کریمی مطرح کرد:

بررسی متن کتاب‌های درسی از نظر میزان بومی یا خارجی بودن منابع

تهران (پانا) - بیست و چهارمین جلسه کمیته مشترک فرا دستگاهی همکاری و تعامل در توسعه نظریه‌پردازی و تولید علم به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۷۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بررسی متن کتاب‌های درسی از نظر میزان بومی یا خارجی بودن منابع

بیست و چهارمین جلسه کمیته مشترک و فرادستگاهی همکاری و تعامل در توسعه نظریه پردازی و تولید علم با حضور اعضای جلسه (آقایان دکتر قنداقی و دکتر زین‌الدین از دانشگاه‌ عالی دفاع ملی، کریمی، خانم حسین پور و صانعی از پژوهشگاه مطالعات، بختیاری و خانم کریمی از دانشگاه فرهنگیان، قیصری، معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید، همتی نژاد، فتحی از سازمان صدا و سیما به میزبانی پژوهشگاه مطالعات در تاریخ 1399/6/16 در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات برگزار شد.

در آغاز جلسه فرهاد کریمی ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و و یادکرد از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ، معلمان شهید و دانش اموزان شهید، بر استقامت در رهپویی آرمان های شهدا و امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید کرد.وی در ادامه به تبیین اهمیت و ضرورت مقوله نظریه پردازی و تولید علم در آموزش و پرورش و بیان برنامه‌های پژوهشگاه در حوزه گسترش ظرفیت‌های اندیشه ورزی پرداخت و به برنامه توسعه مدرسه پژوهنده به منزله برنامه تحولی در زمینه توسعه فرهنگ پرسشگری و پژوهشگری اشاره کرد.

در ادامه جلسه بحث و هم اندیشی در خصوص برگزاری نشست هم اندیشی آسیب شناسی موانع و ارائه راهکارهایی برای عملیاتی شدن نظریه پردازی صورت گرفت. اعضاء جلسه ضمن پذیرش لزوم برگزاری این نشست، مقرر کردند کمیته‌ای مرکب از برخی از اعضای جلسه، مسئولیت برنامه ریزی و اجرا برعهده بگیرد تا نشست علمی فاخر در حوزه نظریه‌پردازی و تولید علم درکشور برگزار شود.

در ادامه جلسه، دستور دوم در خصوص ضرورت و اهمیت نظریه پردازی مطرح شد و مباحثی در مورد علوم انسانی و تولید علم و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در این خصوص مطرح شد.

کریمی به این موضوع اشاره کردند که مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش، از جمله ابتکاری ترین تلاش‌های نظری و توسّع اندیشه‌ای به منظور تدوین و تفتیح مبانی نظری تربیت رسمی عمومی از نگاه فلسفه تربیت اسلامی است و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری می‌باشد و شایسته است سایر دستگاه‌ها نظیر صدا و سیما، دانشگاه‌ها و ارکان فرهنگی کشور در برنامه ریزی های کلان فرهنگی کشور به آن توجه کنند و مباحث آن در برنامه‌های صدا و سیما دیده شود. باتوجه به اهمیت موضوع کرسی‌های نظریه پردازی و نهضت تولید علم پیشنهاد نمود از بخش‌هایی نظیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم هم جهت هم افزایی و مشارکت در مباحث، در نشست‌های این کمیته مشارکت کنند.

همچنین این موضوع مطرح شد که متن کتاب‌های درسی مدارس مورد بررسی و تحلیل قرارگیرد که چقدر از محتوای کتاب‌های درسی از منابع بومی و چقدر از منابع خارجی تغذیه می‌شوند. در این خصوص برخی اعضای جلسه به روند تدوین کتاب درسی و لزوم تصویب راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری در شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کردند و چالش‌ها و اقدامات پیش زمینه‌ای برای اجرای این پژوهش را مورد بحث قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار