچه‌ای بپوشانید. فراموش نکنید که این دستمال‌ها هم باید مرتب شسته شوند.

۷. آموزش کودکان

اگر کودک یا کودکانی در خانه دارید، باید به او روش‌های رعایت بهداشت، مانند پوشاندن دهان‌شان هنگام سرفه یا عطسه و شستن مرتب دست‌هایشان، یاد بدهید.

۸. افزایش سیستم ایمنی بدن

علاوه‌بر رعایت فاصله از بیمار، باید سیستم ایمنی افراد دیگر در خانه را بالا برد. بهترین راه‌حل هم مصرف رژیم غذایی سالم، ورزش و خواب کافی است.

۹. رعایت موارد بهداشتی

اگر بیمار شده‌اید و به دلایلی نمی‌توانید از خانواده‌تان جدا بمانید، مثلا تک‌سرپرست هستید و باید از کودک‌تان مراقبت کنید، باید تمام روش‌های پیشگیرانه (شستشوی مرتب دست‌ها، ماسک زدن و دیگر موارد بهداشتی) را رعایت کنید تا بیماری را به دیگران سرایت ندهید.

با توجه به راهنمایی‌های فوق می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به بیماری ویروس کرونا در امان بمانید و در عین حال از بیمارتان به‌خوبی مراقبت کنید تا دوره بیماری او با موفقیت طی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار