امروز: شنبه 4 بهمن 1399 - 15:37 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح کرد؛

چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری

چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری

10/4/2020 6:28:00 PM
10/4/2020 6:28:00 PM
یکشنبه 13 مهر 1399 - 18:28
سید جواد حسینی

تهران (پانا) - نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی باحضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استنشایی استان ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه اولویت اصلی در شرایط حاضر تهیه اطلس یادگیری برای تمامی دانش آموزان استثنایی است، اظهار داشت: اطلاعات ۴۰‌درصد دانش آموزان استثنایی در خصوص شیوه های دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است که نیازمند پیگیری مدام روسای ادارات استان ها است.

وی افزود: مدیران مدارس، مانند مدرسه فیزیکی باید بر انواع شیوه های یادگیری دانش آموزان مسلط باشند و برای تک تک دانش آموزان شیوه ها و مدل های یادگیری نیز باید مشخص باشد.

حسینی خواستار اهتمام جدی استان ها در تولید محتوای الکترونیکی شد و گفت: در شرایط کرونا مدرسه با تغییر نقش باید تولید کننده محتوا باشد و ادارات ضمن نظارت بر محتواهای تولیدی و ارسال آنها به سازمان به غنی شدن بانک جامع محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد کمک شایانی می کنند.

معاون وزیر در ادامه با تقدیر از تمامی دست اندرکاران برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان عنوان کرد: علیرغم شرایط کرونا و نگرانی خانواده ها تاکنون ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند و بیش از ۹۳ درصد این نوآموزان نیز ارزیابی شده اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که با محوریت اعلام گزارش مراکز مشکلات ویژه یادگیری برگزار شد ضمن اعلام اینکه بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری طی یک ماه آینده تدوین و اجرای خواهد شد، افزود: در طراحی این بسته تحولی اصول سیزده گانه ای باید مد نظر قرار گیرد تا بسته ای تحولی کامل و جامعی طراحی شود.

وی اولین اصل را توسعه کمی و کیفی این مراکز دانست وگفت: پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر اساس توجیهات علمی، تامین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تامین تجهیزات لازم این مراکز، احصا نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پست های سازمانی نیروهای این مراکز از جمله مواردی است که در توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود .

حسینی دومین اصل را وجود نیروی انسانی ماهر و تخصصی در این مراکز دانست و افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری انسان محور هستند و مربیان متخصص در این مراکز می‌توانند جانشین تمامی نداشته ها باشند.

وی ادامه داد: توجه جدی به کیفیت بخشی شیوه های مداخلات در این مراکز و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو خدمات از دیگر نکاتی است که در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود

حسینی سومین اصل را اهمیت بالای این مراکز در تشخیص های بهنگام دانست و افزود: اهمیت این مراکز گاهی از خود مدارس بیشتر است و این مراکز می‌توانند در تشخیص های بهنگام و مداخلات طلایی جلوی بسیاری از معلولیت ها را بگیرند.

وی تصریح کرد: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاق های مرجع و تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز از دیگر نکاتی است که باید در تدوین بسته تحولی لحاظ شود.

حسینی پنجمین اصل را جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانست و افزود: یکی از استراتژی های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی جامعه پذیری سازمان است و جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان با خدمات این مراکز و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس از جمله مواردی است که در تدوین بسته تحولی لحاظ خواهد شد.

حسینی گفت: ششمین اصل که باید در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار گیرد، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان است.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید مرجعیت آزمون ها را پیدا کند و تهیه بانک جامع آزمون ها شروعی برای این حرکت است.

حسینی طراحی مکانیزم ارزیابی از مراکز مشکلات ویژه یادگیری را اصل هفتم دانست و گفت: به روز رسانی سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و اتصال آن به سامانه های مرتبط، هشتمین اصلی است که باید در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر چرخش از تشخیص محوری به سمت غربالگری و از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری را نهمین اصل مد نظر در تدوین بسته تحولی دانست و افزود: برای تحقق این چرخش ها نیازمندیم که بسته های آموزشی الکترونیکی طراحی نماییم تا والدین از روی سیاهه ها و نشانگرهای که آموزش می بینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و پس از آن با تمرین های حرفه ای که برای آنان در این سیاهه ها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفه ای موثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.

وی اضافه کرد: راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در فرآیند شناسایی و مداخلات بهنگام اصول دهم و یازدهم است که باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی تدوین شاخص ها و استانداردها در حوزه های آموزشی، توانبخشی و تجهیزات مراکز اختلالات ویژه یادگیری را اصل دوازدهم دانست و افزود: سیزدهمین اصل نیز رسیدگی به مشکلات ویژه یاددهی در کنار مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی سید جواد حسینی چرخش مشکلات یادگیری تحول
اخبار مرتبط
  • 17 مرکز مشاوره برای دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی می‌شود

  • انتشار 2 مجموعه کتاب احکام ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه

  • اجتماعی شدن آموزش و پرورش و خلق موقعیت‌های جدید یادگیری؛ دو کارکرد اصلی «شادنما»

  • حسینی: مشارکت دانش‌آموزان استثنایی و کلاس بندی آنها در شاد از میانگین کشوری بالاتر است

  • حسینی: ناشنوایان از بدو تولد تا پایان تحصیل تحت پوشش ما هستند

  • حسینی: مدرسه امروز کانون رقم خوردن آینده جامعه است

  • تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است

  • شناسایی و مداخله به‌هنگام، معلولیت آشکار را از بین می برد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • زمان برگزاری اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی در بستر «شاد»

  • آغاز دوره آموزشی «مربیان تشکیلات پیشتازان»؛ از فردا + جدول جزئیات

  • ابراهیم اثباتی درگذشت

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی چهارم بهمن

  • واکنش حاجی میرزایی در برابر توهین صدا و سیما به رئیس جمهور

  • هدیه ویژه AFC برای استقلالی‌ها؛ سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان آسیا تغییر کرد

  • افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور؛ حال ۴۱۳۴ بیمار وخیم است

  • آخرین وضعیت مهرداد میناوند در آی‌سی یو

  • صفحه اول روزنامه‌های صبح روز ‌‌شنبه 4 بهمن 99

  • بازدید معاونت پیشگیری کشوراز اولین مرکز اقامتی، بهبودی معتادین متجاهر(زخم باز) در کشور در ورامین

  • از نحوه بازگشایی مدارس تا حضور وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی

  • حضور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان و روسای ادارات داخلی این حوزه در تربت جام

  • دستور حاجی میرزایی برای بررسی آتش سوزی کانکس فرهنگیان در دزفول

  • صدرنشینی برای تیمی که سال‌ها نتوانسته هوادارانش را شاد کند، قابل قبول است

  • شناسایی سرنخ‌های ژنتیکی که در بروز ذات‌الریه و شدت گرفتن کووید-۱۹ نقش دارند

  • عامل شهادت افسر راهنمایی و رانندگی در روانسر بازداشت شد

  • اطلاعیه مهم باشگاه استقلال درباره کلاهبرداری با نام این تیم

  • استقلالی‌ها پولدار شدند

  • انیمیشن «خورده شده» برنده جایزه جشنواره ایتالیایی شد

  • 60 درصد مدارس آذربایجان غربی در مناطق صعب‌العبور قرار دارند

  • بهره‌برداری از طرح تولید ملی ایمپلنت دندانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی

  • شیوا طاهری مهمان شبکه سحر شد

  • معرفی دبیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر

  • انتخابات میان دوره‌ای مجلس تنها در تهران برگزار می‌شود

  • کدخدایی: قوا نباید در اختیارات یکدیگر مداخله کنند

  • باشگاه استقلال حرفه‌ای شد

  • دبیر دومین جشنواره ملی عکس آیات: بستر مشارکت همگانی در جشنواره عکس آیات فراهم است

  • درخواست حضرتی از دادستان کل برای رسیدگی به حواشی حراج تهران

  • توقف روند کاهشی کرونا در کشور

  • لیگ برتر بنگلادش؛ باشوندارا با مدافع ایرانی صدرنشین ماند

  • انتشار پوستر فیلم سینمایی "یدو"

  • قالیباف: اشکالات ما از جایی شروع شد که هر مجموعه‌ای از فلسفه وجودی خود فاصله گرفت

  • حضور اختیاری دانش‌‌آموزان در مدارس

  • فریدون جیرانی و رویای «سینمای بدنه»

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم