شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شد

تهران (پانا) - دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اعضای شورای علمی این دوره جشنواره را معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۷۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شد

احمد صدری، دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: منصوره ثابت زاده، هوشنگ جاوید، محمدعلی مرآتی، دامون شش بلوکی و فواد توحیدی اعضای شورای علمی این دوره جشنواره هستند.

صدری در ادامه گفت: در چند دوره اخیر جشنواره سعی شد که ضمن توجه به جایگاه حرفه ای و هنری گروهها، زمینه حضور گروههای متعدد و جدید در هر دوره فراهم شود و تنوع گروهها از مناطق کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این رویکرد درباره تم جشنواره نیز در این چند دوره مدنظر بوده است و هر دوره یک تم که با موسیقی نواحی پیوند دارد در نظر گرفته شده است تا ضمن تمرکز بر آن تم، فرصتی برای حضور گروههای متناسب با تم در هر دوره فراهم شود.
دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران افزود: در زمینه استفاده از نظرات پژوهشگران موسیقی نواحی نیز در چهار دوره اخیر سعی شده است زمینه حضور پژوهشگران مختف و نگاههای متفاوت فراهم شود و در هر دوره شورای علمی جشنواره تغییراتی داشته است تا تنوع در شورای علمی و حضور و نظرات پژوهشگران نیز محقق شود. بنابراین شورای علمی هر دوره جشنواره که از پژوهشگران شاخص موسیقی نواحی هستند، با حضور و نظرات خود در کیفیت جشنواره نقش موثری داشته اند و برای تنوع نظرات شورای علمی در هر دوره و متناسب با تم، شورا تعیین شده است. اعضای شورا در این دوره نیز از پژوهشگران نسل های مختلف موسیقی نواحی هستند که در فضای دانشگاهی و یا پژوهش های میدانی فعالیت دارند.
هوشنگ جاوید متولد ۱۳۳۸ تهران، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران است. جاوید از شاگردان سید ابوالقاسم انجوی شیرازی بنیانگذار مکتب مرکز فرهنگ مردم ایران در صدا و سیما بود و از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران است که پژوهش های متعددی در موسیقی نواحی داشته و جشنواره های مختلف موسیقی نواحی و آیینی را بنیان گذاشته است.
منصوره ثابت زاده: پژوهشگر ادبیات فارسی و موسیقی و دارای دکترای رشته زبان وادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی است. از سال 1358 تحقیق در مبانی حرکتی اقوام ایرانی را آغاز کرد و به آموختن موسیقی سنتی ایرانی پرداخت و تئوری موسیقی غربی و آواز کلاسیک را نیز فراگرفت. ثابت‌زاده پژوهش هایی در موسیقی نواحی ایران انجام داده و به پژوهش و تدوین نخستین فرهنگنامه موسیقی‌های جشنی اقوام ایرانی نیز پرداخته است.
محمد علی مراتی: نوازنده کمانچه و آهنگساز متولد 1351 کرمانشاه دارای کارشناسی ارشد موزیکولوژی از دانشگاه مارسی فرانسه و دکترای اتنوموزیکولوژی از دانشگاه پاریس است که برای پایان نامه دکترای خود درباره فرم های فوندامونتال در موسیقی کردی پژوهش کرد. مرآتی نوازنده تخصصی ساز کمانچه است و به نواختن سازهای تنبور، سه تار و دف نیز آشنایی دارد. مرآتی تاکنون کنسرت های پژوهشی متعددی برگزار کرده و مقالاتی را در کنفرانس های پژوهشی و علمی موسیقی ارائه کرده است.
فؤاد توحیدی: متولد 1350 در کرمان به دنیا آمد. توحیدی از کودکی موسیقی را آموخت و در سال 65 گروه موسیقی ارفع را بنیان نهاد که با این گروه اجراهای زیادی در خارج از کشور تاکنون داشته است. توحیدی پژوهش ها و مطالعاتی نیز درباره موسیقی نواحی دارد.
دامون شش بلوکی: نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران است که پژوهش هایی را درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی انجام داده و درباره موسیقی نواحی فیلم مستند نیز ساخته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار