دولت در وضعیت وخیم گردشگری برای مشکل سال ۹۷ مصوبه ابلاغ کرد

تب بر برای بازار درحال مرگ

تهران (پانا) - سیاست‌های دولت در بازار گردشگری مانند نوشداروی پس از مرگ است، زیرا در این شرایط وخیم گردشگری پس از شیوع کرونا که منجر به تعطیلی بسیاری از استارت‌آپ‌ها شده و خسارت‌های اقتصادی گسترده‌ای برای کسب‌وکارهای آنلاین وارد آورده به ابلاغ مصوبه‌ای برای مشکل سال ۹۷ این مشاغل اقدام کرده است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تب بر برای بازار درحال مرگ

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، در سال ۹۷ مشکل اساسی کسب‌وکارهای آنلاین در دریافت مجوز، نداشتن محیط کاری متناسب با قوانین تدوین شده وزارت گردشگری بوده است و اینک در حالی که این کسب‌وکار در حال مرگ و تعطیلی کامل است و مشکل قبلی با توجه به شرایط موجود به حاشیه رفته و اهمیت و اثر آن برای بخش‌خصوصی به صفر رسیده است اقدام به تصمیم‌گیری درباره لغو این قانون کرده‌اند.

کسب‌وکارهای آنلاین اکنون با دو مشکل اساسی صدور ویزا برای گردشگران خارجی و کاهش سفرهای داخلی مواجه هستند و باتوجه به دادن تب‌بر برای بازار درحال مرگ به فعالان گردشگری و بخش‌خصوصی این طور به‌نظر می‌رسد که متولی گردشگری از مشکلات به‌وجود آمده در شرایط کرونا مطلع نیست. با افزایش شیوع کرونا در ایران و جهان صدور ویزای گردشگری و زیارتی در سامانه روادید الکترونیکی غیرفعال شده و امکان ورود هیچ گردشگری به ایران وجود ندارد و این در حالی است که براساس اعلام برخی از استارت‌آپ‌ها در هفته بیش از ۵۰۰ درخواست ویزا برای سفر به ایران از کشورهای مختلف داده می‌شود. وزارت گردشگری می‌تواند با ارائه پلت‌فرم‌های مربوط به پروتکل‌های بهداشتی به سازمان‌های مرتبطه همچون ستاد مدیریت مقابله با کرونا و وزارت خارجه اقدام به تسهیل در دریافت ویزا کنند.

باتوجه به اینکه سفرهای گروهی با تور خارجی از سوی آژانس‌های مسافرتی و استارت‌آپ‌ها حرفه‌ای و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود به‌مراتب آسیب‌های کمتری به سلامت جامعه وارد خواهد کرد و متقابلا به فعالان بخش‌خصوصی جانی تازه می‌دهد و امکان بازیابی و جبران خسارت‌ها را برای آنها فراهم می‌کند. در بخش سفرهای داخلی نیز می‌توان همانند سایر کشورهای جهان که بر گردشگری داخلی متمرکز شده‌اند و خط‌مشی سازمان جهانی گردشگری مبتنی‌بر توسعه گردشگری روستاها را دنبال می‌کنند به ارتقا و تقویت بازار گردشگری داخلی از طریق فعالان بخش‌خصوصی اقدام کرد و با اجرای تورهای داخلی متناسب با پروتکل‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت به توسعه گردشگری داخلی و به‌ویژه توسعه روستاها دست یافت. در نشستی که در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، مطالبه اصلی فعالان بخش‌خصوصی ایجاد شرایط مطلوب برای دستیابی به شکل تازه‌ای از گردشگری بود که اکنون اغلب کشورهای پیشرفته آن را به اجرا درآورده‌اند و در جهان نیز به‌شدت رواج پیدا کرده است. در همین راستا کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران طرحی مبنی بر ایجاد و شکل‌گیری یک اکوسیستم خلاق و نوآور با یک هدف بلندمدت با همکاری تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی را مطرح کرده است.

هم‌اکنون شکل جدیدی از گردشگری در جهان رواج یافته که پایه و اساس آن نو‌آوری است که نشان‌دهنده آینده گردشگری در جهان محسوب می‌شود. از سال۲۰۱۷ تاکنون حدود ۹۴ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شده که همین امر موجب شده بیش از ۷۶ مدل جدید استارت‌آپی در گردشگری جهان شکل بگیرد. اغلب کشورهایی که به شکل سنتی فعال بوده و حوزه گردشگری پرقدرتی داشته‌اند امروزه درحال پیوستن به کسب‌وکارهای نوآورانه هستند. در ایران به‌دلیل مخالفت‌هایی با این امر و ایجاد موانع گسترده، فعالیت استارت‌آپ‌ها به‌ویژه در زمان بحران کرونا را با مشکلات جدی مواجه کرده است. براساس آمارها تنها ۶درصد از اعضای اتحادیه کسب‌وکار مجازی را فعالان گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل داده‌اند که در واقع حدود ۱۲۰ کسب‌وکار آنلاین را شامل می‌شود. این در حالی است که در ایران بیش از ۳ هزار کسب‌وکار آنلاین گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت دارند. دلیل عمده این تفاوت آماری فعالیت این کسب‌وکارها به‌صورت مجازی و اینترنتی است که احتمالا تا چند سال قابل شناسایی نیستند. بوروکراسی‌های موجود برای دریافت مجوز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و موانع بر سر راه بخش‌خصوصی برای انجام فعالیت‌های آزادانه آنها است. باتوجه به خسارت‌های سهمگین بر بخش‌خصوصی تسهیل‌سازی در مجوز یا حذف بند «ب» که مربوط به داشتن محیط کاری مجزا بوده فعالان را از وضعیت وخیم به‌وجود آمده نجات نخواهد داد و باید به مسائل اساسی‌تر و مهم‌تر همچون تسهیل در صدور ویزا و ایجاد شرایط سفرهای داخلی توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار