رئیسی در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها مطرح کرد

سه اولویت اصلی قوه قضاییه در سال ۹۹ کدام است

تهران (پانا) - رئیس قوه قضاییه گفت لازم است صیانت از سلامت دستگاه قضایی و همکاران، با جدیت دنبال شود؛ حضور یک نیروی ناسالم در مجموعه قضایی دغدغه‌آفرین است و قبل از اینکه غصه‌دار محروم شدن از یک همکار شویم، باید برای صیانت از او تدبیر کنیم.

کد مطلب: ۱۱۲۷۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
سه اولویت اصلی قوه قضاییه در سال ۹۹ کدام است

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، ابراهیم رییسی در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها، طی سخنانی با بیان اینکه «مبارزه با فساد»، «حمایت از تولید» و «تکریم ارباب‌رجوع به عدلیه» سه اولویت اصلی قوه قضاییه در سال ۹۹ است، اظهار کرد: مقابله با قاچاق کالا به عنوان یکی از موانع تولید، با جدیت در دستور کار قرار دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه نابسامانی و عدم نظارت در صدور کارت‌های بازرگانی، زمینه سوء استفاده از ارز‌های تخصیصی برای واردات را فراهم می‌کند، تصریح کرد: گاهی می‌بینیم یا می‌شنویم که به نام یک پیرزن یا پیرمرد روستایی یا یک کودک، واردات انجام می‌شود که اصلا از این مساله حتی مطلع نیستند؛ این مساله هم عجیب است هم غیر قابل تحمل.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت مردم در ماموریت‌های دستگاه قضایی، بیان داشت: دستورالعمل نحوه مشارکت مردم در ماموریت‌های دستگاه قضایی برای قرار گرفتن در زونکن پس از رویت، صادر نشده است بلکه برای همه بخش‌ها لازم الاجرا است؛ اولویت همکاران قضائی این باشد که از تمام ظرفیت‌ها برای حل و فصل دعاوی و خصومت‌ها در شورا‌های حل اختلاف استفاده کنند.در کنار حل و فصل دعاوی، حبس زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس مورد تاکید ماست.

رئیسی در ادامه به موضوع بکارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری دستگاه قضاییه هوشمند در گرو استفاده از فناوری‌های نوین است و بر همین اساس دادرسی الکترونیک و استفاده از سامانه‌ها در همه بخش‌ها و امور قضایی باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه، با اشاره به موضوع ساماندهی زندانیان، تصریح کرد: نتیجه غربالگری در برخی زندان‌ها نشان می‌دهد که هنوز کسانی در زندان هستند که با استفاده از ظرفیت قوانین موجود هم امکان آزادی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است صیانت از سلامت دستگاه قضایی و همکاران با جدیت دنبال شود، تاکید کرد: حضور یک نیروی ناسالم در مجموعه قضایی دغدغه‌آفرین است و قبل از اینکه غصه‌دار محروم شدن از یک همکار شویم، باید برای صیانت از او تدبیر کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: حضور قاضی در دفتر وکیل و کارشناس ولو آنکه از همکاران سابق دادگستری باشند، زمینه روابط ناسالم را فراهم می‌کند؛ روابط ناسالم را تحمل نمی‌کنیم و به نصیحت و توصیه در این زمینه اکتفا نخواهیم کرد.

وی پس از استماع گزارش ها و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی قوه قضاییه و مسئولان قضایی عالی استان ها به جمع بندی مباحث ارائه شده در این نشست پرداخت و «رعایت اصول حفظ اطلاعات در سازمان»، «تشکیل سریع دادگاه های تجاری»، «کارسنجی برای استفاده بهینه از نیروی انسانی و افزایش بهره وری»، «استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف زندان ها»، «توجه به مدیریت دانش و ثبت تجربیات همکاران» را مورد تأکید قرار داد.

رییسی با بیان این که کوچک ترین شرارت و ناامنی در هیچ نقطه ای از کشور نباید تحمل شود، بر لزوم شناسایی بسترهای اصلی تولید جرم در کشور تأکید کرد و از مسئولان عالی قضایی در استان ها خواست ۱۰ عامل تولید جرم را معرفی کنند تا در نشست شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار می شود، برای آنها چاره اندیشی شود.

رئیس دستگاه قضا با تقدیر از عملکرد بخش های مختلف قضایی در استان ها، معاونت راهبردی قوه قضاییه را مأمور کرد هر ۶ ماه یک بار گزارش عملکرد مقایسه ای استان ها را تدوین کند و اعلام کرد: سند ارتقاءیافته تحول قوه قضاییه ظرف چند روز آینده ابلاغ می شود تا با استفاده از نظرات همکاران قضایی و نخبگان دانشگاهی کامل تر و کاربردی تر شود.

رییسی همچنین بر لزوم اجرایی شدن مطالبات مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی نیز تأکید کرد و به کمیته پیگیری مطالبات رهبری در معاونت راهبردی قوه قضاییه مأموریت داد در طول سال روند تحقق مطالبات قضایی رهبر معظم انقلاب را رصد و گزارش نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار